ТУМАЧЕЊЕ БОЖАНСТВЕНЕ ЛИТУРГИЈЕ
БОЖАНСТВЕНО ПРИЧЕШЋЕ
Христос припрема гозбу и у једном и у другом свету
Божанствено Причешће је предукус Царства Божијег: Христос се приноси, да сваки који верује у њега не погине, него да има живот вечни (Јн. з, 16). Кроз божанствено Причешће свиће у нашим душама будуће Царство.
Блаженство Царства предокушавају и наша браћа која су се спасивши се упокојила, јер и они примају освећење божанственог Причешћа. „Оно што душама које се тамо налазе, пружа сваки ужитак и блаженство – па било да то назовеш рајем, или наручјем Авраамовим… или да то назовеш самим Царством небеским – то није ништа друго него ова Чаша и овај Хлеб…[1] Због тога је и Господ ову Вечеру назвао ужитком светих у будућем веку, да би показао да тамо, осим ове Трпезе, нема ничега више.“[2]
Божанствена Литургија је сабрање деце Божије, која ишчекују свога Господа да се врати са свадбе да му, чим дође и куцне, одмах отворе. И онда ће их Господ опасати, и посадиће их, и приступиће те ће им служити (Лк. 12,3637). Ишчекујемо Онога Који ће доћи, а уједно и заједничаримо с Њим. Већ сад имамо удела у будућој радости. Тако смрт није ништа друго, него прелазак из привременог у вечни живот. Она је само прелазак са Трпезе божанствене Евхаристије за Трпезу Вечере у Царству: „Једна је, дакле, сила свете Трпезе, један је Онај Који припрема гозбу и у једном и у другом свету.“[3]
НАПОМЕНЕ:
- Свети Никола Кавасила, Тумачење свете Литургије, Беседа, Нови Сад 2002, Четрдесет четврта беседа, стр. 157. (PG 150, 461CD.)
- Исто, Четрдесет шеста беседа, стр. 162. (PG 150,465В.) Упор. Лк. 14,16.
- Свети Никола Кавасила О животу у Христу, Четврта беседа, Беседа Нови Сад 2002.стp. 166. (PG 150,625B.)
Припремио:
…