НАСЛОВНА » Апологетика, БИБЛИОТЕКА » Царство Божије и царство празнине – Православље и духовност Њу Ејџа

Царство Божије и царство празнине – Православље и духовност Њу Ејџа

ЊУ ЕЈЏ И НАУКА

Интерес за окултизам прво се јавио међу психолозима: Карл Густав Јунг је својом архетипском психологијом и истраживањем акаузалног синхроницитета дао основу за „научно“ приступање парапсихологији. Парапсихолошка асоцијација учлањена је у Америчку асоцијацију за развој науке још 1969. Истраживање психоделичног опита довело је Џин Хјустон и Станислава Грофа под окриље Њу Ејџа. Прва је формирала „Асоцијацију хуманистичке психологије“, а Гроф „Асоцијацију трансперсоналне психологије“, које представљају везу између психолошких и окултистичких истраживања.
Хуманистичка психологија, нарочито она Абрахама Маслова, који је говорио о врховном искуству, као искуству јединства са космосом, и о „самоостварењу“, дала је веома добро тле за психолошке спекулације новодобаца. Сам Маслов, је, са групом научника, 1969. године покренуо „Часопис за трансперсоналну психологију“, која је требало да послужи као основ за развој „надличне“, „космичке свести“. Овај часопис је 1978. организовао скуп са типичном Њу Ејџ темом: „Свест и космос“. Један од учесника био је и „окултни физичар“ Фритјоф Капра. Трансперсонални психолози се занимају за мистичке вежбе и искуства Далеког Истока.
Још занимљивије је то да је интересовање за Њу Ејџ показала најрационалнија од свих природних наука, физика. Хајзенберг, Опенхајмер, Шредингер, али и Ајнштајн, занимали су се за далекоисточне мистичке концепте. Седамдесетих година паралелизми између резултата савремених физичких истраживања и индуистичко-будистичких концепата постали су теме посебних истраживања. Овде је веома важна студија Дејвида Бома „Квантна теорија као показатељ нове организације физике“ (1971.) и Фритјофа Капре „Тао физике“. У епилогу „Таоа физике“ Капра каже да је прошло доба механицистичког погледа на свет: нови, холистички поглед захтева и промену друштва.
У савременој теоријској физици заиста се може срести много аналогија са оријенталном мистиком. Тако, појам о нераскидивој вези између онога ко изводи оглед и објекта огледа, познат у квантној физици, личи на концепт будистичког философа Нагарђуне о томе да све ствари добијају своју природу у узајамним односима. Представа о Брахману као апсолутном битију и празнини у исти мах подсећа на неке од теорија вакуума. Древна идеја о јединству Микрокосмоса и Макрокосмоса сродна је теорији о заједничком пореклу метагалаксије и елементарних честица. Модел космоса који пулсира подсећа на индуистичку представу о цикличности разних универзума. Ален Вотс сматра да источњачко мишљење има сродности са теоријом релативитета.
Крајем шездесетих, неурофизиолог Карл Прибрам исказао је хипотезу према којој мозак у свом раду користи холограмски принцип обраде и чување информација – целина је присутна у сваком свом делу. Свест је холограмски одраз стварности, зар то није древна мистичка тврдња да је „све у свему“? Под утицајем Алена Вотса, Прибрам почиње да посматра читав космос као холограм, и ова реч постаје магични кључ за објашњење свих тајни. „Холограмска парадигма“ постала је мода – не само у области изучавања свести, него и у физици, па и у друштвеним наукама. Њу Ејџ је све ово схватио као рађање нове, мистичке науке. Контуре те науке новодопци слуте у Јанчовој теорији самоорганизације космоса, радовима Иље Пригожина о „новој науци о животу“ Руперта Шелдрејка и Грофовој „трансперсоналној психологији“. Издавачка кућа „Шамбала“ издаје „Нову научну библиотеку“ које уређује психолог и методолог Кен Вилбер и која се бави авангардном науком.

2 коментар(а)

  1. сестра Рада

    Помаже Бог драга браћо и сестре у Христу!
    Занима ме откуд симбол Лобања и кости тзв. Адамова глава на застави неких Светогорсих монаха?
    То јесте испред неких келија?
    Не желим да се осете нелагодно људи који су тамо или су били у испосницама.
    Волим Свету Гору и приче Светогорских Стараца.
    Ово питам јер сам чула да постоји таква застава испред врата неких келија?
    Да ли је тај симбол Православан?
    Уз дужно поштовање и према нашим борцима у Другом светском рату који су такође имали заставу са тим симболом-За краља и Отаџбину.
    Састрадавали су за наш народ.
    Не знам откуд тај симбол у нашој вери?
    Благодарим на одговору.
    Бог вам добра дао добри људи !
    Живи и здрави били!

    Амин +++

  2. Драга сестро Радо,

    Бог ти помогао. Адамова глава (гроб Адама: http://www.svetazemlja.info/strana_sr.php?strana_id=53 и Голгота: https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%B0 ) односно лобања нашег Праоца се иконопише у доњем делу сцене Распећа нашег Господа Исуса Христоса као Новог Адама тј. Богочовека ( https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%BC ) на коју капље Његова Крв као чин искупљења грехова целог човечанства, цитирам:

    Јеванђеље по Светом Апостолу Луки 21 ( http://www.pouke.org/svetopismo/biblija.php?lang=sinod&lang2=&book=42&chap=21 ): 19 „Трпљењем својим спасавајте душе своје.“ tj. „Дај крв, прими Свети Дух“.

    Адамова лобања са укрштеним костима се појављује и на Великој схими (Светогорски монаси немају тзв. Малу схиму, већ имају само ову поменуту):

    https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%85%D0%B8%D0%BC%D0%B0

    Што се тиче заставе неких Светогорских монаха коју си поменула, мислим да се можда ради о следећем:

    „But to bring a sword“: Extra Ecclesiam nulla salus („LIBER DE CATHOLICAE ECCLESIAE UNITATE“ by Cyprian of Carthage) => „Live by the sword, die by the sword“: Join, or Die [Psychogeography ($£X MAJIK RITUAL / evoL PsychogeogrAphix 2004), You’re either with us, or against us & Anaconda Plan] => Liberty or Death => Eleftheria i thanatos => Unification or Death; Unity or Death; Death of Tyranny! => Freedom or death => With faith in ‘God’! For King and Fatherland! Freedom or Death! => „Orthodoxy“ or Death)

    http://www.ship-of-fools.com/gadgets/fashion/media/orthodoxy_or_death_t_shirt.jpg

    тј. о расколништву које своје корене кроз људску историју има у масонштини односно у несрећном покушају да се повеже „просветитељски“ национализам са Православљем и створи монархо-клерикализам односно теократија.

    С Богом, а не слободно-од-савести „зидарско“ збогом.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *