ИНДИЈСКА ПИСМА

 

ИНДИЈСКА ПИСМА
 
ПИСМО 33
Брамин Сомадева из Бомбаја пише Пандит Гаури Шанкари у Србију.
 
Шри Кршна шаранам мама. Ом.
Твоја обожавана супруга госпођа Индумати ненадмашна у познавању светих Веда моја је гошћа, као што ти је писала. Многе часове провео сам с њом у разговору о свему ономе што Веде уче. Осећао сам насладу као да с тобом разговарам. Твој сјајни син Ануширвана – нека га бог Кршна заштити од свих злих духова, од пакосних бута – у свему је одблесак твога сјаја; само никад није имао стрпљења да дуго слуша свете разговоре између мене и своје умне мајке. И још би нас стално прекидао и просто збуњивао неким својим необичним питањима. Госпођа Индумати сматрала је, да се таквим питањима вређају богови. Зато је ходала по свима пагодама у овом граду и у околини и приносила кадове и жртве умилостивљења. Да се разјарени богови не би осветили Ануширвани. Молим те, немој се због овога узнемиравати. И немој ово узимати сувише трагично као што то чини госпођа Индумати. Она би хтела, да деца буду сталожена и чврста у вери као ми старији. Али то не бива.
Ових дана посетио нас је чувени доктор Какусанда са Цејлона. Ти се сећаш: то је онај лекар, који је проучио медицину европску у Немачкој и у Енглеској, и тамо добио докторску диплому. Но доцније он је одбацио сву европску медицину као лажну и штетну па засновао сасвим оригиналну индијску медицину на основу наше народне праксе у лечењу свих болести. Он је доказао, да је индијски народ кроз искуство од хиљаде година пронашао лекове од свих болести на људима и на животињама. Сабрао је те лекове, од корења, кора, сокова, трава, семења, минерала, разне крви и много што шта друго, и почео је лечити. Убрзо се прочуо као лекар над лекарима у великој Индији. А кад се преселио на Цејлон тамо је дочекан као неки владар. У њега се на Цејлону гледа као на неког чудотворца. Али он не лечи само природним лековима, него и мистеријама верским. Он је будист, и то крајњи и непомирљиви. За њега постоји само једна истина и један пут, а то је будизам. Као што знаш Цејлон је сада огњиште будизма. На том острву сачуван је и један зуб Гаутаме Буде. Др. Какусанда шаље све своје пацијенте да целивају тај зуб. Препоручује им медитацију и аскезу будистичку. Уверава их да ће оздравити, ако буду поред лекова прочитали и Упанишаде. Нас браманисте изобличава као незналице. Још јаче напада на Ислам. А о хришћанству не може ни да говори без грчева од мржње и гнушања.
Сви смо га ми слушали са пажњом и великим интересовањем, али не и са одобравањем. Из њега избија јаросни дух секташки. И право да ти кажем ја сам осећао неко задовољство што је будизам пропао у великој Индији и одсељен на Цејлон, у Тибет и у царства жутих народа. И ово мало што га има у нашој Индији, не би га било, да га у своје време није штитио цар Асока када се и сам био приволео Будизму.
Млади Ануширвана слушао је овог будистичког фанатика најпре са раширеним очима, потом је почео да дрема, и најзад се гласно насмејао и изашао. Госпођа Индумати га је због тога укорела и рекла му: ми смо гости у овој кући, па морамо поштовати оне које наш домаћин поштује.
Али овде није крај приче о доктору са Цејлона. Преко мога прага ступио је изненадно чувени монах бикшу Кумара Рам. И моја прича добија драматичнији обрт и ново поглавље. Но о томе у другом писму, које ће заједно са овим првим пловити к теби истим бродом.
 
Твој пријатељ Сомадева

Кључне речи:

Један коментар

  1. Zahvalnost za ovakav Blagoslov.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *