НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Савремени изазови и искушења » У ЛАВИРИНТИМА ТАМЕ – ОД САЈЕНТОЛОГИЈЕ ДО САТАНИЗМА (ПРАВОСЛАВЉЕ И СЕКТЕ, КЊИГА IV)

У ЛАВИРИНТИМА ТАМЕ – ОД САЈЕНТОЛОГИЈЕ ДО САТАНИЗМА (ПРАВОСЛАВЉЕ И СЕКТЕ, КЊИГА IV)

 

У ЛАВИРИНТИМА ТАМЕ
Од сајентологије до сатанизма
Православље и секте, књига IV
 

 
УНИВЕРЗАЛНИ ЖИВОТ – ВИТЕКИЗАМ
 
Оснивач и настанак
 
„Универзални живот“ (скр. УЖ) основала је Грабијела Витек, дев. Маден, из Вертингела. Рођена је 1933. год. Као ћерка једног кројача, одрасла је у традиционалној католичкој средини малог места. Завршила је школу за канцеларијске службенице. Венчање 1955. год. Године 1964. рађа једну ћерку. Од 1967. у Вирцбургу. После мајчине смрти 1970. гђа Витек верује да је и даље у вези са мајком. Посећује спиритистичке кругове да би успоставила контакт са умрлом мајком. 6. 1. 1975. избила је на видело код гђе Витек „унутрашња реч“. Она од тада, наводно, служи као гласноговорник „духовном учитељу брату Емануелу“ и „Исусу Христу“. Од 1980. Габријела Витек је једина спона између Бога и света. Она је, наводно, последња пророчица која може да пренесе нове садржаје; после њене смрти треба очекивати само понављања. Она, додуше, наглашава, да је само „сестра међу браћом и сестрама“. Међутим, њене присталице јој приписују једно квазимесијанско значење. Јер, само она може да открије оно коначно важеће у свим животним и верским питањима.
 
Развој и историјат
 
Од 1975. постоје, у Нирнбергу и Вирцбургу, ћелије касније „Установе за повратак Исусу Христу“ (или: „Повратишта Исусу Христу“. Глагол „heim holen“, од ког је изведен назив установе – “Heim holungswerk“, значи „вратити се кући; вратити се некоме у окриље“. прим. прев.). Испрва су у „Повратишту“ постојала четири медијума. Од 1980. преостала је само гђа Витек. Од тада се назива „пророчицом“. Од тог времена појачавају се и синкретистичко-хиндуистички утицаји на „Повратиште“. Почетком 80их година гђа Витек интензивно путује по земљи и иностранству, где својим „откривењима“ придобија нове присталице. „Повратиште“ се шири. Приступ једног минхенског крупног индустријалца обезбеђује „Повратишту“ потребна новчана средства. Ипак, у Вирцбургу и околини пропадају, због отпора становиштва, пројекти заједнице која је променила име у „Универзални живот“ (УЖ). Вирцбург је, иначе, центар покрета. Ипак, УЖ има могућности да се развија, тако да данас упражњава разнолике привредне активности. УЖ се бави биолошком земљорадњом и продаје своје пољопривредне производе. Активни су и у области алтернативне медицине, преко „Христове клинике“ („Hristusklinik“). У месту Алтфелду УЖ има свој пословни центар, са најразличитијим тзв. „Христовим предузећима“. Предузећа УЖ баве се, између осталог, узгајањем и продајом пољопривредних производа, облашћу електронске обраде података и породичном помоћи. Постоје и многа занатска предузећа: столарска, ткачка, кројачка, баштованска. За УЖ нарочито је важна област педагогије. Поред дечјих обданишта и дневних боравака за децу, УЖ од 1991. има и сопствену школу, чије се основе заснивају на учењу УЖ. Почетком 1995. одговорност о УЖ преузима „Савезна комуна (или: општина, прим. прев.) Нови Јерусалим“. Реч је о унутрашњем кругу присталица, којих има око 800, а који живе у заједничким домаћинствима са строго одређеним правилима.
 
Учење и став према хришћанству
 
Исусово откровење гђа Витек, преко свог откровења, коригује, објашњава и пружа на увид. Настанак земље и света последица је отпадања од првобитног јединства. Ово кретање у смеру пада преокренуто је преко Христа, који је ушао у Исусово тело. На крсту је он требало да пренесе у сваку људску душу божанску искру. Од тада је могућно још само уздизање ка Богу. Циљ је да се, кроз што је могућно мање поновних отеловљења, постигне прејединство. УЖ нуди курсеве који треба да ослободе „погрешно управљане“ центре свести. Курсеви се нарочито заснивају на вежбама концентрације и медитације. После четири (од укупно седам) степена тог „унутрашњег пута човек је ослобођен од закона узрока и последице (закона карме). На крају тог пута стоји јединство душе и апсолутне свести. УЖ за себе тврди да је остварење истинског првобитног хришћанства, те да запостављеној и погрешно интерпретираној Проповеди на гори (Мт. 57) враћа њено првобитно значење. Свакако да је текст Проповеди на гори противно његовом смислу разбијен додавањем откривења Габријеле Витек.
УЖ тврди да објављује једину важећу истину. Отуда и борба против свих оних који се супротстављају УЖ. Критичари УЖ показују само своју ниску свест. Мржњом испуњен, клеветнички и у истој мери кукавички (анонимна писма) однос према критичарима стоји у очигледној опреци са наводним циљем УЖ, да шири љубав по свету. УЖ се бори и против „званичних цркава“, нарочито против критичара УЖ у њиховим редовима, против неомиљених појединаца и политичара. Сталним судским процесима УЖ покушава да их ућутка.
Свака критика према УЖ мора бити одбачена, пошто је реч „пророчице“ гђе Витек, као откривење које све надмашује, тачна у свим појединостима. Пошто се она и њена објављења налазе у средишту УЖ, однос према гђи Витек одлучује о ставу и односу човека према Богу. Учење УЖ по свом садржају супротно је, у свим битним тачкама, хришћанском учењу.
Јер: хришћанство не сматра да се Бог налази искључиво унутар човека, нити заступа учење о поновном отеловљењу/реинкарнацији, нити учење о „узрочно-последичном закону“ карми. Отуда је за УЖ лако да одговори на тешко питање о пореклу зла: сваки човек и свака група људи сами су одговорни за несрећу која их сналази, јер је душа грешна у овом или у неком прошлом отелотворењу. Ту више нема места за опроштај и милост. Човек који живи потпуно у складу са прописима УЖ може бити сигуран да ће сопственом снагом постати савршен и божански. Хришћански појмови користе се, дакле, само као обичне кулисе. УЖ није никаква хришћанска заједница, већ кривотворено хришћанство.
 
Организација и ширење
 
УЖ је изграђен по принципу концентричних кругова стално растуће зависности од припадности. Важне су некадашње тзв. „Унутрашње цркве духа Христа“ (УЦДХ), месни прикључци УЖ, данашње „Космичке животне школе“, у којима се присталице окупљају најчешће два пута седмично. Тренутно их има 91 на немачком говорном подручју, уз јасну тежњу према југу Немачке, Аустрији и Швајцарској. Међутим, УЖ је преко својих УЦДХ космичких школа живота заступљена и у Европи, нарочито на северу Италије, али и у Перуу или Заиру, на пример. Ипак, најважнија организациона структура у УЖ јесте „Савезна комуна Нови Јерусалим“ (СКНЈ). Она обухвата око 800 присталица УЖ који живе у заједничким домаћинствима у Вирцбургу. У њима постоје најстарији, који су одговорни и надлежни за различите задатке. У СКНЈ постоје јаки односи зависности и висок ниво узајамне контроле преко разних група редара, рада у предузећима УЖ, забране „својевољних“ привредних иницијатива и тежње за одстрањивањем финансијских неједнакости.
 
Оцена са хришћанског становишта
 
УЖ је покрет чија се опасност најчешће потцењује, а чије тоталитарне црте све више излазе у први план. Паралелно с тим, УЖ се све више отуђује од спољашњег света. Његове пословне везе су непрозирне. Предузећа УЖ у његових присталица све више роваре по Доњој Франачкој и граничним деловима покрајине Баден-Виртенберг. Такође су све бројнија заједничка домаћинства и насеобине присталица УЖ. Циљ УЖ јесте стварање једног затвореног кружног тока. Деца чији су родитељи у УЖ расту у УЖ – обадништима, иду у УЖ – школе, уче занат код УЖ – занатлије и склапају бракове унутар УЖ. Тоталитаран однос УЖ према својим присталицама треба да дође до изражаја код деце већ од малена, да би тако стасала друга генерација, неспособна за било какву критику.
Ово је крајње забрињавајуће, како са друштвеног тако и са хришћанског становишта. Наиме, једно слободно друштво мора, исто као и једна заједница пунолетних хришћана, да пружи младим људима могућност да стичу сопствена искуства, уместо да их стеже у оквире тоталитарних норми. Затворено друштво, какво хоће да створи УЖ, означава се као “ прадемократско“, али је, заправо, недемократско, пошто је једина признала основа један строги фундаментализам, наиме дословно схватање „откривења Габријеле Витек“.
 
Др Волфрам Мирбах
 
са немачког: Александар Сенић
 
 

 
 

2 коментар(а)

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *