NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere – Knjiga II

Gde stoji služašči đakon za vreme čitanja Evanđelja na jutrenji?

 

PITANJE: U odgovoru datom na pitanje: Odakle treba sveštenik da čita Evanđelje na nedeljnoj jutrenji? (Patr. Glasnik br. 2, febr. 1974, str. 55-56) razložno je izneto da treba da čini stojeći s južne strane prestola. Ali ništa nije rečeno gde stoji đakon za to vreme kad služi jutrenju?

 

ODGOVOR: Sasvim je bilo na svom mestu očekivati da će se u odgovoru na pitanje odakle sveštenik čita Evanđelje na nedeljnoj jutrenji reći šta treba da čini i gde da stoji đakon za to vreme, ali se ova stvar previdela i obratila pažnja samo na sveštenika.

Iz izlaganja u pomenutom odgovoru videli smo da „sveštenik čitajući vaskrsno Evanđelje na jutrenji predstavlja „viši čin anđela“, koji su pri vaskrsenju Hristovom bili vesnici tog radosnog događaja mironosicama i svetu“.[1] Prema evanđelskim vestima, bilo je više dolazaka mironosica na grob tog vaskršnjeg jutra i više javljanja anđela. Matej i Marko pominju jednog anđela, Luka i Jovan dvojicu. Prema Marku, anđeo je sedeo u grobu s desne strane kad su mironosice ušle u grob, prema Jovanu Marija Magdalina je videla u grobu dva anđela u belom „jednog čelo glave, a drugog čelo nogu gde je ležalo telo Isusovo“ (Jovan 20, 12).

Ako sveštenik, stojeći s desne strane prestola i čitajući vaskrsno Evanđelje predstavlja anđela koji je stajao u grobu gde su ležale noge Spasiteljeve – kao što i sada biva kad na prestolu stoji plaštanica, – đakon, koji predstavlja drugog anđela, treba da stoji sa severne strane prestola – prema glavi Spasiteljevoj kad na prestolu stoji plaštanica. Svakako u smislu takvog simvolizma, svuda u Grčkoj i Svetoj Gori, na nedeljnoj jutrenji „jerej čita određeno jutarnje Evanđelje stojeći s desne strane Svete trapeze, dok đakon stoji nasuprot njemu“.[2] Isto se tako postupa i u Bugarskoj crkvi, te njihov Služebnik propisuje: „Pri čitanju vaskrsnog Evanđelja, đakon stoji sa zapaljenom svećom prema svešteniku, sa severne strane prestola“.[3]

U našim i ruskim savremenim Služebnicima – kao i u rukopisnim, koliko mi je poznato – ne govori se ništa gde stoji đakon. Takođe, malo ima vesti i kod liturgičkih pisaca. Od njih Bulgakov zna da đakon drži zapaljenu sveću za vreme dok sveštenik čita vaskrsno Evanđelje,[4] ali gde on pritom stoji – ne pominje. Episkop Melentije pominje i to: Dok sveštenik čita Evanđelje na Svetom prestolu, „đakon stoji kraj njega desno i drži zapaljenu sveću“.[5]

Prirodnije je – jer više odgovara evanđelskom izlaganju, kao što napred navedosmo – da đakon, kad služi na nedeljnoj jutrenji i drži zapaljenu sveću pri čitanju vaskrsnog Evanđelja, stoji sa severne strane Časne trpeze. Iako ova praksa nema potvrde iz starine, ipak ona ima svoju simvoliku i određeni smisao, i stoga se mora, da bi se zauzeo pravilan stav u ovom pitanju, uzeti u obzir.

 

Glasnik, septembar 1976.

 

NAPOMENE:


[1] Patrijaršijski Glasnik br. 2, 1974, str. 55.

[2] Vidi Pravilo o čitanju jutarnjeg nedeljnog Evanđelja u Imerologion tis ekklisias tis Ellados, npr. za 1965. god., str. 8.

U liturgikonu izdatom u Jerusalimu 1956. god. (troškom monaha Modesta) stoji: „I čita jerej Evanđelje stojeći s desna Sv. trapeze, ako je nedelja; a ako nije – sa Krasnih dveri“, a odmah zatim u Primedbi se veli da u Hramu Vaskrsenja u Jerusalimu tako ne biva: „U sveštenom Hramu Vaskrsenja uvek se čita sa Krasnih dveri, koje stoje prema Svesvetom i Živoprijemnom Grobu“ (str. 35).

Običaj u nekim krajevima kod nas, da sveštenik čita nedeljno jutarnje Evanđelje sa Carskih dveri, koje iznosi i prof. dr L. Mirković (Liturgika II, 1, Beograd 1966, 142), biće da je nastao, na neki način, prema ovoj jerusalimskoj praksi.

[3] Sofija 1928, str. 368.

[4] Nastoljnaja knjiga, Harkov 1900, 781.

[5] Pravilnik, Beograd 1904, 63.

 

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. AnaMarija

    Da li crkva dozvoljava mladim mirjanima da udju u celibat?

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *