ЛИТУРГИКА

 

ЛИТУРГИКА
 
СВЕНОЋНО БДЕНИЈЕ.
 
5. ПРВИ ЧАС И КРАЈ СВЕНОЋНОГ БДЕНИЈА
 
После отпуста јутрења на свеноћном бденију у недељне и празничне дане, према 2,3,4, 5. и 7. глави Типика, прописано је да се излази у припрату уз певање самогласне стихире (то јест литијске стихире храма), а када јеванђелска стихира није певана на свом месту – на Славу после хвалитних стихира – онда се на Славу И ниње пева јеванђелска стихира. После тога одређено је да се чита поука за оглашене преподобног Теодора Студита, а по окончању читања пева му се тропар: „Православија наставниче“, и затим Час први.
У данашње време, нарочито у парохијским храмовима, нема овог изласка у припрату, него се одмах након отпуста јутрења, ту, у храму, чита Час први.
Први час почиње читањем „Придите, поклонимсја Цареви нашему Богу“ („Ходите, поклонимо се Цару нашем Богу“) три пута, и састоји се из три псалма: петог – „Глаголи моја внуши, Господи…“ (Речи моје чуј, Господе…), осамдесет деветог: „Господе, прибјежишче бил јеси нам…“ (Господе, уточиште си нам био…) и стотог: „Милост и суд воспоју Тебје Господи…“ (Милост и суд певаћу Ти Господе…). Затим се чита Слава, И ниње, трикратно „Алилуја, алилуја, алилуја, слава Тебје Боже!“, „Господи, помилуј“ три пута, „Слава Отцу, и Сину, и Свјатому Духу“, после чега се чита васкрсни тропар датог гласа или тропар празника, или пак светога који се празнује, а затим „И ниње, и присно, и во вјеки вјеков, амин“. Потом следи такозвани „Богородичан часова“: „Чт? Тја наречем…“ („Како да Те назовемо, о Благодатна…“), „Стопи моја направи по словеси Твојему…“ („Стопе моје управи по речи Твојој…“), Трисвето, Пресвета Тројице, Оче наш. Након возгласа свештеника: „Јако Твоје јест Царство…“ („Јер је Твоје Царство…“) чтец произноси „Амин“ и чита кондак васкрсни, или празника, или светога који се празнује. Затим 40 пута „Господи, помилую“ и молитву којом се обично завршава сваки час: „Иже на всјакоје времја и на всјакиј час…“ („Христе Боже, Коме се у свако време и на сваки час на небу и на земљи поклањају…“), затим „Господи, помилуј“ три пута, „Слава, И ниње“, .Нестњејшују херувим…“ Онда чтец тражи благослов свештеника говорећи: „Именем Господњим благослови, отче“ („Именом Господњим благослови, оче“), на шта свештеник произноси возглас: „Боже, ушчедри ни и благослови ни…“ („Боже, смилуј се на нас и благослови нас…“) и, пошто чтец изговори „Амин“, излази из олтара на амвон, окреће се лицем ка икони Христа Спаситеља и произноси молитву: „Христе свјете истиниј, просвјешчај и освјешчај всјакаго человјека, грјадушчаго в мир…“ („Христе, Светлости Истинита, Који просветљујеш и освећујеш свакога човека који долази на свет…“), која представља завршну молитву Првог часа. Уз последње речи те молитве: „…молитвама Пречистија Твојеја Матере…“ јереј се окреће лицем ка икони Богомајке, а појци по обичају певају: „Взбраној Војеводје побједитељнаја, јако избавшесја от злих…“ („Теби, Изабраној Војвоткињи, која се бориш за нас, узносимо песме победне…“). Затим јереј поново славослови Господа: „Слава Теби, Христе Боже, надо наша, слава Теби!“ Појци певају: „Слава, и Сада“, „Господе, помилуј“ три пута, „Благослови!“ Јереј произноси Мали отпуст. Појци певају: „Амин. Господе, помилуј“ три пута, и тако се Свеноћно бденије завршава.
„О бденијима свеноћним, која бивају током целе године“ прича нам шеста глава Типика, која набраја 52 васкрсна бденија (то јест бденија уочи недеље), а са празницима укупно 68 бденија, уз напомену да, ако предстојатељ изволи, бденија могу бити и у друге дане, а такође бденије обавезно треба да се служи поводом храмовног празника.
О свеноћном бденију у Типику се детаљно излаже у неколико глава: пре свега у 2. и 3. глави, а такође и у главама 4, 5. и 15.
У 48. глави Тигика изложен је Месецослов за читаву годину, где се налазе све такозване „Маркове главе“. У 49. глави је устав свете Четрдесетнице, а у 50. глави устав свете Педесетнице. У овим главама треба пажљиво тражити разрешење сваког случаја који изазива недоумицу.

5 коментар(а)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Мирјана Медуловић-Маринковић

    Где може да се купи ова књига ЛИТУРГИКА?

  3. Да ли се ђакон сахрањује обучен у стихар и орар?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *