КРОЗ ТАМНИЧКИ ПРОЗОР

 

КРОЗ ТАМНИЧКИ ПРОЗОР
ПОРУКЕ СРПСКОМ НАРОДУ ИЗ ЛОГОРА ДАХАУ
 
LVI
Света Пречиста, Света Пречиста! To je Богородица ко јој претци наши посветише најлепше од својих задужбина. Рекао је Господ: Блажени чисти срцем, јер ће Бога ви дети. Света Пречиста зове се тако што не само да je Бо га видела но Бога у телу своме носила. Због тога се не зове Света Чиста него Света Пречиста.
Главно поглавље европске културе говори о чистоћи. Ревност за чистоћом постала је манијом за чистоћом. Но нажалост, и овде је Чивутин умешан. Под чистоћом модерна Европа не разуме неку другу, дубљу, скривенију и битнију чистоћу него само спољашњу. Сасвим подударно са појмом чистоће код јеврејских Христоубица пре две хиљаде година.
Јер и фарисеји су ревновали за чистоћом не мање него модерни Европејци. Тако пише у Јеванђељу. У Јеванђељу Божјем пише како су се фарисеји трудили до брижности модерних хирурга, да чаша и здјела споља буду чисте. Чистунци чивутски оштро су укоревали ученике Христове што неопраних руку узимају хлеб и једу. Јер пише: фарисеји и сви Јевреји не једу док не умију руку до ла ката, држећи се онога што им је остало од ста рих… И кад дођу с пазара, не једу док се не умију; и још много има што су примили те држе: перу чаше и жбанове и котлове и клупе (Марко 7.). Све чисте водом којом и рубље, ништа сузама и огњем. Заиста пра ви модерни људи старога доба и прави праоци модерних чистунаца у Европи, који такође знају само за једну врсту нечистоће, a to је телесна, и за једно вештаство прања, a to je вода. He бруји ли у нашим ушима и изнад ушију по сведневно клика европских јудаиста: воде, воде, воде! во довод, водовод, водовод. Купатила, купатила, купатила! Чистоће, чистоће, чистоће! И сви клонуше од умора перући се и чистећи се споља. И кад их погледаш, видиш их ваздан да иду у чистом оделу и са чистим телом од вече ре до јутра. Ујутру се опет сви перу и чисте и купају. И сва та чистоћа с великим трудом стечена, никако им не траје дуже од једнога дана. Па опет из почетка. Опет уживање и купање и прање, и прскање; опет питање водо вода и купатила. Јер ако пропусте само један дан да се не оперу и не окупају, они верују да заударају неподношљи вим смрадом себи и другима. И стиде се. И код њих; код модерних Европејаца као и код њихових Христоборних јеврејских магистра – не постоји стид од неке друге не чистоте изван телесне, спољашње. Они знају само за смрдљив задах тела, али за смрдљив задах душе ни чули нису. Гробни задах грабежи и злобе од душевне неопраности не осећају.
Во времја оно приђоше фарисеји и књижевници – праоци модерних шовиниста и лепописаца – приђоше ка Исусу те му прекорно рекоше: Зашто ученици твоји не живе онако како нам је остало од старијех него једу хлеб неумивенијем рукама? Одговори им Месија у праве дном гневу своме: (исти одговор даје фарисејима пре 2000 година и модерним Европејцима): Сад ви фарисеји споља чистите чашу и здјелу а унутра вам је пуна грабежи и злобе. Безумни, дајите милостињу од онога што је унутра и гле, све ће вам бити чисто.
Но ове речи Христове нити су разумели јерусалимски фарисеји нити их могу разумети модерни интелектуалци. У свом фанатичном бесу за спољном чистоћом, они не могу да трпе човека чија кожа није изрибана и лице добро умивено. Само постоји једна разлика и не мала, између обрезаних Јевреја и необрезаних Европејаца: Јевреји су били робови спољашње чистоће у име Бога Јехове а Европејци у име биологије. Јевреји су мислили да се спољашњом чистоћом бране од незнабоштва, а Европејци (у корену безбожни) мисле да се спољашњом чистоћом бране од микроба, од заразних невидљивих црви. Ни Јеврејима ни Европејцима није ни на ум падало, да спољашњом чистоћом постижу неки други циљ изузев да не смрде пред носом својих гостију. А кад Христос каже: Блажени чисти срцем јер ће Бога видети – то је један позитиван програм, не одбранбени него визионарски. Они који чисте своје срце не чине то да не би видели демоне као Јевреји нити микробе као Европејци, него да би видели Бога.
О, Христе, хималајска висино над смрдљивом баруштином! Стрпи се и отрпи се. И нареди слугама твојим да не сустану проповедајући чистоћу унутарњу, чистоћу срца. Просте масе народне разумеће и прихватиће њене руке, прихватиће се онога што је теже, a to је очишћење душе и срца од злобе и пакости, и зависти и немилости и безбоштва и сваког злочинства. Док ће меке руке увек тражити само воде да се споља оперу од смрада да би могле вршити смрадна дела.
Христе благи, помози нам очистити срца своја, и по молитвама Свете Пречисте спаси нас! Амин.

Comments are closed.