ПРИНОС САВРЕМЕНОМ МОНАШТВУ

 

ПРИНОС САВРЕМЕНОМ МОНАШТВУ
 

 
ГЛАВА ОСАМНАЕСТА
О припреми за молитву
 
Због великог значаја молитве потребно је да се, пре њеног упражњавања, припремимо за њу. Пре молитве припреми се и не буди као човек који искушава Господа (Сир 18,23). „Ми који желимо да предстанемо Цару и Богу и да разговарамо с Њим не смемо кренути на пут неприпремљени, да Он, угледавши нас издалека без прописаног оружја и дворске одоре, не нареди слугама Својим и помоћницима да нас вежу и баце далеко од лица Његова, а молбе наше да поцепају и баце нам натраг у лице“, каже Св. Јован Лествичник.[1] Прва припрема састоји се у одбацивању злопамћења и осуђивања ближњих. Ту припрему је заповедио Сам Господ. И када стојите на молитви, заповеда Он, праштајте ако шта имате против кога; да и Отац ваш који је на небесима опрости вама сагрјешења ваша. Ако ли пак не опраштате, ни Отац ваш који је на небесима неће опростити вама caгpjeшења ваша (Мк 11,25-26). Као даља припрема служе: одбацивање бриге силом вере у Бога, силом преданости и покорности вољи Божијој, свест о својој огреховљености и скрушеност и смирење (унижење) духа који проистичу из те свести. Једина жртва коју Бог прихвата од пале људске природе јесте скрушеност духа. Јер да си хтео жртве ја бих Ти принео, каже Богу Његов пророк у име сваког човека који је пао и који живи у свом паду. Ти, међутим, за жртве свеспаљенице не мариш. Жртва је Богу дух скрушен; срце скрушено и унижено Бог неће одбацити (Пс 50,18-19). Свети Исаак Сиријски понавља следећу изреку другог Светог Оца: „Ако неко не сматра себе грешником, његова молитва није угодна Господу.“[2] На својој молитви стани пред невидљивог Господа као да Га видиш и с убеђењем да Он види тебе, и да пажљиво на тебе мотри. Стани пред невидљивог Бога као што злочинац, ухваћен у многим злоделима и осуђен на казну, стоји пред претећим, непристрасним судијом. Тачно тако и јесте: ти стојиш пред својим сувереним Владиком и Судијом; ти стојиш пред таквим Судијом пред којим се неће оправдати нико жив (Пс 142,2), који свагда побеђује када Му суде (Пс 50,6), који не осуђује само онда кад, опраштајући човеку по Свом неизрецивом човекољубљу, не иде на суд са слугом Својим (Пс 142,2). Кад осетиш страх Божији и кад услед страха Божијег током своје молитве осетиш и присуство Божије, невидљиво и духовно видећеш Невидљивога и разумећеш да је молитва стајање на Страшном суду Божијем.[3] На молитву стани оборене главе и очију уперених у земљу, стојећи чврсто и непомично на обе ноге; молитву поткрепи плачем срца, уздисањем из дубине душе и обиљем суза. Побожно спољашње стајање на молитви неопходно је и корисно за свакога ко се подвизава подвигом молитве а посебно за почетника, код којег се душевно расположење најбоље усклађује (саображава) с положајем тела. Апостол је заповедио да молитви претходи захвалност: У молитви будите истрајни; бдите у њој са захваљивањем, каже ,2,слично и у Флп 4,6). Апостол сведочи да је захваљивање заповедио Сам Бог: Молите се без престанка, на свему захваљујте; јер је ово воља Божија за вас у Христу Исусу (1Сол 5,17-18). Шта значи захвалност? То је славословљење Бога због Његових безбројних доброчинстава, која се изливају на сваког човека и на васцело човечанство. Таква захвалност уводи чудесно спокојство у душу: она уводи радост, иако (човека) са свих страна окружују недаће, уводи живу веру, услед које човек одбацује сваку бригу о себи, гази људски и демонски страх, у потпуности се потчињава вољи Божијој. Такво душевно расположење је изванредно припремно расположење за молитву. Како, дакле, примисте Христа Исуса Господа, тако у Њему u живите, укорењени и назидани у Њему, и утврђени у вјери као што сте научени, изобилујући у њој са захвалношћу, тј. посредством захвалности задобијте обиље вере, каже Апостол (Кол 2,67). Радујте се свагда у Господу, и опет велим: радујте се!…Господ је близу. Не брините се ни за што, него у свему молитвом и мољењем са захвалношћу казујте Богу жеље ваше (Флп 4,4-6). Важност умног подвига захвалности је са посебном исцрпношћу изложена у Руковођењу у духовном животу преподобних Отаца Варсануфија Великог и Јована Пророка.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. 28. слово
  2. 55. слово
  3. Лествица, 28. поука.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *