ПУТ У ЖИВОТ

 

ПУТ У ЖИВОТ
 

 
РАЗГОВОР ХРИСТА СА САДУКЕЈИМА
Беседа на Светој Литургији у петак десети по Духовима у Патријаршијској капели Светог Симеона Мироточивог
 
„У тај исти дан приступише му садукеји који говоре да нема васкрсења и упиташе Га Говорећи: Учитељу, Мојсеј рече: Ако умре ко без деце, да узме брат његов жену његову и подигне семе брату ceoме. У нас беше седам браће; и први оженивши се умре, и не имавши порода остави жену своју брату ceoме. А тако и други, и трећи, cвe до седмога. А поспе свију умре и жена. О васкрсењу, дакле, којега ће од седморице бити жена? Јер је за свима била. А Исус одговарајући рече им: Варате се, не знајући Писма ни силе Божије. Јер о васкрсењу нити се жене нити удају, него су као анђели Божји на небу. А за васкрсење мртвих нисте ли читали шта вам је рекао Бог говорећи: Ја сам Бог Аврамов, и Бог Исаков, u Бог Јаковљев? Бог нuje Бог мртвих, него живих. И народ чувши дивљаше се науци његовој“.
 
(Матеј22, 23-33; Зач, 91)
 
Садукеји су били рационалисти, тј. они су се ослањали само на свој разум, а не схватајући да нам је Бог у Светом Писму изнео онолико колико ми можемо да схватимо и колико нам је потребно за спасење, а да има истина које превазилазе наш ограничени ум. И да би понизили Христа, и да би га приказали пред народом кривим, они су измислили један догађај, према закону Мојсијевом по коме ако је неки човек био ожењен и умро без деце брат његов био је обавезан да узме ту жену а дете које се буде родило из тог брак да се уписује на име умрлога брата да његово потомство не би престало и да би и оно учествовало кад дође Спаситељ у тој слави. Из ових речи садукеја очигледно да је жена била нероткиња и да је то било беспредметно да када је била за првим и за другим и кад није имала деце, да је узму и остали. Али они су то, кажем, измислили да би показали бесмисленост. Да је један човек могао имати више жена и по закону Мојсијевом то је јасно. Уствари, то је било и због тешкоћа што су у то доба у борбама многи мушкарци изгинули и остало би више жена и шта би онда било са њима. Но, то је друга ствар. Бог је преко Мојсија донео одлуку да један човек може имати више жена. Е сад, дабоме, да једна жена у исто време може имати више мужева, то већ није могло бити. Разуме се, јер се на тај начин не би знало ни чије је дете, ако би жена имала више мужева, да ли једног или другог мужа. И Христос каже да „они не знају ни Писма Светога ни силе Божије, јер о васкрсењу нити се жене, нити се удају“.
Рађање и брак су везани за овај свет. У оном свету нити се жене, нити се удају него су као анђели. Тј. познаће муж жену и жена мужа, и дабоме, деца родитеље, али муж жену не по овим односима земаљским него по оној љубави која је њих у овом свету у ствари спојила.
А они, садукеји, такође нису веровали ни у анђеле. И Христос им, ово, износи, говорећи и о анђелима, иако то они нису питали. Наиме, кад је Мојсије побегавши из Египта и кад је чувао овце свога таста Јотора, видео купину која гори а не сагорева и дошавши да види шта је то, Господ му из огња каже: Изуј обућу своју јер је место на коме стојиш свето. Ја сам Бог Аврамов и Бог Исаков и Бог Јаковљев (2. Мојс. 3, 5, 6). У том смислу Бог је Мојсија утешио да народ јеврејски у ропству мисирском неће изгинути, он јесте као да је на огњу, али сагорети неће. И још је то чудо купине која гори и не сагорева уједно символ, знак, Свете Богородице која је примила Сина Божијег и родила, да је Она као купина која пије сагорела од огња божанства.
То, дакле, да имамо у виду да је Бог Аврамов и Бог Исаков и Бог Јаковљев. Бог се не назива Богом милиона, него Богом ево по једнога у једној генерацији у целом човечанству, али Богом светог Аврама, и у другој генерацији Богом светог Исака, и у трећој светог Јакова. Трудимо се, браћо и сестре, да се Бог може назвати и Богом нашим по том што смо ми Његови искрени синови и кћери. Бог вас благословио!
 
21. августа 1997.

Коментарисање није више омогућено.