ЖИТИЈЕ СТАРЦА ПАЈСИЈА СВЕТОГОРЦА
I ВРЛИНЕ
17. Бестрашће
Старац је говорио: “У манастир долазимо ради савршенства. Монашки живот је савршен живот, а ми га својим животом понижавамо”. Њему је он тежио и за њега је пролио зној и крв.
Старчева доследност, тачност и настојање на савршенству у држању заповести изазивају дивљење. Он је постегао да од себе начини “дом бестрашћа”[1], имајући врлине као грађу. Ризница бестрашћа састоји се из свих врлина. Бестрашће личи на венац, који се састоји од свих цветова (врлина). Уколико недостаје макар и једна врлина, бестрашће није целовито. “Бестрашће је свеза многих врлина, која уместо душе има Духа Светог”[2] . Старац се више није борио против страсти, будући да их је био покорио, већ се непрестано богатио врлинама. Његово духовно саће било се напунило медом, који наслађује и храни многе.
Старчево бестрашће се назире и из његове превелике чедности[3]. Као што је једном исповедио, Бог га је “сачувао од телесних грехова”. Штавише, његова чедност је достигла до ступња на коме се никада није саглашавао са телесним помислима. И само се присетивши неког прилога бестидне помисли после много година, он је црвенео од стида као мало дете. Чак се и у сну жестоко борио, будући кушан демонским маштањем, те је скакао будан. Речено се дешавало у почетку. Касније је био сасвим непокретан[4] на слична искушења. Будући да је гледао бестрасно, призор женске лепоте[5] не би га потресао, нити саблажњавао. Неколико наведених примера телесне борбе имали су за узрок помисао осуде или гордости.
Његово стамено духовно стање, мир[6] и пунота радости коју је доживљавао, откривају човека ослобођеног од страсти и пуног благодати Светог Духа. Он је прешао море страсти, “починувши” не само од греха на делу, и од греха разумом кроз страсне помисли, него и задобивши непокретност ка страстима[7].
Својим дугим подвизима старац је очистио и покорио тело, напор чинећи одмором и иштући патњу. Он је избегавао уживање, које нас одводи у страсти, те чак ни духовно уживање у молитви није искао. “Онај ко не жуди за телесним уживањем и ни мало се не боји патње, постао је бестрасан”[8].
Благодатни дарови су старцу били повод за смирење[9] и веће подвиге. Будући смиреноуман, он се није узносио када су га славили, нити се жалостио када су га клеветали. Он беше у стању бестрашћа, с обзиром да је имао сећање на Бога[10]. Он је или мислио на Бога, или људима причао о Богу, или се молио Богу. Молећи се, његов ум је иступао из овоземаљске стварности, узносио се у умозрење, не узнемирујући се прилозима помисли[11]. Његов чисти ум сагледавао је нови век. Већ одевен у “живоносно умртвљење”, старац је, причајући о Богу, преносио мирис вечног живота и сладост божанствене љубави.
По светом Максиму Исповеднику, из бестрашћа се рађа савршена љубав[12], “која представља коначно усељење Бога у оне који су бестрашћем постали чисти срцем. Они ће Бога видети”[13].
НАПОМЕНЕ:
- Лествица, 26, 14.
- Преподобни Петар Дамаскин, Добротољубље, том 3, стр. 145.
- “Слава чедности Је веома узвишена и велика, услед чега су се неки оци усудили да је назову бестрашћем”, Лествица 15, увод 65.
- “Достигнуће истинске чедности значи бити непокретан на маштања у сну , Ава Исаак, Слово 1, стр. 3.
- “Три су општа наравствена стања код монаха. Прво значи не грешити ни у чему делом. Друго не задржавати у души страсне помисли. Треће бестрасно у разуму гледати на женска лица и на оне који су нас ражалостили”, Свети Максим, O љубави, Добротољубље, том 2, стр 26.
- “Бестрашћеје мирно стање, којим душа постаје непокретна на зло”, Свети Максим Исповедник, Добротољубље, том 2, стр. 6.
- Свети Максим, O богословљу, Добротољубље, том 2, стр. 137.
- Исто, стр. 99.
- “Обиље смирења јесте пород бестрашћа”, Лествица 26 (3), 55.
- “Бестрашће се састоји у сећању на Бога”, Свети Калист и Игњатије Ксантопули, О онима који бирају
безметежни живот, Добротољубље, том 4, стр. 282. - “Уколико у време молитве ниједна световна мисао никада не узнемири ум, познај да ниси изван граница бестрашћа”, Свети Максим, Добротољубље, том 2, стр. 12.
- Исто, стр. 50.
- Лествица 26 (3), 55.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57
Tags: Јеромонах ИСААК