ЛИТУРГИКА

 

ЛИТУРГИКА
 
ПОСЕБНА БОГОСЛУЖЕЊА.
 
11. ОСВЕЋЕЊЕ ВОДЕ
 
Мало освећење воде обавља се 1. августа на изворима и језерима, до којих тада иде литија, као и на празник Преполовљења. Поред тога оно се савршава у дане храмовних празника, када храм као да се обнавља молитвом и кропљењем светом водом, а осим тога може да се служи и у било које друго време, по жељу верујућих у њиховом дому. За освећење воде поставља се сто на коме је суд са водом, свећа и босиљак. Јереј износи крст и поставља га на сто, а после тога кади воду унакрст и говори: „Благословен Бог наш…“ Након уобичајених уводних молитава чита се псалам 142, пева се „Бог Господ“ и тропари: „Усрдно притекнимо сада Богородици“, а онда следи 50. псалам. Уместо канона певају се тропари: „Јеже радујсја ангелом примшаја“ („Која си од Анђела примила ‘Радуј се!'“). После возгласа јереја: „Јако свјат јеси Боже наш“ певају се тропари „Ниње наста времја всјех освјашчајушчеје“ („Сада наста време које све освећује“), који се завршавају певањем Трисвете песме, произноси се прокимен „Господ просвјешченије моје“, Апостол Јеврејима, зач. 306, где се говори да је освећење наше од Господа, и Јеванђеље по Јовану, зач. 14, у коме се прича о бањи Витезди, где су се болесници чудесно исцељивали када би анђео повремено узбуркао воду. Након тога се произноси велика јектенија са нарочитим прозбама за освећење воде, при чему се кади изнад воде, и јереј чита молитву за освећење воде која се завршава погружавањем крста у воду уз трикратно певање тропара: „Спаси, Господи, људи Твоја“. Затим свештеник кропи водом себе, присутни народ и читаву цркву (а у кући све просторије), при чесму се певају посебни тропари. Чин се завршава кратком литијном јектенијом и молитвом „Владико Многомилостиви“ иза које следи отпуст.
Велико освећење воде врши се само у навечерје и на сам празник Богојављења, после заамвоне молитве. Чин великог освећења воде се осим у Требнику налази још и у Минеју за месец јануар. Ако навечерје Богојављења падне у суботу или у недељу, велико водоосвећење обавља се на крају Великог вечерња. На сам дан Богојављења ово водоосвећење се савршава обично изван храма, на изворима, и праћено је литијом „на Јордан“.

5 коментар(а)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Мирјана Медуловић-Маринковић

    Где може да се купи ова књига ЛИТУРГИКА?

  3. Да ли се ђакон сахрањује обучен у стихар и орар?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *