НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Књиге и изабрани чланци » ХРАМ СВЕТОГ АРХИЂАКОНА СТЕФАНА-УМЕТНОСТ И АРХИТЕКТУРА

ХРАМ СВЕТОГ АРХИЂАКОНА СТЕФАНА-УМЕТНОСТ И АРХИТЕКТУРА

 
Протојереј – ставрофор Србољуб М. Милетић

ХРАМ СВЕТОГ АРХИЂАКОНА СТЕФАНА
УМЕТНОСТ И АРХИТЕКТУРА

 
ЛИКОВИ И СЦЕНЕ
 
Ликови нису сликани експресионистички или широким потезима, него, од почетног хладног до завршног топлог тона, рађено је ситним потезима четкице. Приликом израде ликова уочава се коришћење гликазмоса – хладног тона, који се иначе, ретко користи.
На појединим сценама, које су ближе гледаоцу, уметник је готово подједнако третирао иконо-графију и фрескопис, што се посебно види на хаљинама које су доста обрађене. Ту углавном распознајемо 6 до 8 валера[1] који се крећу од најтамнијих, преко средњих, па до најсветлијих тонова. Значи да је свака хаљина обрађена 6 до 8 пута у разним нијансама боје. Ово богатство палете сведочи, како о сликаревој умешности, тако и о његовом труду на овом живопису.
 

У доњем делу храма, изнад стасидија – столица, налазе се допојасне фигуре, тзв. славске иконе, а изнад њих, на плафону, који је уствари под галерије, налазе се сцене из Јеванђеља. Затим, у горњем делу наоса, између бочних галерија, су уобичајене сцене Новозаветних догађаја или великих празника. Сводови бочних галерија на спрату осликани су сценама из житија Срба светитеља.
Дивно осмишљена архитектура храма омогућила је да имамо (као код Руса) горњу и доњу цркву. Те две цркве је требало објединити, спојити у једну целину.
Између стубова на зидовима галерија, изнад и иза средишњег скупа светих српских владара и владарки, виде се медаљони Срба светитеља са неколико њихових изображених житија. Ови свети се сценски, историјски и смисаоно сасвим лепо уклапају међу ликове светих српских владара, јер долазе из крајева, области и држава, којима су ови свети краљеви и краљице управљали.
Посматрано одоздо, из лађе цркве, могуће визуелно „критично место“ представљају сами лукови између стубова на галерији. Да је на њима била насликана уобичајена орнаментика, утисак би био другачији, вероватно пренатрпан. Међутим, позлата унутрашњих површина зидних лукова међу стубовима не само да не одвлачи поглед, већ оплемењује и обогаћује општи утисак, потпуно се уклапајући у складни колорит храма.
 


 
НАПОМЕНА:

  1. Валер – количина светлости у једној боји.

Један коментар

  1. Blazena Stojna Monahinja Jefimija moli Gospoda Boga za nas.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *