НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Основи православља » Догматика Православне Цркве – Том III (други део)
Догматика Православне Цркве – Том III (други део)

Догматика Православне Цркве – Том III (други део)

ЦРКВА – БЛАГОДАТНА ЗАЈЕДНИЦА

Свете Тајне

 

Света Тајна Миропомазања

 

Миропомазање, иако се даје ради Богочовечанског подвига Јединог Човекољубца — Господа Христа, оно је по преимућству тајна Светога Духа. У ствари, света тајна крштења и света тајна миропомазања су двоједна тајна. Учлањен светим крштењем у Богочовека Христа, у тело Његово — Цркву, хришћанин у светој тајни миропомазања прима „печат дара Духа Светога“, тојест божанско освећење и помазање и укрепљење благодаћу Духа Светога. Јер у светом крштењу, по речима богомудрог Кавасиле, хришћанин добија своје ново биће и уопште постојање по Христу — το είναι και δλωs ύποότηναι,[1] а у светом миропомазању њему се дарују све охристовљујуће благодатне силе и дарови и енергије Светога Духа за нови живот у Христу, живот богочовечански. У светом (миропомазању човечја личност бива помазана Духом Светим по обличју и подобију Божанског Помазаника — Богочовека Христа. У овој светој тајни продужује се Света Педесетница, која у Цркви Христовој никад не престаје.

Миропомазање је света тајна у којој се кроз помазивање светим миром извесних делова тела у име Светога Духа дају крштеноме нарочити дарови Светога Духа, који га крепе, просветљују и усавршавају у духовном животу. Ови дарови Светога Духа испуњују сву душу, просветљују је и оспособљавају за правилно разумевање главних истина вере и за живљење у њима. Ο томе Свети апостол Јован вели хришћанима: Ви имате помазање од Светога и знате све. Не писах вам као да не знате истине, него што је знате, и знате да ниједна лаж није од истине.[2]

У светој тајни миропамазања хришћанин се испуњује силом Светога Духа и запечаћује у новом духовном животу. Зато апостол Павле и вели: Бог нас утврди у Христу, и помаза нас, и запечати, и даде залог Духа у срца наша.[3] Отуда смо ми: запечаћени Светим Духом.[4] На то указују речи које се изговарају при вршењу тајне миропомазања: „Печат дара Духа Светога“.

У овој светој тајни помазује се: чело — ради освећења и просветљења ума: прса — ради освећења и просветљења чула; руке и ноге — ради освећења и просветљења целокупне делатности и владања хришћаниновог.

Помазање се врши светим миром. То је густа течност, састављена из чистог јелеја, вина и многих миришљавих састојака, и освећена од епископа. Право освећења мира припада само епископима, а право вршења свете тајне миропомазања припада епископима и свештеницима.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] ] De vita in Christo, lib. I; Migne, P. gr. t. 150, col. 504 A.

[2] 1 Jн. 2, 19—20.

[3] 2 Kop. 1, 21—22.

[4] Εф. 1, 13.

 

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *