САБРАНЕ БЕСЕДЕ

 

САБРАНЕ БЕСЕДЕ
 

 
НЕДЕЉНЕ БЕСЕДЕ – ТОМ II
 
Беседа 1. у Недељу 26. по Педесетници[1]
1964. године у манастиру Ћелије
 
Ето опет Светог Еванђеља које казује сву истину …[2] Свето Еванђеље Христово казује сву тајну о животу човековом на земљи. Њиве родиле, нема где да се смести, житнице тесне. Знам шта ћу учинити: срушити старе житнице, направити нове, напунићу их житом и малом својим, и казујем души својој: ,Душо, имаш много имање за много година; почивај, једи, пиј, весели се“. Тада, тада гром с’ Неба: „Безумниче, ову ноћ узећу душу твоју од тебе![3] Ето Еванђеља нашег …[4] Када? Да ми прогласимо ма шта у овоме свету, или ма кога за своје богатство. Бог – то је једино богатство, једино богатство човека и нашег земаљског света, једино богатство свих светова, све остало …[5] Богатство је само оно што надживљује смрт, моју смрт, твоју смрт. А све што ја у овоме животу прогласим за своје богатство, а не надживи смрт, то је трулеж моја, то је пропаст моја, то је гроб мој, смрт моја. …[6] Бог кога назива пресудним прогласи, не само за имање, за њиве, за ливаде, за шуме, него важи за све оно што човек прогласи за своје богатство.
Ако неко прогласи за своје богатство науку, и од ње не види Бога, и неће Бога, и нема кад да помисли на Бога, и над њим ће гром небеске правде загрмети и рећи му: „Безумниче, ову ноћ узећу душу твоју од тебе, а наука коју си припремио чија ће бити“. Ти си прогласио за циљ живота свога децу своју, породицу своју, све си заборавио, на Бога си заборавио, трчиш само да осигураш, како се то вели, будућност деце своје. А гле, опет ће загрмети страшна Божја реч: Безумниче, све је безумно што ти радиш; безумно је то што ти хоћеш без мене да обогатиш и заштитиш децу своју, и да им осигураш будућност и наслеђе. Безумниче, ову ноћ узећу душу твоју од тебе, а што си приправио чије ће бити? Чије ће бити? Велиш, мојих синова, мојих унука, а смрт над њима и над тобом све сатерује у гроб. Ти си прогласио за смисао и циљ свога живота богатство овога света, твоје богатство прогласио за уживање. Душо, почивај! Лењост… Душо, Уживај. Није душа дана теби да почива у овоме свету, него да стекнеш Живот Вечни. Душа је с Неба, ништа је земаљско не може обогатити – само Бог.
Погледајте своје ближње и даљње. Погледајте Европу, Америку, Азију, Африку, све јури за уживањима, све је прогласило за смисао и циљ живота земаљско благостање, имање, њиве, плодове, родове, производњу. Ради чега? Јести, пити, уживати, веселити се, али над свима нама Царство Небеско. Ваши авиони, ваша богатства, рудници, градови, облакодери, о, шта је то? Безумље твоје! Све ће то смрт сравнити са земљом, и тебе, и све градове твоје, и све изуме твоје. Безумниче! Бога да не прогласиш и не осетиш као своје главно богатство у овоме свету.
Вечну истину казује о човеку Господ Христос кроз данашње Свето Еванђеље: „Тако бива свакоме који себи тече благо, а не богати се у Бога“[7]. Без Бога пропада то благо, смрт га уништи. И ти, ти си у очима Божјим безуман, што је најстрашније. Бити у очима Божјим безуман значи упропастити живот свој, упропастити тај велики дар што ти је Бог дао да на земљи проживиш и да умножиш. Ето, Господ није низашта друго него да се богатимо Богом, Богом, Богом. Значи: то је богатство Бесмртношћу, то је богатство Вечношћу. Шта је Бог, шта је Господ Христос? Вечна Истина, Вечна Правда, Вечни Живот, Вечна Љубав, Вечно Добро. Ето, то је богатство које је Он Истинити Бог донео земљи, донео човеку, свакоме човеку, свакоме од нас, целом роду људском.
Како ћемо се и ја и ти и сваки човек богатити Богом, како? Ако вршимо заповести Христове, ако живимо по Његовој Вечној Правди, ако живимо по Његовој Вечној Љубави, ако живимо по Његовој Вечној Милости и Доброти, ако осећамо Вечни Живот који нам Он нуди. Како? Вером у Њега, љубављу према Њему, молитвом к Њему, милосрђем, постом, бдењем, смирењем. Ето, дакле, средстава да сваки од нас обогати себе Богом, обогати себе Господом Христом, а то значи обогати себе Вечним Животом над којим смрт нема власти. Тако се човек богати у Бога, тако се хришћанин богати у Бога. Стојиш на молитви, гле, молитва низводи у твоју душу Небеске силе, Божанске силе. Ти, ти се молитвом богатиш у Бога. Пост, милосрђе, милостиња – ето опет Божанских сила које испуњују душу твоју Божанским непролазним благом, које никаква смрт потрти не може, творац смрти ђаво, ни сам пакао. Тако бива свакоме ко не осећа са страхом.
Господ Христос је дошао у овај свет да нас обогати чиме? Божанством Својим. Он Бог постао је човек, да би нама дао Царство Небеско, небеска блага. Све је Царство Небеско, све је непролазно, све је бесмртно, све вечно. Завиримо у Свето Еванђеље. У теби су ветрови зла, буре смрти. Не само људска зла да ти не могу ништа, не само људске пакости, демонске пакости, никакве смрти не могу наудити Христовом човеку. Његово Божанство Небеско …[8] јер сазида кућу своју на песку[9], и олује, и кише, и искушења, и руши се кућа његова, руши се и тело, душа. Ништа не остане од те страшне навале смрти.
Браћо, само се једно не узима од човека. То је Еванђеље Христово, то је Његова Божанска Истина, Његово Божанско Добро, Његова Божанска Љубав. То је оно што је једино потребно човеку у овоме свету, зато што је бесмртно, што је вечно, зато што осигурава свакоме од нас и вечност и бесмртност и Живот Вечни. То је оно што се неће отуђити од нас, ни у овом ни у оном свету, оно што нам никаква смрт не може одузети. Човеку који је то изабрао, који је изабрао пут еванђелски, који једини иде кроз овај свет тај пут отвара Царство Небеско. То је пут Христов, то је сав Господ Христос, Његово Свето Еванђеље. Када се појавио у свету за њега је Свети Петар рекао: …[10] Он је као Бог изашао у овај свет, донео Своје Вечно Царство, сва Небеса, и више од тога, несравњено више од тога – сву Вечну Божанску Правду, сав Вечни Живот. И то је оставио у Цркви Својој, нарочито кроз Свете Тајне и свете врлине.
Гле, сваки од нас крстивши се у име Оца и Светога Духа обукао се у Господа Христа[11], испунио себе Господом Христом. А у Њему, у Њему живи сва пуноћа божанства телесно, сав Бог је у њему[12]. И ти, поставши хришћанин, Бога си примио у себе. Над тобом никакав демон нема власти. Дакле? Ти станеш над собом и чуваш та божанска блага која ти Христос даје. Свето Причешће? Сам Господ Христос у теби ти, ти си богаташ највећи, у свима световима највећи богаташ кад се причестиш. Причешће даје не само Господа Христа, него са Њим и у Њему Вечни Живот, Вечну Правду, Вечну Љубав. Какво је благо веће од тог Блага?
Шта се од мене и тебе тражи? Да бдијемо над собом, да чувамо то богатство љубављу, надом, извршујући Спаситељеве заповести еванђелске. О, какво благо задржавамо у себи! Истину, да живимо њоме, да је умножавамо у себи; Правду Христову, да живимо њоме, да је умножавамо у себи и тако осигурамо себи Живот Вечни у Небескоме Царству. Сваки Светитељ ето богаташа бесмртног и вечног. Пресвета Богомајка, највећи богаташ у свима световима.
Данашњи Светитељ, Свети Амвросије (Милански)…[13] богаташ, највећи богаташ у земаљском свету; богат Истином Христовом, Правдом Христовом, Светлошћу Христовом, богат Небом, богат свима богатствима Неба. Шта су цареви пред њим? Просјаци, убожјаци. Он, велики Архијереј Христов, једнога дана изашао је пред цара Теодосија Великог, на улаз у Цркву стао …(и укорио га за)[14] извршен покољ у Солуну. Не, ти ниси достојан, док се не покајеш, да уђеш у храм Бога Живога, у храм Бога Љубави. Није му дао да уђе у храм шест месеци да се причести. Такав је богаташ Свети Амвросије …[15] или архиепископ, такав је сваки …[16] род Христов. Богат, чиме? Бесмртношћу, вечношћу. Нико ту вечност, бесмртност потрти не може, никакви цареви земаљски, никакви силници земаљски.
Да, Христов човек једини је бесмртник у овоме свету, једини богаташ који располаже нераспадљивим благом, непотрошивим богатством, једини наследник Царства Небеског, наследник Божји, како вели Свети Апостол: „Ми смо синови Божји, сунаследници (Христови)“[17]. Каква част, какво величанство, каква моћ, каква сила, бити син Божји и бити наследник Божји! Наследник свих Небеса, наследник свега видљивог и невидљивог, наследник оних блага Божанских и Небеских које људско око никада не виде, нити срце људско наслути …[18] Како се вели у Светом Еванђељу. Кроз Своју Свету Цркву, кроз Своје Свете Апостоле и Светитеље.
И ми данашњи хришћани, ако не желимо да и над нама грмне страшна реч Божја: Безумниче, ову ноћ узећу душу твоју од тебе, а што си приправио, чије ће бити? Безумниче, безумниче, ти си хришћанин само онда када испуњујеш Еванђеље Христово, када живиш по њему. То значи: када живиш ради своје душе, ради бесмртности своје, ради вечности своје. Како је много пуких сиромаха у овоме свету међу хришћанима, а поготову међу нехришћанима? Пуких сиромаха безброј, сваки безбожник је пуки сиромах, без Бога бити па то је бити без …[19] Какво сиромаштво, каква беда, каква глад у души, жеђ у души неверника! …[20] Шта је говорим? Па да, данас је безброј богобораца у свету, данас је највише богобораца у свету јер људи су поизмишљали лажне богове и клањају им. Разна уживања, разна задовољства, биоскопи, позоришта, театри …[21] најразноврснијих грана …[22] своја мала божанства, клања пред њима, живи ради њих, троши и душу и тело. Многобошци, да! Данас је свет препун многобожаца. Непрестано говоре и траже истину, стално се уче и никад да науче истину. Откуда …[23] Отуда што су за благо своје прогласили не Бога, него уживања овога света, блага овога света, све под једним правилом: ,Душо, почивај, једи, пиј и весели се“. То је за многе постало Еванђеље, за многе људе, авај! Над свима њима грми страшна реч Јединог Истинитог Бога: „Безумниче, ову ноћ узеће демони душу твоју од тебе“.
Све савремене многобошце, све савремене пуке сиромахе, …[24] уводи …[25] На Своју Вечну Истину, на Своју Вечну Правду, на Вечни Живот, на Царство Небеско, да гледају и да пречисти смисао свога човечанског бића угледају.
Да, Господ Христос чини смисао. Кад служи Њему човек уствари служи својој вечности, својој бесмртности, служи себи вечноме, служи своме спасењу, Вечном Животу Божанском у овоме (и ономе) свету. Из прашнога тела небеску душу његову, кроз овај живот воде такви неосиромашени богаташи као Свети Николај Чудотворац, Свети Сава и остали Светитељи. Вођени и руковођени њима ми ћемо испунити Божански смисао овога живота, ми ћемо обогатити себе богатством у овоме свету, испунити душу своју Вечном Божанском Истином, Вечном Божанском Правдом, Божанском Љубављу. Вођени Светитељима Христовим, изаћи из овога света и узићи у Небески свет да тамо заједно са њима славимо Јединог Истинитог Бога, Коме нека је част и слава сада и увек и кроза све векове векова. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Еванђеље по Луки 12, 16-21
  2. Неколико речи нечујно на траци. – Прим. препис.
  3. Лк. 12,19-20
  4. Исто
  5. Исто
  6. Исто
  7. Лк. 12, 21
  8. Исто
  9. Mт. 7,26-27
  10. Речи нечујне, али је беседник вероватно навео речи: Ти си Христос, Син Бога Живога (Мт, 16,16). – Прим. уредн.
  11. Гал. 3, 27; MT. 28,19-20
  12. Kол. 2, 9-10
  13. Исто.
  14. Речи нејасне, додате у загради по смислу. – Прим. уредн.
  15. Речи нечујне на траци. – Прим. препис.
  16. Исто.
  17. Гал. 4, 7
  18. 1 Кор. 2,9. – Пар речи нејасно на траци.
  19. Неколико речи нејасно на траци. – Прим. препис.
  20. Исто.
  21. Исто.
  22. Исто.
  23. Исто.
  24. Исто.
  25. Исто.

35 коментар(а)

  1. Veliki naš Sveti otac Justin! Zaista Bogom nadahnut. Ne znam da li ijedan narod na svjetu, u savremeno vrijeme, ima ovakvog tumača Jevanđelja. Hvala Bogu, što nam ga je dao!

  2. Pingback: Свети Јустин Нови: БЕСЕДА ПРВА НА СВЕТО БОГОЈАВЉАЊЕ – Манастир Ваведење

  3. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ (1966. године) – Манастир Ваведење

  4. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГА САВУ – Манастир Ваведење

  5. Pingback: Срећан и Богом благословен почетак Васкршњег поста – pravoslavciblog

  6. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА УОЧИ ВЕЛИКОГ ПЕТКА – Манастир Ваведење

  7. Pingback: Преподобни Јустин Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА, НА ВЕЛИКИ ПЕТАК – Манастир Ваведење

  8. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  9. Pingback: Беседа 1. на парастосу Блаженопочившем Епископу Николају – pravoslavciblog

  10. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  11. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  12. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  13. Pingback: Беседа 2. у Недељу о раслабљеном – pravoslavciblog

  14. Pingback: Беседа 2. у Недељу Самарјанке – pravoslavciblog

  15. Pingback: Беседа 1, у Недељу о слепом – pravoslavciblog

  16. Pingback: Свети Јустин (Нови) Ћелијски: БЕСЕДА ДРУГА НА СВЕТОГ ОЦА НИКОЛАЈА – Манастир Ваведење

  17. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ТРЕЋА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ – Манастир Ваведење

  18. Pingback: СЛОВЕНСКО ДРУШТВО | Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА НА ПЕДЕСЕТНИЦУ (1966)

  19. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  20. Pingback: Беседа 1. на Други дан Педесетнице – pravoslavciblog

  21. Pingback: Беседа у Недељу Свих Светих – pravoslavciblog

  22. Pingback: Беседа у Недељу 3. по Педесетници – pravoslavciblog

  23. Pingback: Беседа у 4. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  24. Pingback: Беседа на Рођење Св. Јована Крститеља – pravoslavciblog

  25. Pingback: Свети Јустин Нови, Ћелијски: БЕСЕДА ТРЕЋА НА РОЂЕЊЕ СВ. ЈОВАНА КРСТИТЕЉА – Манастир Ваведење

  26. Pingback: Беседа на Св. Апостоле Петра и Павла – pravoslavciblog

  27. Pingback: Свети Јустин Нови (Ћелијски): БЕСЕДА ДРУГА НА СВ. АПОСТОЛЕ ПЕТРА И ПАВЛА – Манастир Ваведење

  28. Pingback: Беседа у 6. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  29. Pingback: Беседа у 8. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  30. Pingback: Беседа на Светог Пророка Илију – pravoslavciblog

  31. Pingback: Беседа у 9. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  32. Pingback: Беседа на Преображење Господње – pravoslavciblog

  33. Pingback: Беседа у 11. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  34. Pingback: Беседа у 12. Недељу по Педесетници – pravoslavciblog

  35. Slava Bogomajki,neka nas zaštiti svojim molitvama.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *