НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Православни брак и породица » ЈЕДНОМ ЗА ЦЕО ЖИВОТ – РАЗГОВОРИ СА СРЕДЊОШКОЛЦИМА О БРАКУ, ПОРОДИЦИ И ДЕЦИ

ЈЕДНОМ ЗА ЦЕО ЖИВОТ – РАЗГОВОРИ СА СРЕДЊОШКОЛЦИМА О БРАКУ, ПОРОДИЦИ И ДЕЦИ

 

ЈЕДНОМ ЗА ЦЕО ЖИВОТ
Разговори са средњошколцима о браку, породици и деци
 

 
Беседа 4
Зачеће
 
(15 минута + филм „ултразвук“)
 
Данас ћемо погледати филм „Ултразвук: сведочанство о раним стадијумима живота“. Овај филм је снимљен у Америци и направљен је на основу кадрова који су добијени захваљујући ултразвучној технологији која се данас нашироко примењује.
Желео бих да својим очима видите једноставну чињеницу да живот детета заиста почиње од момента зачетка, дуго пре самог његовог рођења на свет. А пре филма ћу покушати да се дотакнем врло важне теме – зачећа.
Пре свега, не треба мислити да се Црква гнуша теме зачећа, као да верујући људи ово сматрају нечим гнусним, срамотним, што не подлеже широкој дискусији, а и ако се дискутује о томе онда само с позиција осуђивања. Уопште није тако. Истина, у Цркви се ова тема ретко разматра нашироко, али не зато што је врло непристојна, већ насупрот томе, зато што је веома узвишена. Црква се према моменту зачећа односи с дужним страхопоштовањем и просто тако, успут ову тему неће разматрати. У моменту зачетка сваког човека присутан је Бог, Који даје душу малом човечуљку, чије тело се у том тренутку састоји од само једне ћелије, која је створена услед спајања две родитељске ћелије. Божије присуство у моменту зачећа не дозвољава да се према њему односимо као према гнусном акту који се и обавља негде у мраку. Гнусно је само једно – блуд, који има мало шта заједничко с чистим супружанским сједињењем, које је Бог благословио. Блуд нема за свој циљ зачеће, притом се по правилу користе средства за контрацепцију и за блуднике је присуство Божије у датом тренутку очигледно сувишно.
Питање о томе да ли је супружанско сједињење нешто прљаво постављали су већ први хришћани. Апостол Павле пише у једној од посланица: „Брак је частан и постеља неоскрнављена.“ Наравно, има се у виду брачна постеља законитих супружника, а не постеља блудничара или прељубника. Још једно сведочанство, сад већ из четвртог века. У ово време су се појавили људи који су говорили да свештеник не сме да има супружничко општење са својом женом, а неки су чак одбијали да причешћују ове свештенике. И поново је Црква са свом изричитошћу посведочила на Гангрском сабору као одговор на ову заблуду да се они који се гнушају ожењених свештеника сматрајући да их брак скрнави, сами одлучују од Цркве као јеретици.
То да зачеће није повезано ни са каквом прљавштином може се видети из следећег. У Православној Цркви чак постоје празници који су посвећени зачећу. На пример, празник зачећа Мајке Божије у утроби Њене мајке – праведне Ане или зачеће Јована Претече у утроби праведне Јелисавете. То је заиста празник. Човек се још није родио, али ми већ знамо да он постоји.
Сад ћу по редовима показати икону једног од ових празника. Како видимо, Црква се не гнуша догађаја зачећа, већ чак слика иконе празника везаних за зачеће. Наравно, на икони не видимо сцену из постеље, већ условно, целомудрено изображење супружничке блискости. Брачни пар, а то су праведни Јоаким и Ана, родитељи Пресвете Богородице стоје једно поред другог у покрету, који посећа на целомудрено скромно целивање. То је све! Ово је сасвим довољно да би се указало на телесно јединство супружника у зачећу.
Скрећем вашу пажњу на то да су праведни Јоаким и Ана два пута приказани на икони. На ивицама иконе постоји њихово изображење за време молитве. За шта се моле? Они су били већ јако стари, али нису имали деце, због чега су их људи обасипали оптужбама за неке тајне грехове, због којих им Господ наводно и не даје децу. И после једног у низу понижења супружници су се са сузама молили да ова срамота буде скинута с њих. После ове ватрене молитве Господ им шаље дете – Мајку Божију. Дакле, праведни супружници се моле да им буде даровано дете, моле се пре зачећа.
Ова молитва није нека реткост. Молитва пре зачећа је била у устима многих праведних супружника. Прва молитва пре супружничкој сједињења наводи се у књизи Товит, у 8. глави. Ова књига је написана много пре Христовог Рођења, зато се са сигурношћу може рећи да традиција људи да се моле пре зачећа има историју дужу од две хиљаде година.
И данас се верујући супружници труде да се моле пре зачећа детета. Дете које је зачето после таква молитве освећиваће се у утроби мајке од самог свог зачећа.
 
После филма
 
Мислим да је филм диван и вероватно је бескорисно коментарисати га. Желео бих само да запамтите неке чињенице које се помињу у овом филму.
Прво већ 18 дана након зачећа почиње да куца срце малог човечуљка. Мама, по правилу, тек почиње да подозрева да је трудна, а дете је већ толико велико да почиње да ради његов сопствени систем за крвоток.
Друго. Са 10 недеља дете у утроби скаче, врти се, преврће се онако како то не може да учини после рођења. У филму се одлично видело колико је буран дететов живот у овом узрасту, а мама ће осетити његово кретање тек кад оно буде имало четири месеца. А многи родитељи мисле да дете тек у овом периоду трудноће чини своје прве скромне покрете. Међутим, није тако. Органи детета су у потпуности формирани већ у 12 недељи. А преостало време дете просто расте.
Заиста се може рећи да су ултразвучна испитивања јако изменила представу о животу детета пре његовог рођења.
 
По правилу, после разговора сам делио листиће који су састављени у центру „Живот“, у којима су наведене основне етапе формирања детета у утроби.
 
 

 
 

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *