ПОУКЕ

 

ПОУКЕ
 

 
ПРЕДГОВОР КЊИЗИ БЛАЖЕНОГ ДОРОТЕЈА
 
1. Треба да знамо да су постојала два Доротеја и два Варсануфија, једни болесни Севировом [јересју], а други одани Православљу и савршеном подвижништву. Ови [последњи] се и помињу у овој књизи. Због тога је одобравамо и сматрамо врлинском и душекорисном, јер је свакако дело блаженог Доротеја, православног и знаменитог међу оцима, а не оног кривомислећег и мрског, као што у свом завештању ученицима врло добро учи отац наш и Христов исповедник Теодор, знаменити и премудри игуман Студитски. Пошто је изнео схватање своје вере и одрекао се свих безбожних јеретика, он је рекао следеће:
2. „Осим тога, примамо и сваку књигу богонадахнутог Старог и Новог Завета, као и житија и божанствене списе свих изузетних отаца, учитеља и подвижника. То кажем ради умовредног Памфила, који је дошао са Истока и оклеветао оне преподобне, тј. Марка, Исаију, Варсануфија, Доротеја и Исихија. Не оног Варсануфија и Исаију и Доротеја коју су једноглави са безглавима[1] и једнороги са такозваним десеторогима, које је свети Софроније предао анатеми у свом прогласу и који су свакако различити од оних које смо раније навели. Њих сам ја прихватио по предању отаца и по распитивању код недавно свештеноначаластвовавшег Тарасија, најсветијег патријарха и код других веродостојних месних и источних лица. Осим тога, икона Варсануфија постављена је на божанствено одјејање [свете трпезе] Велике Цркве [тј. Свете Софије у Цариграду], заједно са светим оцима Антонијем, Јефремом и другима. Најзад, у њиховим учењима нисам нашао ништа нечастиво, него, напротив, много корисног за душу за оне који су пажљиви“.
3. Ето како је велики отац наш Теодор разјаснио мнење о двојици Доротеја, и прогласио корисним учење које се овде износи. Оно и јесте уистину врло душекорисно. Онај ко саобрази живот свој по њему, доспеће у савршену меру врлине у Христу. Достигавши је, он ће се украсити венцем бестрашћа и удостојити вечног живота са светима.
4. Ми смо по реду изнели његова слова, да би они који читају нашли и схватили ум и држање светога, као и његово богодано послушање и смирење по Богу.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Игра речи која се односи на јеретике, акефалите, монофизите.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *