ДУХОВНЕ ПОУКЕ

 

ДУХОВНЕ ПОУКЕ
 

 

МИРИТЕ СЕ, А НЕ СУДИТЕ

Мири се са супарником својим брзо док си на путу са њим (Мат. 5,25). Сви смо путници. Сви хитамо ка вечном Судији. На тај пут ка вечности мисли Господ. Шта ћеш ако твој супарник умре на том путу? Шта ћеш ако ти умреш на том путу пре супарника твога? Не зна се шта је по тебе горе. Ако твој супарник умре на путу пре тебе, он ће изаћи пред судију као твој тужилац – то је једно зло; а ти ћеш се злурадовати његовој смрти и злурадошћу још више убијати своју душу – то је друго зло. Ако ли пак, ти умреш на путу ка вечности пре твог супарника, ти ћеш бити његов тужилац пред Судијом, а он твој злурадосник. У оба случаја ви ћете спречавати спасење један другом. ваш спор, који је требало бити окончан брзо у времену на путу, прећи ће у вечност, од које нисте господари ни ти ни твој супарник. А кад пређе у вечност, онда и да хоћете, ви се не можете измирити.
То је наш мудри Господ знао. То је наш човекољубиви Господ видео и предвидео. Зато је поставио и оставио као закон ову заповест: Мири се са супарником својим брзо док си на путу са њим. Брзо – брзо, заповеда Господ, јер је и смрт на путу међу путницима, па може брзо склонити с пута једног од вас парничара. И тако може спор пренети из времена у вечност, где се људске судије не питају нити људски судови суде.
О како је велики и диван овај закон Господњи! Нема му равна у свету. Кад би се народ почео по њему владати, затворили би се многи судови људски и укинули многи закони људски. А код нас су се умножили судови, јер се умножила зла воља међу суседима и подигао дух парничења над духом мира и измирења. Тамо где је раније био један окружни суд, сада су четири или пет. Тамо где су раније биле четири судије, сада их је 20. Уз то још су установљени срески судови. И осим среских судова још и судска тужилаштва. Поврх тога говоре, да ће се отварати још и више судова и писати још и више закона. А то повећава порез. Што се, дакле, жалите на велики порез ви парничари, ви љубитељи суђења и парничења? Није држава крива за велики порез него ваша зла воља, ваш дух парничења и ваша мржња. Ваша зла воља стаје овај народ многе и многе милионе. Овај народ плаћа највећи порез на злу вољу. држава нема другог лека против зле воље осим закона, судова, чиновника и стражара. Држава као држава не уме да смисли други лек. Она непрестано удара физичке бране против поплаве од зле воље. Но, поплава се прелива преко свих њених брана. И све ће се више преливати.
Зато је Црква Божја ту, да растерети државу од њеног тешког бремена. Црква Божја зна један други лек, не физички, но духовни и морални. А тај лек јесте закон Господњи. Кратак и прост закон Господњи. Законски говорећи, рећи ћемо: Он се састоји само из једног параграфа, потребује једног судију и доноси увек једно исто решење.
Закон Господњи гласи: Мири се са супарником својим брзо док си на путу са њим.
Један судија то је савест.
Једно решење: добитак или губитак вечног живота.
То је једини утук злој вољи. Тај утук чини све остале бране непотребним.
Но, рећи ћете: Ипак се мора понекад судити.
И ја мислим, да сви људи још нису савршени, да би се могли држати оног Божанског Закона Спаситељева. Али, мислим и то, да се при свем садашњем несавршенству људи број парница може лако смањити за 90 процената.
Но, рећи ћу вам, чланови богомољачких братстава: Не судите се никако друг са другом. Не парничите се никако брат са братом. Мирите се, а не судите. Угасите пламен раздора међу собом потпуно. Не будите као она нервозна господа, која за најмању увреду трче на судове. Тиме повећавају порез на народ. Послушајте, не мене него апостола Павла, који саветује: У колико до вас стоји живите у миру са свима. А до вас стоји безмало све. Ако те неко увреди, ти стави себи питање: Зар ја никад никога нисам увредио? То ћете те уздржати од суђења. ако те неко опсује, ти постави себи питање: Зар ја нисам никад никога опсовао? Ако те неко покраде или некако отштети, постави себи питање: Зар ја нисам никад никога отштетио? То ћете уздржати од парничења. То ће угасити у теби пустошни огањ мржње и зле воље.
Но, ако ти неко од браће досади животу твоме, онда поступи онако како је прописао онај велики Павле. Овако он изобличава и учи: А кад имате тужбе за створи овога свијета, узимате за судије оне који се у цркви не броје ни у шта! На срамоту вашу говорим: Зар нема међу вама ни једног мудрог који може расудити међу браћом својом? Него се брат са братом суди и то пред невјернима.
И то је већ врло срамно за вас да имате тужбе међу собом. Зашто радије не трпите неправду? Зашто радије не прегорите штету?
Него ви сами чините неправду и штету и то још браћи својој! (I Кор. 6).
Зар није ово јасно? Апостол хоће да каже четири ствари:
1) Не чини ником неправду и не наноси штету и увреду;
2) Опрости неправду и претрпи штету, коју ти брат нанесе, Бога ради и душе ради;
3) Ако ли је неправда и штета велика, да не можеш да отрпиш, не иди на суд код оних који се у погледу вере и цркве не рачунају ни у шта; не иди код неверних да тражиш правду и парницу; и
4) Кад се и ако се мораш судити, нађи неког мудрог међу браћом својом, који може расудити и пресудити; некога који се боји Бога као и ти и верује као и ти.
Мирите се, а не судите се, ви који сте се Богу заветовали и који се Богу посведневно молите. Утулите злу вољу међу собом. Угасите дух парничења и мржње. Будите пример осталом свету. Тако ћете се моћи назвати синовима Божјим као миротворци, и децом светлости као носиоци мира и добре воље међу људима.

3 Comments

  1. Ne boj se samo veruj…

  2. Lako je citati al ih tesko ostvariti

  3. SNJEŽANA OSTOJIĆ

    HVALA NA PREDIVNIM PODUKAMA .
    TOLIKO MI U SRCE ULIJEVATE MIRA I LJUBAVI DA MI KADA ČITAM SVAKI PUT SRCE TIHO JECA.