НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Богослужбени » БИТИ СА ГОСПОДОМ НА СВЕТОЈ ЛИТУРГИЈИ – ТУМАЧЕЊЕ БОЖАНСТВЕНЕ СЛУЖБЕ

БИТИ СА ГОСПОДОМ НА СВЕТОЈ ЛИТУРГИЈИ – ТУМАЧЕЊЕ БОЖАНСТВЕНЕ СЛУЖБЕ

 

БИТИ СА ГОСПОДОМ НА СВЕТОЈ ЛИТУРГИЈИ
Тумачење Божанствене Службе

 

 
19. Серафимска песма II
 
Данас хоћу подробније да се зауставим на другом делу евхаристијског канона – на Серафимској песми. Шта значе речи те невелике песме коју је свети пророк Исаија чуо у свом необичном виђењу: „Свети, Свети, Свети“? Мислим да су те речи свима разумљиве; разумљиво је и то зашто се понављају три пута. У Старом Завету често срећемо помињање трију лица Пресвете Тројице. Серафимска песма исповеда тај наш највећи догмат. Реч пак „Саваот“ захтева објашњење. У преводу с јеврејског име Саваот буквално значи Господ над војскама. Велико је то име. Размислите о Њему. Бог се назива Господом над војскама. То је пре свега зато што је Он Творац небеских војски.
Али то име значи и то да Господ посебно благосиља, посебно штити све оне који војују у Његово име или, борећи се са својим страстима, са ђаволом, са овим светом прељуботворним и злим, који устају у одбрану имена Господњег против Његових непријатеља.
Господ не воли духовно слабе, плашљиве и млитаве. Он захтева од нас смело и храбро исповедање Њега као Господа. Црква Божија прославља светитеље, праведнике, преподобне, али нарочито високу награду Господ обећава ученицима који су доживели физичке, телесне муке за Њега или онима који подносе духовне муке – подсмехе, гоњења, ругања, клевету због прослављања имена Његовог. Такве нарочито прославља Господ. И нас учи да без бојазни чврсто стојимо на бранику Његове Цркве: да, не бојећи се страдања и гоњења, бранимо њене темеље, њене установе и догмате; да храбро подносимо свакојака искушења и напасти од непријатеља, нарочито слугу кнеза таме; да се истрајно и упорно боримо против греха и страсти својих. Такве снажне борце нарочито штити Господ Својом милошћу, нарочито промишља о њима са особитом пажњом и они уживају особиту пажњу и бригу Његову. Као што се земаљски војсковођа брине о својим војницима, зна сваког понаособ, зна потребе свакога, тако се Господ над војскама, Господ, војсковођа небески, брине и зна понаособ свакога од Својих војника. Сви Његови пророци, сви Његови апостоли били су истовремено и Његови војници. Сви су они поднели тешку борбу и подвиг мучеништва за исповедање Његовог Имена. И каквом је љубављу, бригом и заштитом обасипао Господ све те служитеље и војнике Своје.
Ето, драги моји, у време кад се поју те речи: „Свети, Свети, Свети“, молите се да вам Господ да смелост у борби против греха, да вас укрепи да чврсто стојите на бранику Његовог имена. Кад се поју те речи: „Свети, Свети, Свети“, завирите у себе, погледајте ко сте ви, јесте ли војници Цара Небеског, који смело и одважно иду на непријатеља, ђавола и слуге његове или сте ви дезертери који су напустили бојно поље, који су срамно побегли од заставе свог војсковође. Не заборавите да правилно и чврсто држите мач Господњи – крст Његов. Знамењем крста Његовог побеђујте непријатеље видљиве и невидљиве. Обуците се, по речи апостола, у свеоружје спасења. Храбро стојте, бранећи Цркву Божију и свето име Господње. Господ над војскама Који пребива у сабору Својих мученика, подвижника и бораца против страсти, послаће вам нарочиту милост. Даље речи: „Пуни су небо и земља славе Твоје“ – потпуно су разумљиве. Оне значе: небо и земља су пуни славе Твоје, цео свет објављује славу Божију.
Следећа реч је Осана. Хоћу да вам објасним: Осана, на јеврејском хошијана, на грчком осана значи поздрав: здраво, поздрављам те, нека ти буде добро. Ето како се могу превести те речи. Сваки народ исказује своју радост, свој поздрав приликом сусрета са својим истакнутим људима, на пример с вођама, са нарочитим ускликом. Јевреји су изражавали та осећања том речју – хошијана. У старозаветној Цркви празновао се такозвани празник сеница, када су Јевреји излазили у поље, правили шаторе, покривали их зеленилом и тамо су прослављали цео празник. Јеврејска деца су, узевши у руке гранчице, трчала по пољу и при сусрету махала једна другима и викала: „хошијана“, осана, то јест, „поздрављам вас, здраво, нека вам буде радост“. Истим ускликом сретала су деца (у највећем броју) Исуса Христа Спаситеља када је улазио у Јерусалим.
Наше појање „Осана на висини, благословен који долази у име Господње“ изражава поздрав Христу Који долази. Видећи Његову бесконачну љубав према људима, видећи Га како иде на жртву, серафими Га с трепетом поздрављају и цео свет понавља за њима, сва природа, сва околина Га хвали. Због чега цео свет приноси хвалу Господу? То нам објашњава тајна молитва свештеника. Када се ухраму поје „Свети, Свети, Свети“ – серафимска песма, свештеник се моли: „Са овим блаженим силама…“ – и завршава: „Узмите, једите“. То је оно највеће добро које нам је даровао Господ – Божанствена литургија. Ето зашто слећу у храм тушта и тма треперавих серафима – треперавих зато што те силе увек предстоје тако блиско престолу Господњем, налазе се у стању трепета од усхићења љубави. А ми, људи, којима се даје то добро, одлазимо од њега, немамо када да одемо на Литургију, замењујемо је за тржницу, за земаљске бриге. Пријатељи моји, бојте се тога, бојте се да изгубите даровано благо. Ако га изгубимо, изгубићемо све, зато што је оно извор нашег живота, осовина око које се окреће точак нашег живота.
Ето то је оно што сам хтео да вам кажем у данашњој беседи. А сада бих хтео да се зауставим на Јеванђељу које смо сада слушали и које ме увек тако дира.
Јеванђеље прича о јављању Христа двама апостолима који су ишли у Емаус. Они у почетку нису препознали Исуса и тек када је Он, узевши хлеб, преломио овај и дао им, отвориле су им се очи и они су препознали Господа. Ово јављање Господа говори нам о Божанственој литургији. Ту се такође Господ не јавља отворено, већ у виду хлеба и вина и само у Тајни светога причешћа открива нам Себе. Саме радње које врши Господ понављају се у Литургији, где се такође хлеб и вино благосиљају, дробе се и дају се причасницима. Тек су у ломљењу хлеба ученици препознали Господа. Тек у Божанственој литургији Га можемо препознати. Није ли горело срце у нама када је Он говорио с нама? – питали су се апостоли када их је оставио Господ. И наше срце се разгорева од огња светог Причешћа.
Љубите свету Литургију зато што се у њој одражава Светлост Тиха Христос, љубите је, зато што само у Литургији можете видети и осетити Христа.

Један коментар

  1. Где мог да купим књигу „БИТИ СА ГОСПОДОМ НА СВЕТОЈ ЛИТУРГИЈИ“ ?

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *