LITURGIKA

 

LITURGIKA
 
SVENOĆNO BDENIJE.
 
5. PRVI ČAS I KRAJ SVENOĆNOG BDENIJA
 
Posle otpusta jutrenja na svenoćnom bdeniju u nedeljne i praznične dane, prema 2,3,4, 5. i 7. glavi Tipika, propisano je da se izlazi u pripratu uz pevanje samoglasne stihire (to jest litijske stihire hrama), a kada jevanđelska stihira nije pevana na svom mestu – na Slavu posle hvalitnih stihira – onda se na Slavu I ninje peva jevanđelska stihira. Posle toga određeno je da se čita pouka za oglašene prepodobnog Teodora Studita, a po okončanju čitanja peva mu se tropar: „Pravoslavija nastavniče“, i zatim Čas prvi.
U današnje vreme, naročito u parohijskim hramovima, nema ovog izlaska u pripratu, nego se odmah nakon otpusta jutrenja, tu, u hramu, čita Čas prvi.
Prvi čas počinje čitanjem „Pridite, poklonimsja Carevi našemu Bogu“ („Hodite, poklonimo se Caru našem Bogu“) tri puta, i sastoji se iz tri psalma: petog – „Glagoli moja vnuši, Gospodi…“ (Reči moje čuj, Gospode…), osamdeset devetog: „Gospode, pribježišče bil jesi nam…“ (Gospode, utočište si nam bio…) i stotog: „Milost i sud vospoju Tebje Gospodi…“ (Milost i sud pevaću Ti Gospode…). Zatim se čita Slava, I ninje, trikratno „Aliluja, aliluja, aliluja, slava Tebje Bože!“, „Gospodi, pomiluj“ tri puta, „Slava Otcu, i Sinu, i Svjatomu Duhu“, posle čega se čita vaskrsni tropar datog glasa ili tropar praznika, ili pak svetoga koji se praznuje, a zatim „I ninje, i prisno, i vo vjeki vjekov, amin“. Potom sledi takozvani „Bogorodičan časova“: „Čt? Tja narečem…“ („Kako da Te nazovemo, o Blagodatna…“), „Stopi moja napravi po slovesi Tvojemu…“ („Stope moje upravi po reči Tvojoj…“), Trisveto, Presveta Trojice, Oče naš. Nakon vozglasa sveštenika: „Jako Tvoje jest Carstvo…“ („Jer je Tvoje Carstvo…“) čtec proiznosi „Amin“ i čita kondak vaskrsni, ili praznika, ili svetoga koji se praznuje. Zatim 40 puta „Gospodi, pomiluю“ i molitvu kojom se obično završava svaki čas: „Iže na vsjakoje vremja i na vsjakij čas…“ („Hriste Bože, Kome se u svako vreme i na svaki čas na nebu i na zemlji poklanjaju…“), zatim „Gospodi, pomiluj“ tri puta, „Slava, I ninje“, .Nestnjejšuju heruvim…“ Onda čtec traži blagoslov sveštenika govoreći: „Imenem Gospodnjim blagoslovi, otče“ („Imenom Gospodnjim blagoslovi, oče“), na šta sveštenik proiznosi vozglas: „Bože, uščedri ni i blagoslovi ni…“ („Bože, smiluj se na nas i blagoslovi nas…“) i, pošto čtec izgovori „Amin“, izlazi iz oltara na amvon, okreće se licem ka ikoni Hrista Spasitelja i proiznosi molitvu: „Hriste svjete istinij, prosvješčaj i osvješčaj vsjakago čelovjeka, grjaduščago v mir…“ („Hriste, Svetlosti Istinita, Koji prosvetljuješ i osvećuješ svakoga čoveka koji dolazi na svet…“), koja predstavlja završnu molitvu Prvog časa. Uz poslednje reči te molitve: „…molitvama Prečistija Tvojeja Matere…“ jerej se okreće licem ka ikoni Bogomajke, a pojci po običaju pevaju: „Vzbranoj Vojevodje pobjediteljnaja, jako izbavšesja ot zlih…“ („Tebi, Izabranoj Vojvotkinji, koja se boriš za nas, uznosimo pesme pobedne…“). Zatim jerej ponovo slavoslovi Gospoda: „Slava Tebi, Hriste Bože, nado naša, slava Tebi!“ Pojci pevaju: „Slava, i Sada“, „Gospode, pomiluj“ tri puta, „Blagoslovi!“ Jerej proiznosi Mali otpust. Pojci pevaju: „Amin. Gospode, pomiluj“ tri puta, i tako se Svenoćno bdenije završava.
„O bdenijima svenoćnim, koja bivaju tokom cele godine“ priča nam šesta glava Tipika, koja nabraja 52 vaskrsna bdenija (to jest bdenija uoči nedelje), a sa praznicima ukupno 68 bdenija, uz napomenu da, ako predstojatelj izvoli, bdenija mogu biti i u druge dane, a takođe bdenije obavezno treba da se služi povodom hramovnog praznika.
O svenoćnom bdeniju u Tipiku se detaljno izlaže u nekoliko glava: pre svega u 2. i 3. glavi, a takođe i u glavama 4, 5. i 15.
U 48. glavi Tigika izložen je Mesecoslov za čitavu godinu, gde se nalaze sve takozvane „Markove glave“. U 49. glavi je ustav svete Četrdesetnice, a u 50. glavi ustav svete Pedesetnice. U ovim glavama treba pažljivo tražiti razrešenje svakog slučaja koji izaziva nedoumicu.

5 komentar(a)

  1. Veoma lepo objašnjenje. Hvala

  2. Mirjana Medulović-Marinković

    Gde može da se kupi ova knjiga LITURGIKA?

  3. Da li se đakon sahranjuje obučen u stihar i orar?

  4. Da li neko može postati djakon i bez svršene bogoslovije..a da se ispoštuju svi uslovi redom…čteč….ipodjakon i inda naravno djakon?Hvala najlepše

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *