ПРАВОСЛАВНА АСКЕТИКА ЗА МИРЈАНЕ

 
Свештеник ПАВЛЕ Гумеров
ПРАВОСЛАВНА АСКЕТИКА ЗА МИРЈАНЕ

 
Чувај срце своје
 
Од чега почиње грех блуда? Сваки који погледа на жену са жељом за њом, већ је учинио прељубу са њом у срцу своме (Мт. 5,28). Ето где је почетак страсти. Човек је пропушта у срце, наслађује се њоме, а тамо је мало дели од телесног греха. Да, грех излази из срца, али он и у срце такође доспева. Страст блуда је, као што говоре свети оци, директно повезана са претходним грехом, тј. са страшћу стомакоугађања, телесног преједања и прекомерног испијања вина. „Уздржање рађа целомудреност, а стомакоугађање је мајка блудне пожуде“. Подсетимо се још једном: и не опијајте се вином,у чему је разврат, него се испуњавајте Духом (Еф. 5,18). Блудничење је телесна страст и треба је обуздавати, учећи тело на уздржање и умереност. Масна, хранљива и јака храна, обилато испијање вина – све то распаљује крв и узбуђује. То је општепозната чињеница.
Друга чињеница која има утицаја на наобузданост тела јесте нечување вида и других чула. Можда код нас још увек нема чудовишног разврата у којем је пливао Стари Рим, мада се итекако приближавамо томе. Међутим, за такву пропаганду и рекламу тог греха Рим, дакако, није знао. Већ је у поглављу о мае медијима било доста речено о томе. Није само телевизија (телевизор се може и искључити), него су и улице наших градова преплављене сликама обнаженихтела. Уз то бестидни билборди каткад „украшавају“ најпрометније трасе. Сматрам да се у близини таквих реклама прилично повећава број удеса. Једном је неки московски свештеник, не могавши да издржи, принео велике мердевине и на огромном непристојном плакату написао црном бојом: „Господине Лушков, јеси ли ти градоначелник Содома и Гоморе?“
Наравно, све се то чини да би се разделила и олабавила нација. Позната је чињеница да је Хитлер на окупираним територијама ширио порнографију и контрацептивна средства. При том је у самој Немачкој порнографија била забрањена. Да ли је могуће заштитити се од све те прљавштине, која нас буквално прати на сваком кораку? Тешко јесте, али је неопходно. Онај човек који жели да сачува своју душу и тело у чистоти, може то да учини и у Содому, као праведни Лот.
Прво што треба да учинимо јесте да на минимум сведемо број извора искушења (више о томе у глави о масмедијима).
Друго. Да не задржавамо своју пажњу на раздражујућим објектима и да се не лепимо за њих. Да не гутамо очима саблазне слике, већ да се научимо да прелазимо погледом преко њих, не примећујући их.
И треће. Не само да не треба да придајемо посебну пажњу искушењима, већ треба да изменимо и свој однос према њима, да их доживљавамо као нешто неутрално.
Навешћу пример. Иако ја имам довољно велики возачки стаж, ипак испаштам због своје непажње и расејаности на друму. У току пута имам обичај да се загледам у нешто интересантно и необично, и то ме је више пута доводило у неприлику. Морао сам за себе да саставим правило и да свечано обећам: за воланом смем само да пратим друмске услове, знакове и сигнализацију, а на свему осталом, што одвлачи пажњу, не смем фиксирати поглед. Треба да прелазим погледом преко предмета. Такав однос помаже да сачувам свој вид. Кад се сусретнеш с нечим штетним, што изазива саблазан, немогуће је не видети га (иако је корисно и скренути поглед), али зато не треба заустављати поглед на томе, разгледајући га. Свакако, за то је потребна одређена навика, а већ после ћеш аутоматски почети да вршиш селекцију оног што не треба гледати.
Још један важан фактор за чување себе од искушења јесте промена односа према њима. На пример, на жену се може гледати као на предмет пожуде, а може и другачије (чак и ако је она провокативно одевена). О томе пише свети Теофан Затворник: Како пак битисати, ако, живећи у друштву није дозвољено гледати жене? Да ли да их гледаш – па гледај, а срце на поводцу држи. Гледај очима деце, која гледају на жене чедно, без лоших мисли“.[1]
На особу супротног пола може се гледати као на сестру или на мајку (на брата или на оца), без распаљујуће пожуде. И ми сами смо често спремни да страсти отворимо своју душу. Међутим, ако је на њу стављен катанац, саблазна слика ће тешко продрети унутра. Ако је човек ожењен, за њега постоји само једна жена – супруга. Само њу он може да воли као жену све остале су бесполне. Он у њима не сме да гледа оно што је женско, већ само оно што је људско. Непријатељ је веома јак, тако да је од нетактичног погледа и површног флерта до прељубе – један корак. Поред чистоте вида треба чувати и чистоту ума. Нечисте, тј. блудне мисли, као блато прљају и скрнаве душу и срце. Није џабе демона блуда Јефрем Сирин назвао „демоном нечистоте“. О томе, како се борити с греховним нечистим помислима, подробно смо говорили у глави „Борба с помислима“.
Све ово о чему смо досад говорили, односи се на помисли, осећања и жеље. Од тога почиње страст блуда. Наше понашање је друга ствар коју треба да имамо на уму. Тешко човјеку оном кроз кога долази саблазан (Мт. 18,7). Провокативна одећа, двосмислене шале, неозбиљност при обраћању супротном полу – све то може да нанесе штету не само нама, већ и околини. И тада „тешко нама“. Ма шта ми радили, треба увек да се запитамо: покрепе ли нас нека страст и како ће наше понашање утицати на другог човека.
 


 
НАПОМЕНА:

  1. Святитель Феофан Затворник. Краткие мысли на каждый день года по церковному чтению из Слова Божия. М., 1991. С. 79.

2 коментар(а)

  1. Овде су све саме мудре поруке. Сваки човек би требао да посећује ову страницу с времена на време и прочита који редак бар. Живот је велико искушење и сви се каткада нађемо у тами. У оваквим текстовима се могу пронаћи јасни путокази ка Светлости за све оне који желе да Је пронађу.

    Захвалан,

    Брат Стево

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *