Да нам буду јаснија нека питања наше вере – Књига III

Поредак служења чтеца на архијерејској Литургији

 

ПРЕД ДОЛАЗАК АРХИЈЕРЕЈА У ХРАМ

Један од већ обучених у стихар чтеца са жезлом и двојица са архијерејском мандијом, са осталим клирицима дођу до улаза у црквену порту, или до западних врата храма. Кад архијереј приђе, стављају му мандију и предају жезал, па док архијереј улази у храм, све до олтара, придржавају му скутове мандије.

При читању входних молитава, чтеци приносе архијереју икону Христову, па Богородичину, да их целива, а кад он благослови народ са амвона и ђакони узгласе: „Свјашченици, изидите!“, примају жезал од архијереја, скидају мандију и помажу при облачењу одјејања. На крају приносе лахан и убрус, један држи лахан, други ибрик, из кога, трипут по мало, излива воду на руке архијереја; онда пруже убрус да их отаре, па целивавши му руку, улазе у олтар и остављају прибор за умивање на одређено место.

 

ПОЧЕТАК ЛИТУРГИЈЕ

Кад ђакони узгласе: „Тако да просвјетитсја свјет твој…“ и архијереј благослови народ, чтеци примају дикирије и трикирије, односе у олтар, узимају Архијерејски чиновник, па кад принесу столицу на амвон и архијереј седне, они стају иза амвона.

На великој јектенији, иза прозбе за архијереја, приносе му Архијерејски чиновник за молитву, а такође на две мале јектеније. Кад архијереј прочита трећу молитву, целивавши му руку, чтеци стају иза ђакона на солеји и по возгласу окрећу се, заједно са ђаконима, архијереју и поклоне, па иза ђакона улазе у олтар на северне и јужне двери (Кад архијереј устане на „Слава“ трећег антифона, или Блажена, чтец треба да унесе столицу са амвона у олтар.).

 

МАЛИ ВХОД

На малом входу, један чтец носи свећу, други жезал, два најстарија дикирије и трикирије, идући испред ђакона. Дошавши до иконостаса, чтеци са свећом и жезлом улазе у олтар, а они са дикиријама и трикиријама, пред ђаконов узглас: „Премудрост, прости!“ предају архијереју дикирије и трикирије, па и они улазе у олтар. Кад архијереј уђе у олтар, целива Свето Еванђеље и Часну трапезу, чтеци му додају жезал и кадионицу, па кад заврши кађење примају обоје.

Чтец са жезлом излази пред икону Богородичину и стоји до Херувимске песме, па улази у олтар, оставља жезал, прима лахан и убрус, излази пред Царске двери, са друга два чтеца, да би архијереј опрао руке.

 

ПРЕД ЧИТАЊЕ АПОСТОЛА И ЕВАНЂЕЉА

На „Свјатиј Боже…“, чтеци додају архијереју дикирије, а затим трикирије, и кад он благослови народ на „Господи, Господи призри с небесе…“, примају их од њега. Пред читање Апостола, кад епископ благослови: „Мир всјем!“ чтеци скидају с њега омофор и сложивши га остављају. Онда додају ђакону кадионицу, па један с тамјаницом, и ђакон са кадионицом, прилазе епископу да он стави тамјан у кадионицу и благослови.

У време кад ђакон изађе да чита Еванђеље, излазе двојица чтеца са дикиријама и трикиријама, на северне и јужне двери, стају на амвон десно и лево од ђакона. По завршетку Еванђеља, долазе са ђаконом до Царских двери, додају архијереју дикирије и трикирије и кад он благослови народ, примају их и односе у олтар, на северне и јужне двери. Један чтец, чим ђакон почне читати Еванђеље, приноси архијереју Чиновник да прочита молитву Еванђеља.

 

ВЕЛИКИ ВХОД

Чтеци за жезлом, дикиријама и трикиријама иду као на Малом входу, а кад дођу пред иконостас, чтец са жезлом стаје пред икону Христову, а чтеци са дикиријама и трикиријама с обе стране Царских двери. Један чтец у олтару додаје епископу кадионицу за кађење дискоса, а затим путира. Кад епископ постави Свете Дарове на Часну трапезу и окади их, па дође на двери, чтеци му предају дикирије и трикирије, и по благосиљању примивши их, односе у олтар.

 

ПО СИМВОЛУ ВЕРЕ чтеци предају дикирије и трикирије епископу у олтару, па кад он благослови народ, примају их, гасе и остављају на своје место.

 

НА „ИЗРЈАДНО О ПРЕСВЈАТЈЕЈ…“ додају архијереју кадионицу и приносе анафору за благослов.

 

ПРЕД ПРИЧЕШЋЕ чтец додаје ђакону теплоту, а по причешћу приноси лахан и убрус да архијереј опере руке у олтару, па онда остављају прибор на своје место.

На „Спаси Боже људи Твоја…“, чтец приноси архијереју кадионицу и по кађењу Дарова прима је и оставља.

 

ПО ЗАВРШЕТКУ ЛИТУРГИЈЕ чтеци помажу архијереју при свлачењу одежди и са другим клирицима прате га до изласка из храма, или уласка у епископију.

 

ОРЛЕЦЕ чтеци стављају пред Царске двери у почетку, пред долазак архијереја, који ту стаје за време входних молитава. Орлец се ставља на амвон и ту стоји до уласка архијереја у олтар на Малом входу, кад се односи и ставља у олтар пред Часну трапезу.

При певању Трисветог, један се орлец ставља на Царске двери и по благосиљању архијереја на „Господи, Господи, призри с небесе и вижд…“, односи. На Царске двери се ставља и на Великом входу, а пошто архијереј прими путир и благослови дикиријама и трикиријама, односи.

Пред Часном трапезом стоји орлец за време целе Литургије, само се на „Возљубим друг друга…“, ставља се десне стране Часне трапезе, где ће архијереј стојати при целивању са свештенством.

Орлец се ставља на амвон ако ће епископ проповедати и иза амвона при дељењу анафоре.

 

Кључне речи:

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *