NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Kad treba pred 50. psalam na jutrenji čitati „Gospodi, pomiluj“ i „Slava i ninje“?

 

PITANJE: Treba li pred 50. psalmom, na jutrenji, uzimati „Gospodi, pomiluj“ triput, „Slava i ninje“, ili se on uzima neposredno, bez tog uvoda? U ovom pogledu postupaju različno ne samo pojedini pojci, nego ne biva jednako ni u našim bogoslovijama.

 

ODGOVOR: Raznolikost u postupanju u pojedinim hramovima i bogoslovijama ne znači da određeni propis ne postoji, te da se može činiti kako se kome prohte. I ovo pitanje, mada nije od prvenstvenog značaja, niti smatramo da nam je još samo to ostalo da se dovede u red pa će nam u Crkvi sve cvetati, ipak nije beznačajno za jednoobraznost i za to da „čovek Božji bude savršen“ (2 Tim. 2, 17). Zato ćemo mu ukazati potrebnu pažnju.

Kod pojedinih liturgičkih pisaca ne nalazimo o tome određeni odgovor. U Liturgici prof. Mirkovića, na svakidašnjoj jutrenji veli se samo toliko: „Iza katizama se čita pokajni 50. psalam“.[1] Isto je tako u Priručniku ep. Melentija: „Kad pevači dovrše pevanje sjedalna po drugoj stihologiji, tada čtec čita psalam 50: Pomiluj mja Bože…“.[2] Ni kod Nikoljskog i Bulgakova nema o tome ništa određeno. Skabalanovič navodi samo opšte pravilo da se katizme na jutrenji uzimaju drukčije nego na večernji: „Na večernji … katizmi ne prethodi „Gospodi, pomiluj“, „Slava i ninje“, a to je zato što onde katizma dolazi neposredno iza velike jektenije“.[3]

Prema ovome, možemo izvesti zaključak da tako treba postupiti i sa 50. psalmom na jutrenji. Da je ovaj teorijski zaključak pravilan, potvrđuje nam crkvenoslovenski Tipik, u IX glavi o svakidašnjoj jutrenji, gde stoji sasvim jasno da posle drugog sjedalna i određenog čtenija: I vostavše glagoljem: Gospodi pomiluj, triždi, Slava i ninje, psalom pjatdesjatij. Slično nalazimo i u Irmologiji. Kad se otpeva „Bog Gospod“ i tropari, ili „Aliluja“ i Trojični: Taže stihoslovije psaltira i sjedalni po činu ih. I po sih glagoljem: Gospodi pomiluj, triždi, Slava i ninje: Pomiluj mja Bože…[4] Isto ovako jasno izložen nalazi se ovaj propis u Nikolajevićevom Tipiku: „Po ovoj (katizmi), drugi sjedalan iz Oktoiha, zatim „Gospodi, pomiluj“ 3, „Slava i ninje“: ps. 50“.[5]

Prema tome, odgovor na postavljeno pitanje možemo ovako formulisati: Na svakidašnjoj, maloj jutrenji 50. psalam treba čitati sa uvodom: „Gospodi, pomiluj“, triput, „Slava i ninje“. Na velikoj jutrenji, gde ovaj psalam dolazi posle Evanđelja i himne „Voskresenije Hristovo vidjevše…“, treba ga uzimati neposredno, bez toga uvoda. Isto tako, bez uvoda treba se uzimati na maloj jutrenji u poprazništvu Vaskrsa, jer se pred njim čita „Voskresenije Hristovo…“.

Tako je, dakle, pravilno, pa tako treba i postupati.

 

Glasnik, jun 1974.

 

NAPOMENE:


[1] Beograd 1966, 26.

[2] Letopis Timočke eparhije 1919, str. 111.

[3] Tolkovij Tipikon, Kijev 1913, II, 217.

[4] Moskva 1888, l. 126.

[5] Beograd 1971, str. 25.

 

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. AnaMarija

    Da li crkva dozvoljava mladim mirjanima da udju u celibat?

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *