САБРАНЕ БЕСЕДЕ

 

САБРАНЕ БЕСЕДЕ
 

 
ПРАЗНИЧНЕ БЕСЕДЕ – ТОМ I
 
Беседа у Недељу Шест Васељенских Сабора
(13-19. јули)
1965. године у манастиру Ћелије
 
У име Оца и Сина и Светога Духа. Данас Црква слави Свете и Богоносне Оце Шест Васељенских Сабора. Ко су ти Свети Оци? Ништа друго, браћо, него само сведоци да је Исус Једини Истинити Бог. Ето, то је сва Благовест њихова, ето, то је сведочанство њихово. То је сведочанство Светих Апостола, сведочанство да се Бог јавио у телу, живео међу људима, дао им све што им Бог може дати; распет био, умро, васкрсао, победио смрт, узнео се на Небо и вечно живи као Богочовек изнад свих Небеса[1]. То је сва тајна, то је целокупно сведочанство Светих Отаца, сведочанство из искуства.
Нису Свети Апостоли измислили никакву причу, никакву бајку, никакву скаску о Исусу из Назарета. Не! Они, они целоме свету објављују: Људи, ми вама ништа своје не дајемо, ми себе не проповедамо. Ми проповедамо Христа Исуса, Кога ви распесте, Који васкрсе из мртвих, са Којим ми после Васкрсења Његовог једосмо и писмо четрдесет дана[2]. Ми то сведочимо. Ко смо ми да измислимо тако чудесне и дивне ствари? Ко смо ми да чинимо чудеса, да васкрсавамо мртве, да реч наша у име Исуса из Иазарета (чини богаља да) ходи, има ту силу да заиста мртви из земље устане? Ко смо ми? Прости рибари Галилејски. Али ми, ми не можемо не говорити оно што видесмо и чусмо. Ми се морамо вечно Богу покоравати, а не људима[3]. Ето, тај Исус из Назарета, за Којим су устали сви, Он је Тај Који је учинио ова чуда која ми сведочимо, не по мудро измишљеним причама – вели Свети Апостол Петар – него сведочимо о оном што сами видесмо[4]. Ми Његову славу видесмо на земљи, видесмо Његово тело на Тавору како се преобрази пред нама и заблиста јасније од сунца, и ми попадасмо од бљеска те светлости[5]. Тада видесмо Бога и тада осетисмо Бога у човеку Исусу. Ми тада осетисмо да је Он заиста Тај Који је дошао да човека преобрази у бесмртност, да га из гроба васкрсне у Живот Вечни, да место лажи да му Вечну Истину, Вечну Правду, Вечну Љубав, Вечно Божанско Добро. Није се могао свет друкчије уверити да је неки тамо Исус из Назарета, Галилејац, заиста васкрсао из мртвих, да нису Свети Апостоли добили ту васкрситељску, ту васкрсну силу и њоме чинили чудеса кроз сав свој живот; и оставили ту силу, ту Божанску силу коју Господ непрекидно умножава и Цркви Христовој у овоме свету. „Ми – пише свима, и мудрима и немудрима, и философима и простацима, и царевима и сељацима, пише велики Светитељ Јован Богослов, вам јављамо, што чусмо и очима својим видесмо, и размотрисмо, и рукама својим опипасмо[6]! Због тога ми јављамо. Шта је то? Живот Вечни – вели он. Ми вам јављамо Живот Вечни, ми смо сведоци за Живот Вечни, ми вам објављујемо Живот Вечни[7]. Ко, ко је тај Живот Вечни, шта је тај Живот Вечни? Исус, Господ Исус, Он је Истинити Бог и Живот Вечни[8].
Ето, то је сва Благовест Светих Апостола. То је њихово сведочанство, сведочанство њихових живота, њиховог свакодневног боравка на овој земљи, њихове проповеди, њихове силе, неуништиве и свемоћне силе, силе којој није могла одолети силна и моћна Римска империја. Цареви су пропадали, триста година они су то сведочанство хтели да затрпају гоњењима, мукама, смртима, али сведочанство Рибара Галилејских преношено Светим Оцима кроз овај земаљски свет, силом својом Божанском победило је, срушило незнабожачку и многобожачку Римску царевину. Људи, не оружјем овога света, не никаквим насиљем, никаквом силом; то су чинили људи које је Господ послао у свет, и рекао и запечатио судбину њихову. „Шаљем вас као овце међу вукове“[9], као овце међу вукове. И десило се, браћо, највеће чудо у овоме свету: овце победиле вукове, а вукова је била пуна цела васиона, а њих дванаест Христових оваца. Гле, каква сила, каква моћ! Све устало на њих, спаљују римске (градове, да би за пожаре оптужили њих)[10], спаљују хришћане као свеће; све тамнице отворене и хришћане гоне у тамнице, у море и реке бацају се хришћани, и претварају у лешеве. Гле, све то, сва та гробља која Римски цареви стварају од хришћана, сва та гробља претварају се у изворе васкрсења и бесмртности, у изворе победе над смрћу. Победио је Васкрсли Господ Христос кроз Своје чудесне Сведоке, победио је све вукове овога света кроз јагњад Своју, кроз овце Своје. Велите: Каква је то сила? Сигурно не човечанска, сигурно не људска и сигурно не земаљска; сигурно само и једино Божанска, свемоћна Божанска сила. И та Божанска сила јесте сила Светих Отаца, које ми данас прослављамо, сила Јединог Истинитог Бога, сила Једине Истините Истине у овоме свету, сила Једине Вечне Правде у овоме свету, сила Јединог Вечног Живота у овоме свету. Да, само су тако могли ови кротки Пастири Цркве, Свети Оци Васељенских Сабора, владике, епископи, кроз векове и векове да носе Благу вест кроз овај свет. Да роду људском објављују да је спасење од греха и смрти и ђавола само у Господу Исусу Васкрсломе. То сведочанство, ту силу они су показивали целокупним својим животом, Свети Људи Божји. Господ је постао човек, и гле, све што је Божанско постало је човечје, постало је људско. Кад је Бог постао човек, онда је и Божанска Истина Вечна постала човечанска, људска, сишла у наше тело, сишла у наш ум, сишла у наш живот. Кад је Бог постао човек и живео међу нама, гле, Вечни Живот постао је људским животом, човечанским животом, и ми се вером сједињујемо са Господом Христом. Ми уствари уједињујемо свој пролазни живот са Вечним Животом и постајемо бесмртни и вечни. Свети Оци, ови Апостоли и Сведоци те једине Истине у овоме свету, Вечне и Бесмртне, да је Исус Истинити Бог, ти Свети Оци показују нам и сведоче нам да је Господ дошао у овај свет само зато да нам да Живот Вечни. Да, дошао у овај свет да протера смрт из овога света, да протера смрт из душе људске, из бића људског, да осигура бесмртни Живот Вечни свакоме човеку. И Господ је то учинио једном за свагда, и оставио нама свима отворен пут у Небо, пут у Царство Небеско[11].
Како да стекнемо Живот Вечни ја, ти, и сваки човек? Вером у Васкрслог Господа Христа. Чули сте из данашњег Светог Еванђеља, да Сам Господ објављује ту Свеистину: да је дошао у овај свет да свему да Живот Вечни, вели Он[12], свему да да Живот Вечни, сваком људском бићу, сваком створењу. У чему се састоји Живот Вечнн? У томе да знамо Јединог Истинитог Бога[13] и да живимо вером у Свету Тројицу, да живимо непрекидно у име Оца и Сина и Светога Духа; да све у нашем животу бива од Оца преко Сина у Духу Светоме. То је Живот Вечни – живот човека који је створен од Бога, половином од блата, тело му је од блата, од земље, а душа с Неба. Господ је одредио циљ сваком људском бићу. Да, сваки човек јесте створен у овоме свету зато да ностигне Живот Вечни. И тело које је од блата, од прашине, и тело је створено за бесмртни Живот Вечни. Сваки од нас много пута у току дана, сваки хришћанин читајући Вјерују, исповеда: Чекам васкрсење мртвих. Вели Господу: Ја знам, ја путујем кроз овај свет и тело моје пролази кроз капију смрти. И тело ће се моје распасти, душа ће ићи к Теби, а тело остати у земљи и распасти се у прах и пепео. Али ја знам да ће то тело васкрснути, ја Чекам васксење мртвих, јер си Ти тело створио за бесмртност и Живот Вечни. Ето каква тајна! Човек је врло важно биће.
Пази, твој пут није само да пређеш земљу. Мала је ова земља за тебе. Ти си створен за бесмртни Живот Вечни, ти путујеш право ка Вечноме Животу кроз Страшни Суд, кроз Васкрсење из мртвих. Можеш васкрснути на дан Страшнога Суда, тада, тада ћеш видети колика је сила била и колики је смисао у тим речима: Чекам васкрсење мртвих. Чекам моје васкрсење из мртвих, Господе, а Ти, по великој милости Својој, и прашини дајеш Живот Вечни. Тако Свети Оци Васељенских Сабора јављају исто Еванђеље да је Господ Христос (Васкрститељ и Васкрснуће наше) …[14] У том његовом Еванђељу је и сила Божанска. Наша вера није у речима само, не, не, наша је вера у сили Божјој, вели Свети Апостол Павле[15], у сили Божјој, у сили која побеђује смрт, сили која васкрсава из мртвих, сили која чини чудеса, сили која побеђује и обара сваку лаж у овоме свету, сили која даје безброј правди место у срцу мом и твом. Ми уствари ништа друго не радимо него се боримо за Живот Вечни. То је прво Еванђеље Христово.
Свети Апостол пише Апостолу Тимотеју, Павле велики преко Тимотеја пише свима нама, и вели: „Бори се у доброј борби вере“[16]. Каква је то добра борба вере? Мучите се за Живот Вечни, борити се за Живот Вечни, – ето то је смисао твог хришћанског живота на земљи. Никад не заборави то. Никад не изједначи себе са црвом, са пролазним мољцем. Сећај се увек као хришћанин да си створен за бесмртни Живот Вечни и да ти треба да зарадиш Живот Вечни у овоме свету, да цениш Живот Вечни, да га заволиш. Како – питаћеш? Па цела наша света вера у Цркви нашој састоји се у томе. Даје ти се кроз Крштење твоје, кроз Крштење се облачиш у Господа Христа[17]. То је испуњење целог бића Господом Христом. Ето, шта ти радиш? Добијаш душу Господа Исуса уз твоју. А Он, Он ти доноси Вечни Живот. Он, Он ти даје Вечни Живот. Он ти даје Вечну Истину, Вечну Правду, и ти васкрсење већ имаш у себи. Шта да кажемо о Светоме Причешћу, којим примаш Вечни Живот, Вечну Правду, Вечну Истину!
Ето, ти као хришћанин у овоме свету живиш само оним што је вечно, и живиш само ради онога што је вечно. Нама су дате вечне Свете Тајне и кроз њих сав Господ, сав Вечни Живот, сва Вечна Истина и Вечна Правда. Али, тако и ми морамо дати од себе – шта? Љубав према Господу Христу, веру у Њега, молитву к Њему, пост ради Њега. Ето, то зависи од мене и од тебе. Пред нама и око нас је Вечни Живот. Господ нам само то и нуди, а од тебе и од мене зависи да ли ћемо ја и ти усвојити тај Вечни Живот. Сетите се младића који је приступио Господу Христу са жељом и питањем: „Шта да чиним да добијем Живот Вечни“?[18] Врши заповести Божје – вели Господ.
Тако и ти, хришћанине, ако питаш шта да радиш да добијеш Живот Вечни: врши заповести Христове, врши заповести Јединог Истинитог Бога у Коме и јесте Вечни Живот. Ти, држећи свете заповести, уствари уносиш у себе све што је Његово, сву Његову Вечну Истину, Вечну Правду, Вечну Љубав. Вера у Њега – шта је то? Вера усељује Христа у срца наша. То је написано у Светоме Еванђељу[19]. Вером се усељује Он, а са Њим сва Вечна Истина. Ти, ти …[20] Вера и јесте то, са њом је живот у Господу Христу, нови живот у Његовој Вечној Правди, у Његовој Вечној Истини.
Као хришћанин одбацујеш сваку лаж од себе, сваку обману, сваку превару, сваку неправду. Хришћанине, ето стојиш на молитви. Шта је то молитва? То је твоја духовна веза са Вечним Господом Христом на Небу. Ти на земљи, а гле, духом си изнад свих Небеса, код Њега, Исуса Господа. Ти, ти си сјединио дух свој молитвом са Њим и добијаш од Њега Божанске силе да тај живот на земљи живиш Његовим Вечним Животом, да још на земљи живиш Његовом Вечном Правдом и Истином, Његовом Вечном Љубављу и Добротом. Господ је дошао у овај свет да живимо кроз Њега, да живимо Њиме, да живимо ради Њега[21]. Јер се све сазда кроз Њега и ради Њега, што је на небу и на земљи[22].
И ми људи, нарочито ми хришћани, ми, ми смо позвани да себе претворимо у бесмртнике, да будемо јачи од смрти, јачи од неправде, јачи од сваке лажи. Заиста ћеш бити јачи од свакога греха који напада на тебе, јачи од сваког ђавола, када си јачи од грехова који јуришају на тебе. Али ниједан грех се не може одбацити од себе, ниједан грех се не може уништити ако ти Безгрешни Господ Христос не помогне преко Својих Светитеља. Ево сведока, ево хиљаде и хиљаде Светих Отаца, који су заиста победили грех, све грехе, све сласти, све страсти овога света, победили све смрти. Јер грех остане у човеку и уништава га кроз смрт. „Када грех сазри рађа смрт“[23], вели се у Светом Еванђељу. Тако сваки грех, ако се не бориш против њега, претвара се у нашег убицу. И ми кроз грех уствари постајемо самоубице, самоубице, убијамо себе саме, ускраћујемо себи Вечни Живот. Јер је увек за грех једна плата – смрт[24]. И да веру у Господа Христа …[25] И сам Господ Христос је био између смрти и вечности, између греха и вечности. Пази како живиш! Бори се да постанеш бесмртан! Победи у борби за Живот Вечни у овоме свету, за Вечни Живот твоје душе и за победу над вечном смрћу. Господ Христос даје то кроз Своју Вечну Истину, Вечну Правду.
Ми као хришћани у овоме свету, налазимо се у једној огромној војсци, војсци бесмртника. Појединци из те војске су јачи од смрти и послани су да победе сваку смрт. Наше војсковође духовне, наши духовни генерали то су Светитељи, Христоносци, људи наоружани свеоружјем Божјим[26], оружјем које побеђује сваки грех, сваку смрт, сваку страст и сваком ђаволу одсеца главу. То је оружје Христово, оружје које носе Свети Оци и дају га нама, и теби и мени, идући испред нас, борећи се за нас, за наше душе.
Гле, какво богатство је оставила Црква! Сваки дан Светитеље Божје, те наше војсковође, непобедиве војсковође, војсковође који сатиру све армије грехова, и смрти, и ђавола, у овоме и сваком другом свету. Црква слави њих. Сутра ћемо славити Светог славног Пророка Илију победоносца. Јачи је од неба. И земља затвара небеса када је он хтео[27]. Каква сила у човеку! Откуда му? Од Господа Христа. Ето, и те Божанске силе су стално у Цркви Христовој, око нас и у нама, кроз Његове Светитеље. Од нас се тражи једно: да смирено призивамо у помоћ све Божје Светитеље, да нам помажу у нашем ратовању и у нашој борби за Живот Вечни; да нам помажу да победимо сваки грех који хоће да нас усмрти, да нас одвоји од Бога. Ми ћемо сигурно у свакој борби коју водимо, данас и ноћас и јуче и увек за Живот Вечни, бити помагани од свих Светитељи, а кроз њих од Самог Господа Христа. И сигурно је, брате и сестро, да ћемо победити сваку смрт, сваки грех, сваког ђавола. И нико те неће моћи победити ни у овом ни у ономе свету. Онда си свепобедни победник, онда си истинити хришћанин, онда си истинити уживалац Вечнога Живота.
Господ је дошао у овај свет да свему да Живот Вечни, да ниједан који верује у Њега не остане у смрти[28]. „Који верује у мене има Живот Вечни“[29], објављује Спаситељ. Има Живот Вечни, прешао је из смрти у живот[30]. Прешао из смрти у живот. Сваки хришћанин прелази из смрти у живот, прво: кад се крсти, када се причешћује, када се моли Богу, када пости. Све су то силе, све су то моћи, еванђелске силе, еванђелске моћи, које тебе преносе из смрти у Живот Вечни. Да, хришћанин си, умрла је смрт Васкрсењем Господа Христа, побеђена је смрт.
Сведочанство свих Светих Апостола је сведочанство широм Српске земље свих наших Светитеља и Светих Мошти њихових. Побеђена је смрт и сваки је човек јачи од смрти, јачи вером у Господа Христа, Јединог Победитеља смрти, вером коју нам, ето, сачуваше и предадоше Свети Богоносни Оци, којима нека је част и слава, а преко њих част и слава Господу Исусу, Једином Истинитом Богу у свима световима, и Једином Истинитом Човекољупцу, Који нам је милионима победника смрти даровао и осигурао Живот Вечни. Зато Њему слава и хвала кроза све векове и кроза све вечности. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. 1 Tим. 3.16
  2. Д. Aп. 1.3
  3. Д. Aп. 5,29
  4. Д. Ап. 2,32; 1 Јн. 1,1
  5. 2 Петр. 1,16-18
  6. Jн. 1,1-2
  7. Јн. 1,2
  8. 1 Јн. 5,20
  9. Mт. 10,16
  10. Нечујне речи на траци, додате у загради по смислу. Реч је о Нерону Римском цару, који је запалио Рим да би за пожар оптужио хришћане. – Прим. уредн.
  11. Д. Ап. 2,28; Јевр. 10,20
  12. Јн. 10,10
  13. Јн. 17,3
  14. Нејасне речи на траци, додате у загради по смислу. – Прим. уредн.
  15. 1 Kop. 2.5
  16. 1 Tим. 6.12
  17. Гал. 3.27
  18. Лк. 18, 18-19
  19. Еф. 3,17
  20. Пар речи нејасно На траци. – Прим. препис.
  21. 1 Jн. 4.9
  22. Kол 1,16
  23. Jaк. 1,15
  24. Pм. 6,23
  25. Неколико речи нејасно на траци. – Прим. препис.
  26. Еф. 6,11
  27. 1 Цap. 17,1
  28. Jн. 17,2;3,16
  29. Јн. 5,24
  30. Jн. 5,24

35 коментар(а)

  1. Veliki naš Sveti otac Justin! Zaista Bogom nadahnut. Ne znam da li ijedan narod na svjetu, u savremeno vrijeme, ima ovakvog tumača Jevanđelja. Hvala Bogu, što nam ga je dao!

  2. Pingback: Свети Јустин Нови: БЕСЕДА ПРВА НА СВЕТО БОГОЈАВЉАЊЕ – Манастир Ваведење

  3. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ (1966. године) – Манастир Ваведење

  4. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ – Манастир Ваведење

  5. Pingback: Срећан и Богом благословен почетак Васкршњег поста – pravoslavciblog

  6. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА УОЧИ ВЕЛИКОГ ПЕТКА – Манастир Ваведење

  7. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА, НА ВЕЛИКИ ПЕТАК – Манастир Ваведење

  8. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  9. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  10. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  11. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  12. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  13. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  14. Pingback: Беседа 2. у Недељу Самарјанке – pravoslavciblog

  15. Pingback: Беседа 1, у Недељу о слепом – pravoslavciblog

  16. Pingback: Свети Јустин (Нови) Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГ ОЦА НИКОЛАЈА – Манастир Ваведење

  17. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ТРЕЋА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ – Манастир Ваведење

  18. Pingback: СЛОВЕНСКО ДРУШТВО | Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ (1966)

  19. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  20. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  21. Pingback: Беседа у Недељу Свих Светих – pravoslavciblog

  22. Pingback: Беседа у Недељу 3. по Педесетници – pravoslavciblog

  23. Pingback: Беседа у 4. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  24. Pingback: Беседа на Рођење Св. Јована Крститеља – pravoslavciblog

  25. Pingback: Свети Јустин Нови, Ћелијски: БЕСЕДА ТРЕЋА НА РОЂЕЊЕ СВ. ЈОВАНА КРСТИТЕЉА – Манастир Ваведење

  26. Pingback: Беседа на Св. Апостоле Петра и Павла – pravoslavciblog

  27. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВ. АПОСТОЛЕ ПЕТРА И ПАВЛА – Манастир Ваведење

  28. Pingback: Беседа у 6. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  29. Pingback: Беседа у 8. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  30. Pingback: Беседа на Светог Пророка Илију – pravoslavciblog

  31. Pingback: Беседа у 9. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  32. Pingback: Беседа на Преображење Господње – pravoslavciblog

  33. Pingback: Беседа у 11. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  34. Pingback: Беседа у 12. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  35. Slava Bogomajki,neka nas zaštiti svojim molitvama.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *