САБРАНЕ БЕСЕДЕ

 

САБРАНЕ БЕСЕДЕ
 

 
ЕТИЧКА СЛОВА
 
СЛОВО ДВАНАЕСТО
О РЕЧИМА АПОСТОЛСКИМ; „ИСКУПЉУЈУЋИ ВРЕМЕ, ЈЕР СУ ДАНИ ЗЛИ“. И О ТОМЕ КАКО СЕ РАЗУМНО ИСКУПЉУЈЕ ВРЕМЕ ОВОГА ЖИВОТА.
 
1. Ништа друго не користи души која жели да ноћу и дању испитује закон Божији, као истраживање божанских Писама, јер у њима сакривени смисао благодати Духа сваком насладом испуњава њено умно чуло и, уздигавши је сву од земног и од нискости видљивих ствари, чини је ангелоликом и даје јој да води ангелски живот. Али хајде да видимо шта нам свакога дана говори божански Апостол и испитајмо разумно неке од његових богонадахнутих речи, како бисмо се обогатили богатством сакривеним у њима и насладили се отуда благодаћу Духа у непролазном весељу и уживању душе. Које су, дакле, речи које имамо да испитамо? То је оно што саветује Павле, говорећи: Искупљујући време, јер су дани зли[1]. Али пошто то размотримо на примеру животних ствари, и то ћемо лако разумети. Наиме, као што сваки трговац и занатлија и земљоделац, али и свако други ко се бави било којим занатом свакако показује много ревности и марљивости за свој посао, јер, ако га занемари на кратко време, претрпи велику штету, тако бива и у духовним борбама, делима и стварима.
2. И као пример рећи ћемо вашој љубави најпре нешто подробније о једном од тих трговаца. Ако сви трговци хитају на вашар да нешто продају и зараде од свога заната, а један од њих види како неки иду иза, а неки испред њега, журећи да га сустигну, или седи пред својом кућом и гледа друге како пролазе и хитају на вашар, док сам, савладан небригом и лењошћу, и не само тиме, него раслабљен и пијанством и насладом и жалосно обузет љубављу према жени блудници, нема воље да похита на трговину,одлажући то из дана у дан, нису ли искупили време свога живота они који су обавили трговину и вратили се са великом добити, а он га изгубио, протраћивши га на некорисне и сујетне ствари? А ако и стигне на вашар заједно са њима, па сви они, носећи злато, одмах крену да тргују, па неко купи нешто од чега се нада да ће добити зараду, а он се празних руку врзма и тражи одакле да позајми, или се, пошто нађе златник, вашар затвори и он остане необављена посла, није ли он опет изгубио време, отишавши на вашар без златника? А ако дође на вашар са златником, али се не потруди да обави посао, па крене да обилази крчме и шаторе са куварима и онима који продају остала јестива, те час једе и пије од овога, а час га привуче нешто друго, и не само то, него и у пијанству и распуштености проћерда свој дукат, није ли и он изгубио време и неразумно потрошио своје имање?
3. А ако се на вашару са дукатом нађе и онај који ништа од тога што смо рекли не чини, него дође тамо са својим друговима трговцима, па само обилази читав вашар, мало испитујући и мотрећи на познанике, а мало на оне које ни не познаје, било домаће, било странце, и на то како сваки од њих послује, а сам не обави никакав посао, па се, док се он врзма, вашар,на несрећу, распусти и сви се разиђу кућама, зар нису они који су трговали искупили време, обавивши посао кад је требало и отуда себи зарадивши добит, док је он, бавећи се туђим и не урадивши ништа, премда је био тамо са њима, изгубио време, не извукавши никакве користи од тога штосе нашао на вашару? Опет, ако други у очекивању добити не обраћају пажњу ни на напад разбојника, нити на напоран и дуг пут, док он, из страха од тога, макар га сви молили да путује заједно са њима, макар их чуо да му обећавају да ће га чувати од невоља које очекују, не пожели да их прати и да пође са њима да тргује на вашару, зар нису искупили време они који су добро трговали и зарадили, а он неразумно претрпео штету, устрашивши се страха тамо где страха не беше[2]?
4. Тако је, дакле, и у сваком поступку и делању духовном. Јер када неки ходе у заповестима Божијим и све врлине са ревношћу и усрдношћу делају, док ми живимо у немару и беспосличењу, они су искупили време истекли огромну корист, а ми смо и себе саме и време изгубили. Али хајде да још испитамо шта је смисао тих речи. Шта, дакле, он каже? Искупљујући време, јер су дани зли. Како се то искупљује време и шта је оно, и шта су зли дани ради којих смо дужни да искупљујемо време? Време трговине за свакога човека јесте ово време садашњег живота, а јасно је да су дани овога живота зли за оне који их не користе добро. Свако ко проводи живот мудро и праведно са здравим духом и ко храбро и у трпљењу душе подноси мучне и жалосне нападе искушења и невоља које га сналазе, било од видљивих, било од невидљивих непријатеља, време искупљује разумно и тргује злим данима овога живота. А да то разјасним, навешћу вам пример од онога што се свакодневно дешава у животу.
5. Ко уме да правилно тргује овим временом, када наиђу жалости,увреде, понижења и подсмеси, познајући им вредност и јасно знајући унапред каква је добит од њих, он их граби, подиже на рамена и радосно креће путем, уместо злата нудећи у размену једино трпљење, те тако у једном часу искупљује време које други, премда су постили много година, бдели, лежали на земљи и овде се много намучили, не могу да нађу или добију или зараде. А ко не уме тако да тргује губи време свога спасења. И, ако је угодно, даћу вам и други пример. Када тиранин присили неку двојицу да преступе заповест Божију, па један из страха од мука и казни које га чекају побегне и сакрије се, а други покаже одважност и поднесе многе муке ради заповести Божије, па чак и саму смрт, који је од њих искупио време? Да ли онај који се сакрио и избегао невоље, или онај који је много пострадао и потрпео, или чак умро? Јасно је да је време искупио онај који је поднео невољу и није се одрекао смрти, а да је други не само изгубио време, него и спасењу своје душе нашкодио.
6. Дакле, они који исправно мисле кроз овдашње жалости и искушења купују вечна добра и непролазну радост, а телесном смрћу са бесмртним и вечним Богом вечно и бесмртно живљење и пребивање. И као што трговац, када нађе многе и драгоцене ствари да се продају по ниској цени,за новчић или пару, са радошћу и спремно плаћа цену, желећи да добије скупоцене ствари, тако и онај ко се бори за заповест Божију у радости и ревности решава се да умре, плаћајући смрћу као новчићем, како би стекао вечна добра. Али тако не чине они који воле свет и живот, и славу, и плот,и насладе и богатство, него када их неко са светском влашћу позове да преступе заповест Божију, будући да не могу да поднесу његово негодовање, увреде и немилост или новчану штету, они издају вечно и бесцено и неразумно откупљују привремено, пропадљиво и безвредно, те губе своје спасење, односно сам вечни живот, јер више воле да купе краткотрајну лагодност и да временом овога живота тргују тако да ће се мучити у бескрајне векове. Како то не би снашло и нас, купујмо, молим вас, ово време,све док траје вашар нашега живота, јер су његови дани веома зли и свакога дана подижу на нас небројене таласе узбурканог мора греха, час острашћеношћу тела и његових недоличних покрета узбуркавајући и испуњавајући немиром наше душе, час кроз видљиве и невидљиве непријатеље који насрћу на нас, сејући у нама малодушност, похоту и зверски гнев, и, узбуњујући нам срца, удаљавају све нас од Царства Небеског.
7. Искупљујмо, дакле, време нашега живота, предајући своју вољу и читаве себе једино чињењу заповести Божијих и само стицању и добити врлине, како бисмо са бременом благодатних дарова Духа Божијег доспели до луке Божије и умакли од ових злих дана и оних сурових речи, које шаљу грешне у огањ спољашњи, припремљен ђаволу и ангелима његовим.
8. Искупљујмо разумност своје душе презиром према видљивом и испитивањем и чињењем онога што је боље, и избегнимо плотско умовање,које не може да угоди Богу, нити да нас отргне од уживања у привремено ми пренесе нам разум ка ономе што остаје и вечном. Ономе ко је у његовој власти оно не допушта да живи по Богу, него, штавише, свагда одвлачи душу у зверске пориве плоти и читавог човека чини налик звери.
9. Искупљујмо своју праведност којом постајемо домаћи Божији[3], са сваким благочашћем и расуђивањем разлучујући праведно од неправедног и дајући предност врлини у односу на злобу, не дајући зломе да уђе или да нас дрско погуби, него свакоме намењујући достојну част, те и телу пружајући довољно хране и покривала, а души сву своју силу за испитивање божанских мисли, хранећи је молитвама, сузама и читањем и очишћујући је за примање божанске светлости, самог сунца правде Бога, Који ће нас и оправдати даром Светога Духа Свог и показати нас праведнима сједињењем са Собом, чинећи нас заједничарима неизрецивих блага Царства Свога.
10. Искупљујмо смелост сопствених душа великим трпљењем и подношењем искушења, сагласно Господњим речима: У трпљењу своме спасавајте душе своје[4], односно смелим духом одупирући се греху и обарајући непријатеље оружјем Духа, злопатећи се као добри војници Христови[5] у постовима, бдењима, лежању на земљи, у плачу, у ношењу кострети,покајању и непрестаним мољењима, како бисмо понели венац победе и довека царевали заједно са Христом.
11. Искупљујмо целомудреност свога тела сваким уздржањем и смирењем, јер ко се по закону подвизава и бори на попришту благочашћа од свега се уздржава, сагласно божанском Апостолу. Јер ако њега стекнемо,избећи ћемо зле дане бесловесне жеље, гнева и саме плоти која је истински непријатељ Духа. Побећи ћемо од прљавштине која од тога бива души, од осуде савести, од нечистоте срца, од осуђивања људи, од самога одвраћања од Бога, те ћемо стећи велику добит у тој духовној трговини, разумно тргујући временом овога живота и прошавши животни пут у праведности и целомудрености, односно мушки подневши тегобу дана и жегу[6].
12. Наиме, тако тргујући овим временом, препуштајући привремено онима који га хоће, а стремећи само непропадљивом и вечном, доспећемо до тихе луке Божијега Царства са богатим товаром Духа, те се нећемо уплашити ни оних сурових речи које грешнике одгоне у огањ спољашњи, нити оних страшних мука, ужаснога дана и осуде суда, носећи сами многоцени бисер Духа, који смо нашли и купили, пошто смо уложили све своје жеље, умовања, склоности и силе у куповину времена овога живота. Нека бисмо сви ми то достигли, добро тргујући садашњим животом, благодаћу и човекољубљем Господа нашега Исуса Христа, Којем приличи слава са Оцем и Светим Духом, сада и свагда и у векове векова. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Еф. 5,16
  2. Пс. 13, 5
  3. Еф. 2,19
  4. Лк. 21,19
  5. 2Тим. 2, 3
  6. Мт. 20,12

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *