НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Православна психологија » ПРАВОСЛАВЉЕ И НЕУРОЗА – ДУХОВНИ УЗРОЦИ НЕУРОЗЕ И ПРАВОСЛАВНИ НАЧИН ЛЕЧЕЊА

ПРАВОСЛАВЉЕ И НЕУРОЗА – ДУХОВНИ УЗРОЦИ НЕУРОЗЕ И ПРАВОСЛАВНИ НАЧИН ЛЕЧЕЊА

 

ПРАВОСЛАВЉЕ И НЕУРОЗА
Духовни узроци неурозе и православни начин лечења

 

 
Преусмеравање
 
Преусмеравање је једноставан и ефикасан метод. Коме није познато како је пријатно прошетати се шумском стазицом, слушати песму птица, уживати у ливадском цвећу, провести неко време у викендици за некога коме то причињава радост, или срести се са пријатељима и провести вече у срдачном душекорисном разговору и сл. Може се још пуно тога набројати. Умеће одморити се на корист душе је мудрост над мудростима, којој вреди научити се.
Сличних савета вам можемо дати још много. Пажљиво мотрећи на себе свако може према своме нахођењу да наведе своје предлоге.
У болницама и клиничким центрима лечењем неуроза се баве лекарипсихотерапеути. Рећи ћемо директно и искрено: лечити се не сме код психотерапеута који не верује у Христа и не припада Мајци – Православној Цркви. Ово из разлога што је психотерапија посебна медицинска специјалност. То је лечење душе душом (у овом случају не треба је бркати са психијатријом). Уколико се душа психотерапеута не чисти покајањем, уколико он говори једно, а живи на други начин, уколико он сматра да му вера у Христа није потребна, коме ће он моћи да помогне? Не може се помоћи човеку без поседовања сопствених духовних вредности. Може ли слијепац слијепца водити? Неће ли оба пасти у јаму? (Лк. 6, 39).
Посебно ћемо нагласити да је коришћење таквих метода „лечења“ као што су хипноза и медитација – недопустиво. Такво „лечење“ штетно је за душу и опасно. Православна Црква гледа на хипнозу као на свесно служење злу.
Треба рећи неколико речи о употреби хемијских медикамената код неуроза (транквилизатора, антидепресива). У случају неуротских стања, када симптоми болести директно зависе од психолошких узрока и околности живота, хемијски медикаменти имају помоћну улогу, смањујући унутрашњу напетост и јачину незадовољства. Обично их преписују на краћи временски период. Основни предуслов за оздрављење биће проналажење оптималног решења за постојећи сукоб, а на духовном плану – смирење и покајање.
Фитотерапија је коришћење лековитих биљака у својству лекова. То је метода која успешно помаже код неуроза и стања сличних неурозама. Међутим, треба приметити, да фитотерапија не уклања узроке настајања неуроза, већ је само добро симптоматско средство. Уобичајено је да се као средства за умирење користе: корен валеријане, домаћа нана (лишће), хмељ (плод), рунолист (трава), смиље (трава), бели глог (цвет), камилица, плод купине. Благотворно утичу на нервни систем суво грожђе, суве кајсије, мед.
О лечењу медом рећи ћемо нешто више. Опште је позната ефикасност ове методе лечења. Она даје добре резултате код неурастеније, нервне напетости, после обављања дуготрајних и тешких у психолошком смислу радова. Бугарски научник Стојимир Младенов предлаже следећу шему лечења медом: 120 гр. цветног пчелињег меда на дан у току 2,53 недеље. Увече и ујутру узимати по 30 гр. меда, а после ручка 40. Увече треба мед размутити у чаши млаке воде и пити пола сата пре спавања. Кроз 10-12 дана од почетка лечења болесници (или лица са симптоматским поремећајима), по правилу добро спавају, појављује се бодрост и побољшава се радна способност.
Није наодмет нешто рећи и о користи челичења организма. Важну улогу у јачању здравственог стања и психе игра умерени физички рад. То се посебно односи на омладину. Тело које није оптерећено физичким активностима и обавезама смућује душу раздражљивошћу, ружним помислима, распаљеношћу. Памтите, да је душевно и телесно здравље Божији дар и треба га чувати и односити се према њему са пажњом.

Један коментар

  1. + Ova molitva, koliko mi je poznato, molitva je sv. Franje (u. 1226.)…(Mislim na molitvu u poglavlju o hipohondriji i neurozi, pripisanu
    arhiepiskopu Jovanu Šahovskom):
    Господе, Боже мој. Удостој ме да будем оруђе Твога мира, да тамо где је мржња сејем љубав, где је вређање – праштање, где је раздор – слогу, где је лаж – истину, где је сумња – веру, где је очајање – наду, где је тама – светлост, где је жалост – радост.
    Господе, Боже мој, удостој ме да ја друге тешим, а не да мене теше, да ја друге разумем, а не да мене разумеју, да ја друге волим, а не да мене воле. Јер онај који даје – прима, ко заборавља на себе – добија, ко прашта – и њему се прашта, ко умире – рађа се за живот вечни. Амин.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *