ПРЕДАЊЕ О ДУХОВНОМ ЖИВОТУ
ДРУГИ ДЕО
1. Како да водимо унутрашњу борбу против грешних помисли
Говорећи о борби и победи над осам главних страсних помисли, Свети Нил учи да се рат са лукавим помислима води и победа у борби осваја, по речима Отаца, на различит начин, у зависности од узраста и степена духовног савршенства оних који се подвизавају, нарочито: молитвом против помисли и оштрим супротстављањем њима, да би се, претрпевши понижење, и удаљиле. Само савршени могу да понизе, савладају и одгоне помисли, веома успешно да се препиру са њима и да им се противе, а немоћни треба да се моле против њих и да их преобраћају на добре, како учи Свети Исак: У образ добродетељи претварати страсти, или, како каже Петар Дамаскин: Нека мисли буду спремне да учине добро дело. Тако су говорили и други Оци. Стота, када на нас навали бура помисли и изгубимо способност да у миру и унутарњој тишини извршавамо молитву, тада се треба молити против самих помисли и лоше претварати у добре. О то.ме како се треба молити на неку помисао и како од злих чинити добре, сазнаћемо из Дела светих.
Свети Оци су рекли да има осам главних страсних помисли, из којих се рађају и многе друге: а) угађање стомаку, б) блуд, в) среброљубље, г) гнев, д) туга, ђ) унилост (чамотиња) е) сујета, ж) гордост.
Како су на прво место свих помисли Оци ставили угађање стомаку, и ми ћемо најпре говорити о томе, да сиромашни знањем, не променимо редослед премудрих: чинимо тако, следећи речи Светих Отаца.