Тачно изложење Православне вере

3. Докази да Бог постоји

Да Бог, дакле, постоји, у то не сумњају они који прихватају Свето писмо, односно Стари и Нови завет, нити, пак већина јелинских списатеља, јер је, како рекосмо, знање о Божијем постојању природно у нама усађено. Али, пошто се поганство лукавога ђавола толико оснажило против човечанске природе, тако да неки допадоше до најбесловеснијег, и од свих зала најгорег, бездана пропасти, до тога да кажу да не постоји Бог – а њихово безумље показујући, световесник Давид је рекао: Рече безумник у срцу својем: нема Бога[1] но ученици Господњи и апостоли, умудрени Пресветим Духом. Његовом силом и благодаћу чинили су чудеса, и привлачношћу тих чуда су опчињене људе из дубине незнања извлачили на светлост богопознања. На исти начин су и њихови наследници по благодати и достојанству, односно пастири и учитељи, примајући просвећујућу благодат Светог Духа. силом чуда и речима благодати, оне у мраку просвећивали а заблуделе враћали ка Христу. Ми, међутим, који не примисмо ни благодат творења чудеса нити благодат поучавања [јер својом приврженошћу уживањима учинисмо себе недостојнима], изнесимо нешто од онога што нам је предато од стране тумача благодати, расправљајући о томе, призивајући Оца и Сина и Духа Светога.
Сва бића су или створена (тварна) или нестворена (нетварна). Уколико су, наравно, тварна, она су свакако и промењива; јер све оно чије је биће настало из промене, свакако да је промени и подложно, било пропадањем било променом по сопственом произвољењу. А нетварна бића, следујући тој логици, свакако су и непромењива: јер у кога је биће у другачијем стању, у њега је начин постојања другачији. Односно другачијих је својстава. И ко се неће сложити са тим да се сва бића, доступна нашим чулима, па чак и анђели, мењају и преображавају и крећу на разне начине? Невештаствена бића, мислим на анђеле, душе и демоне, по својој вољи напредују у добру или се од добра удаљују, где се кретање повећава и смањује; док се остала бића мењају рађањем и пропадањем те порастом и смањивањем као и променом своје каквоће и кретањем у простору. Промењива бића су, према томе, заиста и тварна. А тварна бића је, свакако, неко створио. Но, творац мора бити нестворен, јер ако је и он створен, зацело да га је неко створио, док не доспемо тако до нечега што је нестворено. Будући, дакле, нестворен, творац је и непроменљив. А то нестворено је шта друго ако не Бог?
Али и само сабирање и одржавање творевине, као и управљање њоме, учи нас да постоји Бог који је поставио и утврђује и одржава све постојеће и који вечно промишља о свему; јер како би противположне природе,[2] односно, ватра и вода, ваздух и земља, сачињавајући један свет, биле у узајамној хармонији и остајале нераздељиве, ако их није некаква свемогућа сила удружила и држи заувек нераздељивима?
Шта је то што је устројило све оно што је небеско и земаљско, све што је у ваздуху и све што живи у води; а нарочито оно што је постојало пре тога, односно, небо и земљу и ваздух, као и елементе ватре и воде? Ко је све то смешао и разделио? Шта је то што је све то покренуло и што управља том непрестаном и несметаном кретњом? Није ли то. дакле, њихов творац и онај који је свему уткао његово предодређење, према коме се све креће и управља? А ко је творац свега тога? Није ли то Онај ко је све то саздао и привео у биће? Јер такву силу нећемо приписати пуком случају. Чак и ако је настајање ствар случаја, чије дело је устројавање света? Па и то, ако нам се чини исправним, припишимо случају, али ко је тај који то одржава и чува сагласно са његовим првобитним предодређењем? Свакако неко други а не случај. А то је ко други ако не Бог?[3]


НАПОМЕНЕ:

[1] Пс 14,1.
[2] Првобитни елементи или први принципи (ватра, вода, ваздух и земља) од којих је, по философима природе, све настало.
[3] Вид. свети Атанасије Велики, Беседа о очовечењу, Погл. 2, ЕПЕ, књ. 1, стр. 229.

3 Comments

  1. Da li mi mozete reci zasto je subota zamjenjena nedeljom?

    • Dragi Stojane, preporučujem vam da pročitate Novi zavjet i rane crkvene oce. Nedjelja se setkovala među prvim hrišćanima.

  2. Molim vas, mozete li mi pojasniti ovaj clanak?
    Kako sam shvatio Bog tek kada je stvorio covjeka mogao je da vidi njegovu buducnost.
    Da li je ovo tacno ili ste htijeli nesto drugo reci? Hvala vam unaprijed na odgovoru.