ЛИТУРГИКА

 

ЛИТУРГИКА
 
СВЕНОЋНО БДЕНИЈЕ.
 
10. СВАКОДНЕВНО ВЕЧЕРЊЕ
 
Свакодневно вечерње служи се у оне дане када нема ни великог, ни средњег празника; оно се служи у радне дане, а такође уочи малих „шестиричних“, а донекле и уочи малих „славословних“ празника.
Поредак свакодневног вечерња је следећи: пре њега увек се служи Девети час, после кога нема отпуста, него јереј, повукавши завесу са Царских двери, излази кроз северне двери на амвон, и ту, сачекавши крај закључне молитве Деветог часа, возглашава: „Благословен Бог наш, всегда, ниње, и присно, и во вјеки вјеков“. Чтец: „Амин“, „Придите, поклонимсја…“ три пута, и чита Предначинатељни псалам 103 за време кога јереј, стојећи пред Царским дверима, откривене главе тајно чита светилничне молитве. По окончању псалма, ђакон, а ако ђакона нема онда сам јереј ту пред Царским дверима произноси Велику јектенију. После велике јектеније чита се редовна катизма (чији је поредак читања дат на почетку Псалтира). При томе треба имати на уму да се на вечерњу никада не стихослови више од једне катизме, а да на вечерњу „у недељу (то јест уочи понедељка) стихословља катизме никада нема“. Такође, и на вечерњима дванаест празника, када је уочи празника служено Свеноћно бденије, уобичајена катизма на вечерњу се изоставља. После катизме следи Мала јектенија са возгласом „Јако Твоја держава…“ Даље се пева „Господи, возвах“ и јереј по обичају кади олтар и храм. По окончању певања стихира (из Октоиха 3, из Минера 3) пева се Слава, И ниње, богородичан, или крстобогородичан ако се вечерње служи уочи среде или петка. Сви ови богородични сабрани су у посебном одељку на крају Минеја под насловом: „Богородични у осам гласова, који се певају када је у Минеју слава светоме“. Када у Минеју има стихира светоме на „Славу“, онда се на „И ниње“ пева богородичан истог гласа, то јест по гласу „Славе“.
„Свјете тихиј“ се чита, при чему нема ни отварања Царских двери, ни входа са кадионицом. Такође, јереј пред Царским дверима возглашава прокимен дана, на који се, за сваки дан седмице, указује у служебнику и часослову. После прокимена чита се „Сподоби, Господи“ („Удостој нас, Господе“). До молитве „Сподоби, Господи“ молитве Вечерња односиле су се донекле и на крај дана који пролази; а од молитве „Сподоби, Господи“ оне већ припадају наступајућем дану. Зато у посту после „Сподоби, Господи“ нема више поклона ако је следећи дан празнични, и обратно почињу поклони ако од следећег дана почиње пост. Даље следи Прозбена јектенија „Исполним вечерњују молитву…“ („Допунимо вечерњу молитву…“) са њеним закључним возгласом: „Јако благ и Человјекољубец Бог јеси…“ („Јер си благ и Човекољубац Бог…“) Затим јереј предаје „Мир свима“, појци одговарају: „И духови Твојему“ („И духу твоме“), ђакон: „Глави наша Господеви приклоним“ („Главе своје Господу приклонимо“), и јереј тајно чита Молитву главоприклоњења, завршавајући је наглас, возгласом „Буди держава Царствија Твојего благословена…“ („Нека је благословена сила Царства Твога…“). Затим се певају Стихире стиховње из Осмогласника, са припевима који су наведени у Часослову. Ако је претпразништво или попразништво, онда се певају стихире претпразништва или празника из Минеја. Затим Слава, стихира из Минеја ако је има, И ниње, богородичан или крстобогородичан уочи среде и петка, или пак стихира претпразништва или празника из Минеја.
Затим следи Молитва светог Симеона Богопримца „Ниње отпушчајеши“ („Сада отпушташ“), Трисвета песма, Оче наш, после чега јереј: „Јако Твоје јест Царство…“ и пева се Тропар, Слава, и ниње, богородичан или у дане попразништва тропар празника.
Сугуба јектенија „Помилуј нас, Боже…“ завршава се возгласом јереја: „Јако милостив и Человјекољубец…“
Возглас ђакона: „Премудрост!“ на шта појци певају „Благослови!“ а јереј возглашава „Сиј благословен Христос Бог наш…“ („Благословен је Онај Који Јесте, Христос Бог наш…“). Појци певају „Амин“ и „Утверди, Боже, свјатују православнујувјеру…“ („Утврди, Боже, свету православну веру…“). Јереј возглашава: „Пресвјатаја Богородице, спаси нас!“ и даље велики отпуст. После отпуста свакодневног вечерња, као и после отпуста малог и великог вечерња поје се многољетствије.

5 коментар(а)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Мирјана Медуловић-Маринковић

    Где може да се купи ова књига ЛИТУРГИКА?

  3. Да ли се ђакон сахрањује обучен у стихар и орар?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *