ТУМАЧЕЊЕ БОЖАНСТВЕНЕ ЛИТУРГИЈЕ
МИРНА ЈЕКТЕНИЈА И АНТИФОНИ
Бог се унизио
Слава Оцу… И сада… Јединородни Сине, Речи Божија, бесмртан си, и изволео си да се ради нашег спасења оваплотиш од свете Богородице и Приснодјеве Марије, и непроменљиво постао си човек; био си распет, Христе, Боже, и смрћу смрт сатро; Ти си један од Свете Тројице, прослављан са Оцем и Светим Духом, спаси нас.[1]
Јединородни Син и Логос (Реч) Божији је приступачни, „негордељиви“[2] Бог. „Он, Који је разуму недоступан и превазилази свако поимање… изволео је да постане човек, да прими тело – оно исто које је саздао о праха земнога – да уђе у девичанску утробу, да буде ношен у њој девет месеци, да буде дојен и да претрпи све кроз што пролази човек“ (Св. Златоуст[3]).
Свештени Златоуст је на посебан начин осетио сву величину Божијег унижења: „Онај Који се налазио у наручју Бога Оца благоволео је да прими обличје слуге и да претрпи сва телесна стања… Да полако одрасте, да буде обрезан, да приноси жртву, да гладује, да трпи жеђ, да се злопати и да на крају претрпи смрт… Све то је Створитељ свега изволео нас ради и зарад нашег спасења… Он, Који је све створио ни из чега, Он Који погледа на земљу и чини да се тресе (Пс. 103,32), Чије славе светлост ни Херувими не могу да гледају… Он се ради нас и нашег спасења унизио и постао човек!“[4]
Исус Христос се ради нашег спасења унизио и ваплотио се од Пресвете Богородице да би поразио човекоубицу ђавола. Као човек ушао је у битку у коју је требало ми да уђемо, али нисмо били кадри; а као Бог је однео велику победу: „Као Бог покреће борбу за људе, јер је био и човек. А опет, као човек побеђује грех будући безгрешан, јер је био и Бог. На тај начин се наша природа избавља од срамоте и овенчава се победничким венцем, јер је побеђен грех“ (Блажени Никола Кавасила[5]).
Христос је победник над ђаволом, над грехом, над смрћу. Због тога се на сабрању верних са благодарношћу поје свечана победничка химна.
НАПОМЕНЕ:
- Тропар Јединородни Сине „цар Јустинијан је саставио“ (епископ Теодор Андидски, О томе шта се збива у божанственој Литургији 12, PG 140,433С)
- Преподобни Симеон Нови Богослов, Евхаристија 2, SC 113, 340.
- Oм. Ha „Оче, ако је могуће“ 3, PG 51, 37.
- Исти светитељ, Омилија На Постање 23, 6 PG 53, 205.
- О животу у Христу PG 150, 513В.