ПРАВОСЛАВНА АСКЕТИКА ЗА МИРЈАНЕ

 
Свештеник ПАВЛЕ Гумеров
ПРАВОСЛАВНА АСКЕТИКА ЗА МИРЈАНЕ

 
Глава VI
БЛУДНИЧЕЊЕ „ДЕМОН НЕЧИСТОТЕ“
 
Мислим да је сваки свештеник периодично принуђен да даје одговор на исто питање (обично ra поставља омладина): „Због чега се телесни односи између мушкарца и жене пре брака сматрају грехом, ако се све то дешава уз обострану сагласност и без наношења штете и губитка било коме од њих? Јер, прељуба je друга прича; то je варање и растурање породице, а шта је у овоме лоше?
За почетак, сетимо се шта је то грех. Гријех јесте безакоњс (l Јн. 3, 4), тј. нарушавање закона духовног живота. А знамо да нарушавање како физичких, тако и духовних закона доводи до несреће и самоуништења. На греху и грешки се не може ништа добро саградити. Уколико се у темељу куће инжењер преварио у прорачуну кућа неће потрајати. Таква кућа је била подигнута једном и у нашем насељу. Стајала је, стајала, а након годину дана се срушила.
Свето Писмо сексуалне односе пре брака назива блудом и убраја их у најтеже грехове: Не варајте се: ни блудницы, ни идолопоклоници, ни прељубници, ни рукоблудници, ни мужеложници…неће наслиједити Царство Божије (1 Кор. 6, 9-10). Неће је наследити, ако се не покају и не престану да блудниче. Црквена канонска правила за оне који су упали у блуд, као што су рецимо светог Василија Великог, или светог Григорија Ниског, такође су веома строга. Таквим се забрањује причешћивање, догод се не покају и не претрпе епитимију. Трајање епитимије ћу прећутати, будући да савремени човек то не би издржао. Због чега пак Црква с таквом строгошћу гледа на грех блуда и у чему је његова опасност?
Треба рећи да телесне (интимне) односе између мушкарца и жене Црква никад није забрањивала, већ их је благосиљала, али само под једним условом: уколико су били у оквиру брачне заједнице (и то не само црквеног брака него и грађанског). Јер je и у првим вековима хришћанства постојао проблем, када једно од супружника прими хришћанство, а друго не. Чак и апостол Павле не допушта таквим супружницима развод, признајући и такву заједницу, која је без црквеног благослова, као брак.
Исти тај апостол пише о телесним односима између супружника: Муж нека указује жени дужну љубав, тако и жена мужу. Жена није господар од својега тијела, него муж; тако и муж није господар од својега тијела, него жена. Не забрањујте се једно другоме, сем по договору пршремено, да би се предали посту и молитви, па опет да се састанете, да вас сатана не искушава вашим неуздржањем (1 Кор. 7, 3-5).
Господ је благословио брачну заједницу и телесно општење у њој, које служи рађању деце. Муж и жена одсад нису двоје, него;једно тело (Пост. 2,24). Постојање брака је још једна (ако не и најбитнија) разлика између нас и животиња. Звери не ступају у брак. Код људи пак постоје како брачна веза и узајамна одговорност, тако и обавезе једног према другом и према деци. Телесни односи су несумњиво јака брига и они служе још већем везивању супружника. Жудња ће те терати мужу (Пост. 3,16) – речено је за жену, и та узајамна жудња супружника такође доприноси учвршћивању њихове заједнице.
Међутим, оно што се благосиља у браку, представља грех и нарушавање заповести кад се дешава ван брака. Савез супружника сједињује мушкарца и жену у једно тијело (Еф. 5, 31) зарад узајамне љубави, рођења и васпитања деце. Међутим, Библија нам говори и о томе, да се у блуду људи такође сједињују уједно тијело, али кроз грех и безакоње. Зарад греховног ужитка и неодговорности. Не знате ли да су тијела ваша удови Христовы? Xohy ли, дакле, узеты удове Христове и од њих начинити удове блуднице? Никако! Или не знате, да ко се са блудницом свеже једно је тијело с њом? (l Кор. 6, 15- 16)
И, заиста, свака незаконита телесна веза наноси дубоку рану човековој души и телу, и кад он пожели да ступи у брак, терет претходног грешног живота ће га сигурно оптерећивати својим постојањем.
Блуд сједињује људе, али само да би оскрнавио њихова тела и душе.
Љубав између мушкарца и жене могућа је само у браку, где људи дају завете верности и узајамне одговорности пред Богом и људима. Ни чести интимни односи, ни заједнички живот са једним партнером у данас модерном „грађанском браку“ не пружају човеку праву срећу. Због тога јер је брак, не само телесна блискост него и духовно јединство, љубав и поверење према вољеном. Разумљиво је да ни несређени односи, ни заједнички живот без регистрације, то не могу пружити. Ма каквим се лепим речима китили заљубљеници „грађанског брака“, у основи њихових односа леже – узајамно неповерење, сумња у своја осећања и страх да ће изгубити слободу. Људи који блудниче поткрадају сами себе; уместо да иду отвореним, везивању супружника. Жудња ће те терати мужу (Пост. 3,16) -речено је за жену и та узајамна жудња супружника такође доприноси учвршћивању њихове заједнице.
Међутим, оно што се благосиља у браку представља грех и нарушавање заповести кад се дешава ван брака. Савез супружника сједињује мушкарца и жену у једно тијело (Еф. 5, 31) зарад узајамне љубави, рођења и васпитања деце. Међутим, Библија нам говори и о томе, да се у блуду људи такође сједињују у једно тијело, али кроз грех и безакоње. Зарад греховног ужитка и неодговорности. Не знате ли да су тијела ваша удови Христови?Хоћу ли, дакле,узетиудове Христове и од њих начинити удове блуднице? Никако! Или не знате, да ко се са блудницам свеже једно је тијело с њом? (l Кор. 6, 15- 16)
И, заиста, свака незаконита телесна веза наноси дубоку рану човековој души и телу и кад он пожели да ступи у брак, терет претходног грешног живота ће га сигурно оптерећивати својим постојањем.
Блуд сједињује луде, али само да би оскрнавио њихова тела и душе.
Љубав између мушкарца и жене могућа је само у браку, где људи дају завете верности и узајамне одговорности пред Богом и људима. Ни чести интимни односи, ни заједнички живот са једним партнером у данас модерном „грађанском браку“ не пружају човеку праву срећу. Због тога јер је брак, не само телесна блискост него и духовно јединство, љубав и поверење према вољеном. Разумљиво је да ни несређени односи, ни заједнички живот без регистрации е, то не могу пружити. Ма каквим се лепим речима китили заљубљеници „грађанског брака“, у основи њихових односа леже – узајамно неповерење, сумња у своја осећања и страх да ће изгубити слободу. Људи који блудниче поткрадају сами себе; уместо да иду отвореним, благословеним путем, они покушавају да украду срећу са споредног улаза. Једном је неки веома искусни свештеник у породичном животу рекао, да су они који живе ванбрачно слични онима, који, немајући чина, одевају на себе свештеничке хаљине, и усуђују се да служе литургију. Они желе да добију оно, што им по закону не припада.
Статистички подаци сведоче, да се чешће распадају бракови којима је претходио период заједничког ванбрачног живота, него бракови у којима супружници такво искуство нису имали. И то је разумљиво и објашњиво: грех не може лежати у темељу породичне грађевине. Јер ce телесно општење супружницима даје као награда за њихово трпљење и чистоту. Млађи људи, који не чувају себе до брака су лабилни и безвољни. Ако се они нису ничег одрицали пре брака, онда у браку има олако и слободно да скрену на стрампутицу.

2 коментар(а)

  1. Овде су све саме мудре поруке. Сваки човек би требао да посећује ову страницу с времена на време и прочита који редак бар. Живот је велико искушење и сви се каткада нађемо у тами. У оваквим текстовима се могу пронаћи јасни путокази ка Светлости за све оне који желе да Је пронађу.

    Захвалан,

    Брат Стево

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *