ЛИТУРГИКА

 

ЛИТУРГИКА
 
СВЕНОЋНО БДЕНИЈЕ.
 
7. СЛАВОСЛОВНА СЛУЖБА
 
У дане такозваних „малих“ празника, који се у богослужбеним књигама означавају нарочитим знаком црвене боје (три „непотпуно окружене“ тачке), обавља се служба која се назива „Славословном“. Овај назив потиче одатле што се на јутрењу поменутих празника пева Велико славословље, иако нема полијелеја. Поредак те службе није увек исти, јер она представља некакву средину између празничне и обичне службе, и понекад се по своме карактеру више приближава празничној, а понекад више обичној. Стога се у дане за које је одређена славословна служба треба посебно пажљиво руководити упутствима Типика. Тако, на пример, приликом славословие службе обично иде свакодневно вечерње са читањем обичне катизме, на „Господи возвах“ стихира на шест, и нема входа, а на јутрењу канон на 6; но, понекад бива и Велико вечерње, са входом, па чак и са читањем паримеја. На славословном Јутрењу се пре Великог славословља пева „Всјакоје диханије“ и стихире на хвалите, чега нема на свакодневном јутрењу.
Постоји значајан број малих празника којима је намењена славословна служба. Међу њима је највише празника руским светима. Славословних празника неруским светима има укупно око 14. Такви су на пример празник Обновљења светог храма Христовог Васкрсења у Јерусалиму 13. септембра, зачеће светог Јована Крститеља 23 септембра, Полагање Часне Ризе Пресвете Богородице у Влахерни 2. јула, празник Изношења Часног Дрвета Животворног Крста Господњег 1. августа, празник преноса Нерукотвореног Образа, или Светог Убруса 16. августа, Полагање појаса Пресвете Богородице 31. августа, и Црквена Нова година 1. септембра, која је у Типику означена полијелејним знаком, али се према упутству Типика савршава само славословно јутрење, иако је вечерње велико, са входом и паримејима.
Славословно јутрење се такође служи у дане оданија свих дванаест великих празника Господњих и Богородичиних, као и на други дан Рождества Христовог 26. децембра, на други дан Богојављења 7. јануара, на други дан Педесетнице – Духова, на оданије Васкрса, у сирну суботу када се празнује спомен свих светих који су засијали у испосништву, затим у суботу Акатиста у петој седмици Великог поста, у Лазареву суботу и у Велику Суботу Страсне седмице.
На славословном јутрењу почетак јутрења до краја канона иде по поретку свакодневног јутрења, изузев катавасије на каноне која бива по празничном, а почев од певања „Всјакоје диханије“ крај јутрења у свему следи празнични поредак, као што је горе речено.

5 коментар(а)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Мирјана Медуловић-Маринковић

    Где може да се купи ова књига ЛИТУРГИКА?

  3. Да ли се ђакон сахрањује обучен у стихар и орар?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *