САБРАНЕ БЕСЕДЕ

 

САБРАНЕ БЕСЕДЕ
 

 
ПРАЗНИЧНЕ БЕСЕДЕ – ТОМ I
 
Беседа 1. на Свето Богојављање
1965. године у манастиру Ћелије
 
Христос се јави! Ваистину се јави!
Ваистину се Бог јави. Бог се јави и сву нам истину о Себи објави. Каза нам ко је Он. Каза нам да је Бог Света Тројица: Отац, Син и Дух Свети. Казавши нам највећу тајну, Господ Христос је показао Себе као Истинитог Бога међу људима на земљи, као Истинитог Бога међу многим лажним боговима на земљи. Јер без Истинитог Бога људи тумарају на овоме свету, траже богове и налазе пуно лажних богова. Ето, по великом човекољубљу Свом Господ Христос силази на земљу, постаје човек, објављује Себе као Богочовека, објављује да је у Њему сав Бог и показује целим животом Својим, целокупним искупљењем рода људског, целокупним спасењем рода човечанског, показује Себе као Истинитог Бога. Зато се данашњи свети Празник назива Богојављење. Данас је Бог јавио Себе свету.
На Божић Господ се Христос родио као мало Детенце. Десило се велико чудо, али незнано чудо. Ко је Он сазнали су пастири, објавили су Анђели, али мали круг људи је то сазнао. До тридесете године Господ је ишао кроз овај свет, живео у овоме свету ћутке, носећи на себе све грехове света овога. И данас, данас је Он Себе казао свету, ко је Он. Данашњи Празник назива се Богојављање, а не Ускрс. Зашто? Гле, на Ускрс је Господ победио смрт. Зар то није велика победа, зар то није велика радост за људски род? Несумњиво, бескрајна радост. Али, Ускрс није назван Богојављање; ни Преображење Христово није названо Богојављање; ни Божић није назван Богојављање. Зашто? Зашто ни Духовдан није назван Богојављање кад се Дух Свети јавио и сишао на Свете Апостоле у виду огњених језика и тај се велики празник не назива Богојављање, а данашњи празник се назива Богојављање. Зашто?
Зато што је овај Празник показао једно велико чудо које је почело на данашњи дан и ево траје две хиљаде година. Господ Христос на данашњи дан крстио се у Јордану од Светог Јована Крститеља и тако основао велику и пресвету тајну Светог Крштења, тајну којом спасава род људски, тајну свету којом се ми грешни људи облачимо у Господа Христа, како се вели у Светој Тајни Крштења.
Шта смо ми урадили са првородним грехом нашим, шта су наши прародитељи урадили у Рају пошто су учинили грех? Скинули са себе све што је божанско и обнажили себе до стида и срама. Господ је дошао да нас обуче у Божанску силу да нам поново врати оне божанске моћи које смо имали пре него што је наш праотац и наша прамати пала у грех. Господ је основао Свету Тајну Крштења када се крстио у Јордану да нам да то свето средство да се спасемо греха, ђавола, смрти.
Ти сумњаш. Да ли је то тако питаш се? Велика тајна по среди. Јавља се Света Тројица. Господ, Син Божји, крштава се у реци у Јордану, а то све спасава људски род од греха, од смрти. Ја хоћу доказе. То све може бити бајка. Васкрсење Христово може бити бајка и скаска и прича. Духовдан може бити бајка и скаска и прича. Али, ето за данашњи дан Господ је оставио очигледно чудо, чудо видљиво и опипљиво свету воду, Свету Водицу. Откако се Господ крстио, отад је благодат Божја сишла на сву природу. Богојављенска вода, како се вели у данашњим црквеним молитвама, Господ је осветио воду, а вода сачињава највећи део у свима световима, највећи део у телу човечијем. Вода, вода освећена!… Ето, како се осветила онда, тако се и данас Водица освећује силом Господа Христа. Када свештеник Божји освети Водицу шта је то? Какав је то доказ, шта то значи? Мртва вода не квари се после освећења, мртва вода постаје просто бесмртна, остаје читава, не квари се, не трули. Ко то чини, ко је то урадио? Сила Господа Христа, Божанска сила Његова.
И то чудо ми гледамо својим очима сваки дан. Кад год свештеник уђе у твоју кућу и освети Водицу, гле, дешава се то велико чудо. Дух Свети освећује воду у твоме дому и ти имаш један доказ истинитости твоје вере православне. Господ Христос непосредно освећује воду, јер то нико од људи учинити не може. Нико од људи, ни сав род људски не може учинити то чудо, ни све науке, ни све лабораторије научне не могу воду да очисте тако да се никада не поквари. И најочишћенија вода у апотеци поквари се у току одређеног времена. Али Водица Богојављенска, Водица коју свештеник освети, она се никада не квари.
То чудо оставио је Господ кроз две хиљаде година до данашњег дана и до Страшнога Суда. И када ти и ма ко други посумња и рекне: „Како ћу ја да верујем да је Христос Истинити Бог? Ко ми то може казати?“ Реци му: „Ево, ево Свете Водице. Она показује и доказује да је Христос Истинити Бог. Ко њу учини непокварљивом? Ко? Само Он, Једини Истинити Бог. Нико од људи“. Свештеник по себи као човек не би могао учинити. Али он као освећено …[1] лице Божје освећује Свету Воду и Господ Христос даје преко њега води ту неискварљивост и непокварљивост.
Сумња пријатељ твој, или непријатељ твој, или данашњи безбожници, и вичу: „Није Христос васкрсао, није васкрсао. То су приче, то су бајке“. Еј, пријатељи и непријатељи, каква бајка, каква скаска, каква прича? А шта је Света Водица? Одакле она? То је Господ оставио као знак да верујеш и у сва остала чуда, сва остала чуда. И у чудо Његовог Васкрсења, и у чудо Његовог Преображења, и у чудо Светог Духа, и у чудо Његовог Светог Крста. Да ли верујеш у сва чудеса о којима пише у Еванђељу? Да ли верујеш да је васкрсавао Он мртве, да је изгонио демоне, да је лечио и исцељивао од свих болести. Доказ ево ти Свете Водице… Свете Водице коју ти, безбожниче и непријатељу Христов, никада не можеш да учиниш непролазном и непокварљивом. Док не докажеш да ти можеш душом својом људском и силом да воду осветиш и учиниш непокварљивом, онда ћу и ја пристати уз тебе, а дотле то је безумље што говориш. То је неистина и лаж.
Света Водица ето доказа Васкрсења Христовог, ето доказа свих чудеса Христових. Господ је оставио то чудо да буде очигледно свима нама, а све је остало, браћо, оставио нашој вери. Теби се даје на данашњи велики Празник доказ. Света Водица као очигледан опипљив доказ да је Господ Христос Истинити Бог. А да верујеш у Васкрсење Христово остављено је твојој вери, твојој слободној вољи, твоме подвигу да покажеш да ли хоћеш добровољно за Христом или не. Ти се снебиваш, тешко ти је да поверујеш, али пази, ту је Света Водица. Сама сведочи да је Он заиста васкрсао, да Он непрекидно живи, живи ево већ две хиљаде година, и живеће вечито. И Он је тај Који Својом божанском чудотворном силом чини то велико чудо освећења Водице и чини сва остала чудеса.
Господ је оставио нама, нашој слободи, хоћемо ли ићи за Њим или нећемо, да ли ћемо веровати у Њега као Истинитог Бога или нећемо. „Благо онима који вероваше а не видеше“ вели Спаситељ Апостолу Томи када је он опипао, после Васкрсења, пружио руке своје и опипао ребра Његова и руке Његове и ноге Његове и уверио се да је Господ заиста васкрсао у телу и са телом. А Господ је са прекором рекао Томи: „Блажени који не видеше а вероваше.“[2]
Вера, где ти је вера? Вера је поверење у Господа Христа, поверење у Господа Христа. Зар ти немаш поверења у Њега, зар ти мислиш да Он говори лаж? Ти мислиш да је Његово Еванђеље лаж, да је Његово Васкрсење лаж, или Његово Преображење лаж. Ево Свете Воде. Она сведочи да је све то истина, да је све то истинит догађај. Блажени који не видеше а вероваше. Остављено је много простора и теби и мени, твојој вољи и мојој или да изаберемо и идемо за Истинитим Богом, или да се одрекнемо и одбацимо Га. Зато је вера велики и тежак подвиг, лични подвиг. Зависи од моје слободе хоћу ли ја да верујем у Господа Христа и да живим по Његовом Еванђељу. Од чега зависи све? Сав ја зависим од своје вере и у овом и у оном свету. И ти, и свако људско биће, зависи од тога какав је његов однос према Истинитом Богу. Да ли је нашао Истинитог Бога у овоме свету? Ако није нашао Истинитог Бога, себе није нашао. Не зна човек онда себе ко је и шта је?
Данашњи Празник јесте празник Светлости Божанске, која се јавила у лицу Господа Христа. И кад се Бог јавио, Он нам објављује сву истину о свима световима и сву истину о човеку. Човек, ради чега је човек рођен, ради чега је човек створен? Казује нам Света Тајна Крштења коју Господ данас установљава. Човек је рођен за бесмртност и Живот Вечни. Грех је дошао у човека и истерао из њега бесмртност. Господ силази у овај свет да нам кроз Свету Тајну Крштења да свето средство да ми људи поново постанемо бесмртни, поново сагледамо смисао и циљ свога живота, да угледамо циљ ради кога смо створени.
Зашто је Бог створио човека, зашто? За бесмртност и Живот Вечни. Молитве које се читају при освећењу Водице говоре нам о томе. Вода се освећује да је ми пијемо и да њоме кропимо да би се испунили бесмртности Божанске. Њу ми пијемо и њоме се кропимо да нам буде водитељ у Живот Вечни. Ето шта је Света Водица којом ти данас пуниш своје стакленце. Шта носиш из Цркве? Читава река освећених вода. Шта носиш кући својој? Носиш водитеља у Живот Вечни. Пази, брате и сестро. Света водица, светиња велика, нека стоји под кандилом и иконом у твоме дому. Ти кад год погледаш, поклони се и реци: „Господе, хвала ти за ово велико и свето чудо којим Ти, овом Светом Водицом, одгониш зло из мога духа, нечастиве одгониш из мога дома, нечастиве одгониш из моје душе грехе, освећујеш ме њоме и обесмрћујеш њоме“.
Данас, данас сваки православни хришћанин постаје чудотворац и учествује у једном великом чуду Божјем, у чуду освећења Водице. Сви смо ми православни хришћани, истински поклоници Истинитог Бога, уствари чудотворци, јер живимо у чудесима Божијим. А на првом месту живимо Светим Крштењем и благодаћу и силама које нам је Господ дао при Крштењу. Али живимо и осталим Светим Тајнама: Светим Причешћем, Светом Водицом и свим оним што је у Цркви Христовој. Господ је дошао у овај свет, јавио се Истинити Бог и на данашњи дан, на дан великог Празника Богојављања, казао Себе свету. И браћо, Господ је Христос остао у овоме свету, остао у Цркви Својој. Он је вечно Богојављање. Казао је Себе да је Истинити Бог у човеку, и показао да је Он Богојављање, и Цркву основао на Себи. Он је Глава Цркве Своје, а ми тело, чланови те Цркве Христове, тог духовног тела[3]. Ми зависимо од Главе наше, од Господа Христа. Ми живимо Њиме. И зато ми хришћани треба да будемо носиоци Бога у овоме свету. Ми хришћани треба да будемо носиоци Господа Христа у своме животу, да јавимо и објавимо Бога свима и свакоме. Зато су хришћани у овоме свету да буду пример христоликог живота људи у овоме свету и да буду путоказ свакоме човеку како треба човек да живи у овоме свету и ради чега је човек у овоме свету.
Данашњи велики свети Празник јесте Свепразник. Он нам објашњава све остале празнике и казује нам велику тајну Христову. А тајна Христова је у томе да је Он Истинити Бог и Истинити Човек, Богочовек. И крстећи се данас у Јордану од Светог Јована Крститеља, Он нам даје пример и заповест да се и ми, ако хоћемо очишћење од греха, ослобођење од смрти, ослобођење од ђавола, да се и ми морамо крстити. Крштени смо, хвала Богу, али често пута ми грешним животом својим, гресима својим не објављујемо Бога, него се одричемо Бога. И многи безбожници и неверници указују на нас хришћане: Па какав ми је то хришћанин! Он живи тако, и тако, и тако. Зашто да верујем ја онда у Христа кад је он тако рђав човек? Утолико је већа одговорност за нас, браћо хришћани. Ми смо примили и познали Истинитог Бога и, ако не живимо по Његовом Светом Еванђељу, тешко нама у ономе свету, а често бива тешко и у овоме свету. Јер доброта Божија чека покајање свакога од нас. Бог дуго трпи, али ако човек остане у својим гресима упорно, ако их не исповеда, он ослепи душу своју, ослепи ум свој, постаје ругач, псовач, крадљивац, похотљивац, постаје неизлечиви болесник од греха и страсти. То је најстрашнија болест у овоме свету, не рак, не туберкулоза, нити икаква телесна болест може бити тако страшна као што је грех. Грех јесте рак за душу. И ако га човек хришћанин не исповеда, рак се развија и разгриза му сву душу, умртвљује је. Ми хришћани имамо лек за сваки грех. Господ нам је то дао, Господ је то објавио, Цркви Својој оставио Свето Покајање.
Крштен си, а опет грешиш. Кај се, ето другог Крштења. Покајање, то је као друго Крштење. Бог је дао и ту силу нама да нас спасе од свакога греха који ми чинимо после Светог Крштења.
Зато, браћо моја, не заборављајмо никад велику истину овог великог и светог Празника Богојављења. Јавио се Истинити Бог, дао нам је сва средства за спасење, дао нам је Живот Вечни, дао нам је Истину Вечну, дао нам је Правду Вечну да тиме живимо, да тиме себи осигурамо Живот Вечни у ономе свету. Ми људи на земљи не знамо и нисмо знали шта је то правда, док се Господ Христос није јавио у овоме свету живећи у њему без греха и победивши смрт. Ми нисмо знали у овоме свету шта је истина док се Господ није јавио на овоме свету и рекао за себе: Ја сам Истина.“[4] Људи који се одричу Господа Христа потпуно су у лажи, не у једној, у хиљадама лажи, јер Господ је Истина. Он све што је рекао сушта је истина. Све што је рекао о свету, о сунцу, о месецу, о звездама, о небесима, о рају и о паклу, све је истина, истина до истине. Све то сачињава Вечну Истину Његову, и сву Истину.
Он, Истинити Бог, Који је данас јавио Себе као Свету Тројицу, нека нам свима буде у помоћи свакога дана и сваке ноћи. Нека нас води и руководи увек са Вечном Истином и Вечном Правдом, да нас хришћане уведе у Небеско Царство, где блиста радост, свака божанска радост, где блистају све вечне божанске истине, истине које се изливају из чудесне Личности Господа Христа, Који је сам Истина. Њему слава и хвала сада и увек и кроза све векове. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Нека реч нечујна на траци. Прим. препис.
  2. Jн. 20,29
  3. Еф. 1,22-23; 4,15-16
  4. Jн. 14,6

35 коментар(а)

  1. Veliki naš Sveti otac Justin! Zaista Bogom nadahnut. Ne znam da li ijedan narod na svjetu, u savremeno vrijeme, ima ovakvog tumača Jevanđelja. Hvala Bogu, što nam ga je dao!

  2. Pingback: Свети Јустин Нови: БЕСЕДА ПРВА НА СВЕТО БОГОЈАВЉАЊЕ – Манастир Ваведење

  3. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ (1966. године) – Манастир Ваведење

  4. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ – Манастир Ваведење

  5. Pingback: Срећан и Богом благословен почетак Васкршњег поста – pravoslavciblog

  6. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА УОЧИ ВЕЛИКОГ ПЕТКА – Манастир Ваведење

  7. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА, НА ВЕЛИКИ ПЕТАК – Манастир Ваведење

  8. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  9. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  10. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  11. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  12. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  13. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  14. Pingback: Беседа 2. у Недељу Самарјанке – pravoslavciblog

  15. Pingback: Беседа 1, у Недељу о слепом – pravoslavciblog

  16. Pingback: Свети Јустин (Нови) Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГ ОЦА НИКОЛАЈА – Манастир Ваведење

  17. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ТРЕЋА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ – Манастир Ваведење

  18. Pingback: СЛОВЕНСКО ДРУШТВО | Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ (1966)

  19. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  20. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  21. Pingback: Беседа у Недељу Свих Светих – pravoslavciblog

  22. Pingback: Беседа у Недељу 3. по Педесетници – pravoslavciblog

  23. Pingback: Беседа у 4. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  24. Pingback: Беседа на Рођење Св. Јована Крститеља – pravoslavciblog

  25. Pingback: Свети Јустин Нови, Ћелијски: БЕСЕДА ТРЕЋА НА РОЂЕЊЕ СВ. ЈОВАНА КРСТИТЕЉА – Манастир Ваведење

  26. Pingback: Беседа на Св. Апостоле Петра и Павла – pravoslavciblog

  27. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВ. АПОСТОЛЕ ПЕТРА И ПАВЛА – Манастир Ваведење

  28. Pingback: Беседа у 6. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  29. Pingback: Беседа у 8. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  30. Pingback: Беседа на Светог Пророка Илију – pravoslavciblog

  31. Pingback: Беседа у 9. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  32. Pingback: Беседа на Преображење Господње – pravoslavciblog

  33. Pingback: Беседа у 11. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  34. Pingback: Беседа у 12. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  35. Slava Bogomajki,neka nas zaštiti svojim molitvama.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *