ДОБРОТОЉУБЉЕ – ТОМ I

 

ДОБРОТОЉУБЉЕ
ПРЕПОДОБНИ АВА ИСАИЈА

СЛОВА ПРЕПОДОБНОГ ИСАИЈЕ УЧЕНИЦИМА

 

ДЕСЕТО СЛОВО
Друга реч (онима који се одричу од света)
1. Бог је светом апостолу Петру показао да ни једног човека не треба да сматра скверним или нечистим (Дап.10,15). Човеку коме се осветило срце сваки човек постаје свет. А ономе чије је срце у страстима, нико није свет, већ за њега сваки човек има оне страсти које се налазе у његовом срцу. Чак и кад чује да је неко добар човек, он се одмах гневи у срцу своме. Чувајте се од понижавања других не само устима, него и у срцу свом.
2. Човек се у срцу своме сматра пријатељем Божијим све док је немаран према себи. А када се ослободи од страсти, он се стиди да подигне очи своје на небо пред Богом, видећи да је врло далеко од Бога.
3. Неки човек имађаше двојицу слугу и посла их на поље своје да жању пшеницу, наредивши им да сваки од њих нажење седам стогова на дан. Један од њих је сву своју силу употребио да би испунио наредбу свог господара, али ипак није успео у потпуности пошто је то дело превазилазило његове снаге. Други се, пак, увидевши немогућност успеха, предао очајању и у унинију рекао себи: „Ко може завршити толико дело за један дан?“ Презревши (наредбу господара), он се није постарао о послу, већ је легао да спава. Час је зевао, час је спавао, час се превртао са стране на страну, као што се крећу врата на својим шаркама, и тако је читав дан провео у нераду. Када је наступило вече, они су отишли своме господару. Разматрајући (поступак) обојице, господар је признао дело марљивога слуге, премда и није успео да у потпуности испуни наредбу, док је лењивога истерао из свога дома. Тако ни ми не треба да падамо духом ни на каквом послу и ни при каквој невољи, већ да употребимо сву своју силу, трудећи се из све душе. И верујем да ће нас Бог примити као и свете Своје.
4. Сваки човек треба да твори многе молитве пред Богом са великим смирењем срца и тела, да избегава да сматра да је било шта добро учинио, да ни у једном свом делу не верује похвалама, да се не вређа због прекора, да се сећа грехова својих, да своје срце одржи мирним пред својим непријатељима, да не дозволи да му горка реч изађе из уста и да их не прекори, чак ни пред пријатељима својим.
5. Најзад, монах треба да закључа сва врата своје душе и да чува своја чула како душа не би пала преко њих. Он треба да се чува од оних који му приносе светске речи. Блажен је онај коме су довољни његови греси (тј. који се не распитује о туђим, већ плаче због својих).
 

   

7 коментар(а)

  1. Draga braćo pravoslavci. Hvala vam što ste mi putem interneta omogučili pristup ovoj neizmjernoj riznici Božje mudrosti, neka vas Gospodin blagoslovi!
    Milan, katolik iz Pule

  2. Одговор брату Вељку: Тај део се налази у Добротољубљу 2, у Прегледу духовне борбе, преподобног Јована Касијана, у тачки 160. страна 10. Ево цитата:
    „Споља они личе на новац истинитог цара, премда су их исковали лажни духовни ковачи, а не православни опитни оци. Њих су подмукли демони исковали на штету и пропаст. На њих се савршено може применити изрека Проповедника: Постоје путеви који човеку изгледају прави, иако им крај гледа у дно адово (Прич.16,25). Последње (четврто) опажање искусног мењача се односи на испитивање тежине [монете]. Ми ћемо га у нашем духовном делању испунити када дело које нам саветује помисао положимо на тас савести, те са свом строгошћу испитамо да ли има стварну тежину, тј. да ли је тешко страхом Божијим, да ли је све у њему по његовом смислу и значењу, не чини ли га лаким спољашност и новина, није ли му тежину умањила сујета и није ли га уништила људска слава. Извагавши и испитавши га сведочанствима апостола и пророка, ми смо дужни да га прихватимо као сагласно са њима, или да га са свом строгошћу одбацимо као њима противно и за нас погубно.“ срдачан поздрав од росе

  3. Помози Бог, оци и братије! Надам се да би ми неко био кадар и вољан помоћи у једној ствари. Наиме, негде у добротољубљу сам прочитао нешто о расуђивању, а што никало не могу поново наћи. Тамо се онај који расуђује пореди са мењачем новца, и његово расуђивање пролази кроз, чини ми се, четири провере, од којих је последња: „да ли је ли тешко страхом Божијим?“ Ако неко зна или слути о чему говорим, нека ми каже. С нама Бог!

  4. slavko radovanovic

    Čitao sam i ranije svete knjige ali sada je sve to mnogo zahvaljujući novoj tehnologiji pristupačnije.Ali da nije truda ljudi koji se trude da svete knjige prenesu na novu tehnologiju ništa tehnologija nebi vrijedila.Ali inače u bibliotekama je mnogo teže iznalaziti knjige koje ti trebaju.Ovako na jendom mjestu sve je preglednije.U biblioteku ipak treba otići,te knjige nisu uvjek sve tu i mnogo toga.Ovako čitam svaku noć.Onoliko koliko mogu .Nekad više a nekad manje.Ali uvjek čitam.

  5. Бескрајно хвала на труду!!!

  6. Хаџи - Алекса

    Ево пуноће значења примене савремене технике на добробит спасења сваког ко жели да буде уз Господа нашега Исуса Христа. Нека је слава и хвала свима који уложише несебичан труд и љубав према ближњима на овакав савремени начин.

  7. Vasko Bulatović

    Svaka čast,odlična veličina fonta za mobilne telefone,ovde se vidi veliki trud koji ste uložili,super je sve.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.