НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊА СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО МАТЕЈУ

ТУМАЧЕЊА СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО МАТЕЈУ

 

ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО МАТЕЈУ
 

 
Глава друга
 
Долазак мудраца са Истока, Ирод убија витлејемску децу
 
1. А када се Исус роди у Витлејему јудејскоме. [1]
 
Витлејем у преводу значи „дом хлеба“,[2] а Јудеја „исповедање (Бога)“.[3] Нека би и ми исповедањем Бога постали дом духовног хлеба.
 
У дане Ирода.
 
Спомиње Ирода да би ти дознао да више није било кнежева и царева из племена Јудина[4] и да је требало да дође Христос, пошто Ирод није био Јеврејин, већ Идумејац, син Антипатров, од жене Арабљанке. Када, дакле, више није било (јеврејских) владара, дошао је Христос – „очекивање народа“, као што је пророковао Јаков[5].
 
Цара.
 
Постојао је и други Ирод, четверовласник, те зато еванфелиста додаје царску титулу[6].
 
Гле, дођоше мудраци од Истока у Јерусалим.
 
Зашто долазе мудраци?[7] За осуду Јеврејима. Када су мудраци, људи идолопоклоници, поверовали, какво оправдање остаје Јеврејима. Мудраци су такође дошли да би слава Христова још више засијала њиховим сведочењем, посебно зато што су они били слуге демона и непријатељи Божји.
 
Од Истока.
 
И ово каже да би осудио Јевреје, јер су мудраци дошли из тако велике даљине да се поклоне Христу, док су Га Јевреји, са којима је живео, прогонили.
 
2. И рекоше: Гдје је цар јудејски што се роди?
 
Прича се да су ови мудраци били потомци пророка Валаама, и када су пронашли његово пророштво: „Засијаће звезда од Јакова“, разумели су тајну Христову те су зато и дошли, желећи да виде новорођено (дете).
 
Јер видјесмо његову звијезду на Истоку.
 
Када чујеш за звезду, немој мислити да је то била једна од оних које ми видимо, већ божанска и анђелска сила која се јавила у облику звезде. Пошто су мудраци били звездари, Господ их је привукао помоћу онога што је њима било познато; као што је Петра, рибара, задивио мноштвом риба које је уловио у име Христово. Да је звезда стварно била анђелска сила, види се из тога што је она сијала дању и што је ишла када су мудраци ишли, а стајала када су се они одмарали. То се види и из тога што се она кретала од севера, то јест од Персије, према југу, ка Јерусалиму, а познато је да се звезде никада не крећу од севера ка југу.
 
И дођосмо да му се поклонимо.
 
Изгледа да су ови мудраци били врлински људи, јер када су дошли у страну земљу да се поклоне Христу, са коликом би га тек смелошћу проповедали у Персији?
 
3. Кад то чу цар Ирод, уплаши се, и сав Јерусалим са њим.
 
Ирод се уплашио да као странац не изгуби царску власт, јер је знао да је није био достојан. Али, Јевреји, зашто се они плаше? Требало би пре да се радују, јер се код њих појавио цар коме се клањају персијски цареви. Али је њихова злоба заиста била неразумна.
 
4. И сабравши све првосвештенике и књижевнике народне, питаше их гдје ће се Христос родити.
 
Књижевници[8] су били народни учитељи, као они које ми (данас) називамо граматицима. Њих Ирод пита по промислу Божјем, да би исповедили истину; стога ће и бити осуђени што су распели Онога кога су најпре исповедили.
 
5. А они рекоше: у Витлејему јудејскоме; јер је тако пророк написао.
 
Који пророк? Михеј,[9] јер он каже:
 
6. И ти Витлејеме, земљо Јудина, ни по чем нијеси најмањи међу кнежевима Јудиним.
 
На Витлејем су, као мали град, гледали с презиром. Сада је, међутим, он постао славан јер је из њега произишао Христос, па многи, из свих крајева света, долазе да се поклоне томе светом Витлејему.
 
Јер ће из тебе изаћи Вођа.
 
Добро је рекао: „Изаћи ће“, а не: „У теби ће остати“, јер Христос није остао у Витлејему, већ је по Свом рођењу отишао из њега и највише времена провео у Назарету. Јевреји говоре да се ово пророчанство односи на Зоровавеља,[10] али се варају у томе, јер Зоровавељ није рођен у Витлејему, него у Вавилону. Погледај његово име:[11] „Зоро“ означава „семе“ или „рођење“, а „Вавел“ Вавилон; дакле, „онај који је зачет или рођен у Вавилону“. Јевреје отворено изобличава и само пророштво у коме се каже: „Којему су исходи од почетка, од дана века.“ Чији су, дакле, исходи „од почетка и од дана века“ ако не Христови? Он је имао два „исхода“, то јест, рођења. Прво рођење било је „од почетка“ (у вечности) од Оца, а друго (у телу) „од дана века (овога)“, то јест, од Пресвете Богородице у времену. Нека сада кажу Јевреји да ли је Зоровавељ постојао од вечности?Али, они немају ништа да кажу.
 
Који ће напасати.
 
Каже „напасати“, а не „тиранисати“ или „прождирати“, јер други цареви нису пастири, већ вукови. Али, Христос је пастир, као што то сам каже: „Ја сам пастир добри… “
 
Народ мој Израиљ.
 
Израиљским народом назива оне Јевреје и незнабошце који су поверовали, јер „Израиљ“ у преводу значи „онај који види Бога“[12]. Зато су Израиљци сви они који виде Бога, па чак и они који су раније били незнабошци.
 
7. Онда Ирод, тајно дозвавши мудраце.
 
Позвао их је тајно, због Јевреја, плашећи се да се они не забрину за дете, те покушају да Га избаве као свог будућег ослободиоца. Зато је и тајно спремао заверу против Њега.
 
Сазнаде од њих кад се појавила звијезда.
 
Дакле, питао је и тачно сазнао. Звезда се појавила мудрацима пре него што се Господ родио. Будући да им је требало много времена за пут, звезда се много пре појавила како би мудраци стигли да Му се поклоне док је још био у пеленама. Други, међутим, говоре да се звезда појавила чим се Христос родио, и да су мудраци дошли након две године, те Господа нису нашли у пеленама, нити положена у јасле, него у кући са својом мајком, када Му је било две године. Ти ипак сматрај прво тумачење бољим. [13]
 
8. И пославши их у Витлејем, рече: Идите и распитајте се добро за дијете.
 
Није рекао „за Цара“, него „за дете“ јер није могао да поднесе ни име Његово. То (јасно) показује колико је био гневан на Христа.
 
8-9. Па, када га нађете, јавите ми, да и ја дођем да му се поклоним. А они саслушавши цара, пођоше.
 
Мудраци су били незлобиви, па су мислили да и он говори искрено.
 
И гле, звијезда, коју су видјели на Истоку, иђаше пред њима.
 
Звезда се била сакрила на неко време, по Божјем промислу, да би мудраци питали Јевреје и да би се Ирод уплашио, те на тај начин истина постала очигледнија. Али, када су мудраци изашли из Јерусалима, звезда се опет појавила, показујући им пут. Отуда се види да је звезда била нека божанска сила.
 
Док не дође и стаде одозго гдје бјеше дијете.
 
И ово је чудесно, јер се звезда спустила са висине и, дошавши близу земље, показала им место (где је било дете). Како би иначе могли тачно да сазнају где се налазио Христос, да је звезда остала на висини? Небеска тела (својим сјајем) обухватају широко пространство, тако да ти, можда, видиш месец изнад своје куће, док се мени чини да је он изнад моје, и уопште, свако ће рећи да месец или нека звезда стоје изнад њега. Ова звезда не би могла да покаже Христа да није сишла и стала тачно изнад детиње главе.
 
А кад видјеше звијезду, обрадоваше се веома великом радости.
 
Обрадовали су се јер нису били изневерени, већ су нашли оно што су тражили.
 
10. И ушавши у кућу, видјеше дијете са Маријом Матером Његовом.
 
Чим се дете родило, Дјева Га је положила у јасле, јер тада још нису били нашли кућу. Касније су, вероватно, нашли неку кућу где су их мудраци затекли. Јосиф и Марија су отишли у Витлејем да би се тамо пописали, како каже Лука[14], али, пошто се сабрало много народа на попис, нису одмах нашли кућу већ се дете родило у пећини. Потом су нашли кућу, у којој су мудраци угледали Господа.
 
И падоше и поклонише му се.
 
Каквог ли озарења душе! Угледали су пред собом сиромаха и поклонили Му се, јер им је било речено да је Он Бог. Зато су Му и принели дарове, као Богу и као човеку. Слушај, даље!
 
Па отворивши ризнице своје принесоше му даре: злато, тамјан и смирну.
 
Злато су Му принели као цару, јер цару ми, као поданици, приносимо злато; тамјан као Богу, јер Богу кадимо тамјаном; а, смирну као Ономе који ће окусити смрт, јер Јевреји пре погреба умрле помазују смирном да би тело остало нетрулежно. Смирна, која је сува, исушује влажност тела и не дозвољава црвима да га растачу. Видиш ли веру мудраца, који су се из Валаамовог пророштва научили да је Господ и Бог и цар, и да ће умрети ради нас? Послушај пророштво: „Легао је и отпочинуо као лав и као лавић… Који тебе благосиљају, биће благословени.“ [15] Разуми да „лав“ означава царско достојанство, а „легао је“ смрт. Ето и божанства, јер само божанска природа има силу благослова.
 
12. И примивши у сну заповијест да се не враћају Ироду, другим путем отидоше у земљу своју.
 
Обрати пажњу на редослед догађаја! Прво их је Бог помоћу звезде привео вери. Затим, када су дошли у Јерусалим, научили су од пророка да ће се Христос родити у Витлејему. Напослетку (су примили Божју заповест) преко анђела. Послушали су пророштво, то јест реч Божју. Примивши, дакле, божанско откровење, преварили су Ирода и нису се уплашили да ће он за њима послати потеру већ су храбро ишли у сили Рођеног (Богомладенца), као истински сведоци.
 
13. А кад они отидоше, а то анђео Господњи јави се Јосифу у сну и рече: Устани, узми дијете и матер његову.
 
Видиш ли сада разлог зашто је Бог допустио да Дјева буде обручена? Овде ти се каже: Зато да би Јосиф могао да се брине о њој и чува је. (Анђео) није рекао: „Узми жену своју“, већ „матер његову.“ Он је више не зове женом Јосифовом, пошто је нестало подозрења и праведник се од чудеса при детињем рођењу уверио да је све било од Духа Светога.
 
Па бјежи у Египат.
 
Чак и Господ бежи, како би се сви уверили да је заиста прави човек, јер да је пао у Иродове руке и чудом избегао смрт, изгледало би да се привидно оваплотио. Зато бежи у Египат да би и ту земљу осветио.[16] Две су земље (у оно време) биле радионице свакога безакоња: Вавилон и Египат. Поклоњење Вавилона Господ је примио преко мудраца, док је Египат осветио Својим доласком.
 
И буди онамо док ти не кажем.
 
Каже: „Буди онамо“, а не „бићеш онамо“, док те Бог не позове. Тако и ми не бисмо ништа смели да чинимо мимо воље Божје.
 
Јер ће Ирод тражити дијете да га погуби.
 
Погледај безумље човека који се труди да победи вољу Божју. „Ако дете које се родило није од Бога, зашто га се онда плашиш? Али, ако јесте, како ћеш га погубити?“
 
14-15 И он уставши, узе дијете и матер његову ноћу и отиде у Египат. И би тамо до смрти Иродове – да се испуни што је Господ рекао преко пророка који говори: Из Египта дозвах сина својега. [17]
 
Јевреји говоре да је то казано за народ који је Мојсеј извео из Египта. А ми, одговарамо: Шта је чудно у томе да је за народ речено оно што је у стварности испунио Христос? Запитајмо се, ко је Син Божји? Јеврејски народ који се клањао идолима и кипу Велфегора или Онај који је заиста Син Божји?
 
16. Тада Ирод, видјев да су га мудраци преварили.
 
Као што је Бог преко Мојсеја преварио фараона, тако је Ирода преварио преко мудраца, јер су обојица, и фараон и Ирод, били децоубице. Фараон је поклао мушку јеврејску децу у Египту, а Ирод у Витлејему.
 
Разгњеви се веома и посла те погуби сву дјецу по Витлејему[18] и по свој околини његовој до двије године и ниже, по времену које је тајно сазнао од мудраца.
 
Свој бес према мудрацима Ирод искаљује на деци која му ништа нису учинила. Али зашто је Бог дозволио да деца пострадају? Зато да би се показала Иродова злоба. Ти ћеш можда рећи: шта је то? Зар је деци нанесена неправда само зато да се обелодани Иродова злоба? Чуј, дакле: Није им нанесена неправда него су се удостојили венаца, јер сваки који страда овде на земљи, страда или ради отпуштења грехова или ради умножења венаца. Тако ће и ова деца (на небесима) још више бити овенчана.
 
17. Тада се испуни што је рекао пророк Јеремија говорећи.
 
Како неко не би помислио да су деца побијена без Божјег допуштења, еванђелиста показује да је то Господ унапред знао и предсказао.[19]
 
18. Глас у Рами чу се.
 
Рама је једно место у палестинском горју и њено име означава узвишицу[20]. Припала је у наслеђе племену Венијаминовом, који је био син Рахиље, сахрањене у Витлејему. Зато уместо „Витлејема“, пророк спомиње „Рахиљу“, јер је она тамо сахрањена. Он говори да ће се с висине чути ридање и плач. Послушај, дакле, шта каже пророк.
 
Плач и ридање и нарицање много, Рахиља оплакује дјецу своју.
 
То јест, Витлејем плаче за децом својом, и неће да се утјеши, јер их нема.
 
Нису више у овоме животу, али су душе њихове бесмртне.
 
19. А по смрти Иродовој.
 
Ирод је доживео горку смрт. Разболео се од грознице, болова у стомаку и свраба. Ноге су му покрили чиреви, а стидни делови тела почели су да труле и по њима су гамизали црви. Дисао је тешко, дрхтећи, а све његове удове стезали су грчеви, да би напослетку извргнуо своју нечастиву душу.
 
19-20. Гле, анђео Господњи јави се у сну Јосифу у Египту, и рече: Устани и узми дијете и матер његову и иди у земљу Израиљеву.
 
Не каже „бежи“ него „иди“ јер више није било разлога за страх.
 
Јер су помрли који су тражили душу дјетета.
 
Где је сада Аполинарије који је говорио да Господ није имао човечију душу[21]. Ове га речи јавно изобличавају.
 
21-22. А он уставши, узе дијете и матер његову, и дође у земљу Израиљеву. Али чувши да Архелај царује у Јудеји умјесто Ирода, оца својега, побоја се онамо ићи.
 
Ирод је оставио три сина: Филипа, Антипу и Архелаја. Архелаја[22] је наименовао за цара (Јудеје), а другу двојицу за тетрархе. Јосиф се плашио да иде у земљу Израиљеву, то јест у Јудеју, јер је Архелај био сличан Ироду, своме оцу. Антипа је био млађи Ирод који је погубио Претечу.
 
Него, примивши у сну заповијест, отиде у крајеве Галилејске. [23]
 
Галилеја није била израиљска, већ незнабожачка земља, те су зато Јевреји са гнушањем гледали на Галилејце.
 
23. И дошавши настани се у граду званом Назарет.
 
Како то да Лука каже да је Господ у четрдесети дан после Свог рођења држан у наручју Симеоновом, па онда отишао у Назарет, а овде Матеј говори да је у Назарет отишао тек након повратка из Египта? Разуми, дакле, да је Лука говорио о ономе што је Матеј прећутао. Шта заправо хоћу да кажем? У четрдесети дан пошто се родио, Господ је отишао у Назарет (када је бежао у Египат). То нам каже Лука. Матеј говори о ономе што се десило после тога, то јест, да је побегао у Египат и да се после из Египта вратио у Назарет. Они, дакле, не противрече један другоме, него Лука говори о одласку из Витлејема у Назарет, а Матеј о повратку из Египта у Назарет.
 
Да се испуни што су рекли пророци да ће се Назарећанин назвати.
 
Који је пророк то рекао? Сада се то не може сазнати, јер су многе (пророчке) књиге изгубљене, како због непажње Јевреја, тако и због честих одвођења у ропство. Можда је ово међу Јеврејима било неписано пророштво. Реч „Назарећанин“[24] значи „освећен“. Пошто је Христос свет, с правом се назива Назарећанин јер многи пророци Господа називају „свецем Израиљевим“. [25]
 


 
НАПОМЕНА:

  1. Поред Витлејема јудејског постојао је и Витлејем у племену Завулоновом, близу Галилејског језера (Ис. Нав. 19, 15). Како сазнајемо из Лукиног Еванђеља (Лк. 2), Јосиф и Марија су пошли из Назарета у Јудеју у град Витлејем да би се пописали у својој постојбини, пошто је Јосиф био из племена Давидова. Када се Јосиф приближи граду, дође време да Пречиста роди, и он стаде тражити кућу за преноћиште где би Марија могла да се на миру породи. Не нашавши места у гостионици због мноштва иарода који се скупио у Витлејему, Јосиф и Марија су се склонили у једну пећину у којој су овчари ноћу затварали овце. Пресвета је, по предању, у поноћ родила Богомладенца без бола и сама Га повила и сместила у јасле, како каже Лука. Из апокрифа сазнајемо да су у пећини били везани во и магарац да би се испунило Исаијино пророчанство: „Во познаје господара свога и магарац јасле господара свога“ (Ис. 1, 3). Њих је Јосиф повео из Назарета; магарца због бремените Дјеве, да би је носио за време пута, док је во поведен да би га продали и тако исплатили данак цару и купили себи све што је потребно. Према учењу Шестог Васељенског Сабора, Господ се родио у ноћи између суботе и недеље (уп. Прем. Сол. 18,14-15). Зато се недеља слави као дан у који је Господ створио светлост, у који се родио, примио крштење, васкрсао из мртвих и ниспослао Духа Светога на своје ученике (уп. Житија Светих, 25. децембар, „Повест о рођењу Господа Бога и Спаса нашег Исуса Христа“, стр. 722, Београд 1977)
  2. Јев. Beeyt – Laachem
  3. Од јев. yadah – исповедање Бога
  4. 1.Мојс. 49:10; види фусноту за Мт.1:17
  5. Види горе
  6. Цар Ирод Велики био је оснивач Идумејске династије. Владао је Галилејом и Јудејом од 40. год. пре Христа све до Христовог рођења. Своју царевину поделио је између својих синова: Архелаја (Мт. 2, 22), Ирода Антипе и Филипа. Ирод Антипа био је тетрарх Галилеје и Переје, и то је онај Ирод који је погубио Јована Претечу (Мт. 14, 1-12). У Делима Апостолским спомињу се каснији представници Идумејске династије: Ирод Агрипа I (Д. ап. 12) и Ирод Агрипа II (Д. ап. 25; 26)
  7. Звездари, мудраци. То је назив који је код Халдејаца, Миђана и Персијанаца био уобичајен за мудраце, учитеље магије, свештенике, научнике, астрологе, тумаче снова и врачаре. Обично су били саветници царева и имали су огроман утицај. По мишљењу Св. Јована Златоуста, Св. Кирила Александријског и неких других отаца, мудраци су били из Персије која је била позната по науци звездочатаца. Св. Јустин Философ, Св. Кипријан и Св. Епифаније Кипарски мисле да су они били из Арабије која је била богата златом, тамјаном и смирном. Бл. Јероним је, међутим, сматрао да су мудраци дошли из Етиопије. У каснијем предању Цркве се спомиње да су имена тројице мудраца била: Валтазар, Каспар и Мелхиор.
  8. Књижевник, писмозналац. (јев. sofer). Још се називају законицима или учитељима Закона. Ословљавани су титулом рабина. Они субили познаваоци Мојсејевог Закона и свештених списа, тумачи и народни учитељи Посебно су се бавили тумачењем тешко разумљивих законских одредаба, па су уводили разна правила која би требало да омогуће потпуније испуњавање Закона. Пошто је њихово мишљење било изузетно цењено приликом судских расправа, били су заступљени и у Синедриону (Санхедрину). Међу њима је било и свештеника, иако су већином били лаици Господ их често сврсгава у исту групу са фарисејима зато што нису разумевали духовни смисао Закона, већ су га тумачили буквално и легалистички
  9. Мих. 5:2
  10. Види књигу пророка Агеја и Мт. 1:12
  11. Јев. Zerubbabel потиче од речи (zarab – потицати однекле, бити рођен) и речи (babbel – пометња, Вавилон).
  12. Yisra’el најчешће се преводи у значењњ „владаће као Бог.“ Етимолошки се изводи од речи (sarah – иамти моћ, силу) и речи (El – Бог). Блажени Теофилакт овде проналази везу са одељком 1.Мојс. 32:28-30, где се говори како је Јаков видео Бога лицем у лице и борио се с Њим. Они који виде (тј. познају) Бога заиста су народ Божји.
  13. О времену појаве звезде постоје различита мишљења. Једни кажу да се она појавила у саму ноћ и сами час Спаситељевог рођења од Дјеве, што не изгледа логично, јер како су онда мудраци из такве даљине могли стићи до Јерусалима у тако кратком року? Св. Епифаније је сматрао да се звезда појавила у време рођења Христовог и да су мудраци дошли на поклоњење након две године (зато је по његовом мишљењу ирод наредио да се побију сва деца од две године наниже). Таквог је мишљења и Бл. Јероним. Међутим, ово је по већини тумача тешко прихватљиво, јер су Јосиф и Марија с Богомладенцом након поклоњења у Храму одмах отишли у Назарет, одакле су отпутовали у Египат. Јасно је да их мудраци никако нису могли наћи у Витлејему након две године. Ипак је највероватније мшнљење Св. Златоуста који тврди следеће. „Звезда се јавила мудрацима пре Рођења Христовог. Пошто су имали провести много времена на путу, зато им се звезда јавила дуго времена пре рођења Спасова да би оии могли благовремено стићи у Витлејем и поклонити се Христу док је још био у повоју до данас је раширено веровање по коме се звезда појавила у сам дан Благовести, тј. зачепа Господа у утроби Маријиној (види: архим. Јустин Поповић, Житија Светих, „Повест о Поклоњењу мудраца“, стр. 738., Београд 1977.)
  14. Лк. 2
  15. 4. Мојс. 24:9
  16. У Еванђељу се не наводи место где је Јосиг отишао са Маријом и Богомладенцем. Предање спомиње село Матареју, близу Леонтопоља, на самој делти Нила. О боравку Богомладенца Христа у Египту постоји веома богато апокрифно предање.
  17. Ос. 11:1
  18. У богослужбеним књигама спомиње се број од 14 000 младенаца побијених у Витлејему.
  19. По учењу Православне Цркве не постоји предодређење (praedestiantio), већ само Божје предзнање (praecognitio). Према томе Бог преко пророка предсказује по предзнању, а не предодређењу, јер ничим не ограничава човеков слободни избор (уп. Фусноту за Мт. 26:23-25). Свети Дамаскин пише: „Треба знати да Бог све унапред зна, али не предодређује све; унапред зна и оно што је у нашој власти, али га не предодређује, јер нитти жели да буде зла, нити насилно изнуђује врлину. Према томе, предодређење је дело божанске прогностичке заповести. Међутим, оно што није у нашој власти Бог предодређује по Свом предзнању; јер, по Своме предзнању, Бог је већ предрасудио о свему, по мери Своје доброте и праведности, (Тачно изложење Православне вере, глава 44, стр. 98; Никшић. 1985).
  20. Јев. ramah – узвишица, висина, брежуљак.
  21. Погрешно учење Аполинарија лаодикијског осуђено је као јерес на Другом Васељенском Сабору одржаном у Константинопољу 381. године. Реч која се Еванђељу преводи речју „душа“ означава дословно „животни дах“, па се може превести и као „душа“ и као „живот“ у зависности од контекста. Упореди тумачење на Мт. 6:25; и Мт. 22:37
  22. Архелај је тако сурово и тирански владао Јудејом да га је император Август лишио престола и послао на заточење у Галију где је и умро (види белешку за Мт. 2:1)
  23. У Галилеји су тада живели и Јевреји и незнабошци. Јерусалимски Јевреји су на своје сународнике из Галилеје гледали са презиром зато што су ови живећи у њиховој средини прихватили много паганских обичаја. Сматрало се да из Галилеје ништа добро не може доћи (уп. Јован 1:46)
  24. Назарећанин – означава становника града Назарета, али истовремено има старозаветно значење назореја, лица издвојеног од других посебним заветом који узима на себе.
  25. Уп. Ис. 1:4

2 коментар(а)

  1. hvala na divnom blagu koje ste nam ucinili dostupnim

  2. Puno vam hvala na ovom tumacenju,mnogo toga mi do sada nije bilo jasno.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *