НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » НОВИ ЗАВЈЕТ ГОСПОДА НАШЕГ ИСУСА ХРИСТА

НОВИ ЗАВЈЕТ ГОСПОДА НАШЕГ ИСУСА ХРИСТА

 

НОВИ ЗАВЈЕТ
ГОСПОДА НАШЕГ ИСУСА ХРИСТА
 

 
ПОСЛАНИЦА СВЕТОГ АПОСТОЛА ПАВЛА ТИТУ
 
1 2 3
 
1. Порука Титу о постављању свештеника и о врлинама епископа. Пороци неких Крићана.
 
(Зач. 300).
1. Павле, слуга Божији и апостол Исуса Христа по вјери изабраних Божијих и познању истине побожности,
2. За наду вјечнога живота који прије вјечних времена обећа Бог који не обмањује,
3. А објави у одређена времена ријеч своју проповиједањем, које је мени повјерио по заповијести Спаситеља нашега Бога,
4. Титу, правоме сину по заједничкој вјери: Благодат, милост, мир, од Бога Оца и Господа Исуса Христа, Спаситеља нашега.
5. Зато те оставих на Криту да уредиш што је недовршено, и да поставиш по свима градовима старјешине, као што ти ја заповједих:
6. Ако је ко без мане, једне жене муж, и има дјецу вјерујућу, којој не приговарају да су разуздана или непокорна.
7. Јер епископ као Божији домоуправитељ треба да је без мане, не самовољан, не гњевљив, не пијаница, не убојица, не лихвар;
8. Него гостољубив, доброљубив, мудар, праведан, побожан, уздржљив;
9. Који се чврсто држи истините ријечи сагласне са учењем, да би био способан и поучавати у здравој науци и покарати оне који се противе.
10. Јер има много непокорних, празнорјечивих и обмањивача, особито који су из обрезања,
11. Којима треба уста затворити, који читаве домове изопачују учећи што не треба, ради нечасног добитка.
12. Рече неко од њих, њихов сопствени пророк: Крићани, свагда лажљивци, зли звјерови, прождрљивци лијени.
13. Свједочанство је ово истинито. Због тога карај их без поштеде, да буду здрави у вјери,
14. Да не слушају јудејске бајке, ни заповијести људи који презиру истину.
(Зач. 301).
15. Чистима је све чисто, а нечистима и невјернима ништа није чисто, него је нечист и њихов ум и савјест.
16. Говоре да знају Бога. а тјелима га се одричу; јер су гнусни и непокорни и неспособни за ма које добро дјело.
 
2. Савјети старима и младима и робовима. Благодат Божија у Христу, који нас је искупио од гријеха на добра дјела.
 
1. А ти говори што приличи здравом учењу.
2. Старци да буду трезвени, скромни, мудри, здрави у вјери, у љубави, у трпљењу.
3. Старице такође да се држе како доликује светима: да не клеветају, да много не робују вину, да уче добру,
4. Да уразумљују младе жене: да воле мужеве, да воле дјецу,
5. Да буду разборите, чедне, кућанице, добре, покорне својим мужевима, да се не би хулило на ријеч Божију.
6. Тако и младиће савјетуј да буду честити.
7. У свему покажи себе за углед у добрим дјелима: у учењу исправност, честитост, чистоту,
8. Ријеч здраву, беспријекорну, да се посрами противник немајући ништа лоше рећи за нас.
9. Робови да буду послушни својим господарима, да им буду угодни у свему, да не противрјече,
10. Да не краду, него да показују потпуну вјерност у свему, да би науку Спаситеља нашег Бога красили у свему.
(Зач. 302).
11. Јер се јави благодат Божија спасоносна свима људима,
12. Која нас учи да се одречемо безбожности и земаљских пожуда, и да поживимо разборито, праведно и побожно у садашњем вијеку,
13. Очекујући блажену наду и јављање славе великога Бога и Спаса нашега Исуса Христа,
14. Који даде себе за нас да би нас искупио од свакога безакоња, и да очисти за себе народ изабрани који ревнује у добрим дјелима.
15. Ово говори и савјетуј и карај са пуном влашћу; нико да те не презире.
 
3. Ранији пороци и садашње врлине препорођених у Христу. Клонити се јеретика. Поруке и поздрави.
 
1. Напомињи им да буду покорни и послушни поглаварствима и властима, спремни за свако добро дјело;
2. Никога да не руже, да се не свађају, да буду благи, да показују сваку кротост према свима људима.
3. Јер и ми бијасмо некада неразумни, непокорни, заблудели, робујући разним пожудама и насладама, проводећи живот у злоби и зависти, гнусни, мрзећи један другога.
4. А када се јави доброта и човекољубље Бога, Спаситеља нашега,
5. Не за дјела праведна која ми учинисмо, него по својој милости спасе нас бањом новога рођења и обновљења Духом Светим,
6. Којега изли на нас обилно кроз Исуса Христа Спаситеља нашега,
7. Да бисмо, оправдани његовом благодаћу, постали насљедници живота вјечнога као што се надамо.
8. Истинита је ова ријеч, и хоћу да то потврђујеш, како би се они који повјероваше Богу старали да предњаче у добрим дјелима. Ово је људима добро и корисно.
9. А лудих запиткивања и родослова и спорова и препирања о закону клони се; јер је то некорисно и сујетно.
10. Човјека јеретика по првоме и другоме савјетовању клони се,
11. Знајући да се такав изопачио, и гријеши; самога себе је осудио.
12. Када пошљем к теби Артема или Тихика, постарај се да дођеш к мени у Никопољ, јер сам одлучио да ондје зимујем.
13. Законика Зина и Апола марљиво опреми, да не оскудијевају ни у чему.
14. Али и наши нека се уче предњачити у добрим дјелима гдје год је потребно, да не буду без плода.
15. Поздрављају те сви који су са мном. Поздрави све који нас љубе у вјери. Благодат са свима вама. Амин.

2 коментар(а)

  1. Драган Марјановић

    24. „И да принесу жртву као што је речено у Закону Господњем: двије грлице или два голубића“.
    Овако је, дакле, преведен овај 24. стих 2. главе Лукиног јеванђеља.

    Међутим Свети Григорије Палама у „Беседи на Сретење Господа и Бога и Спаситеља нашег Исуса Христа“ тумачи зашто је речено „пар грлица“ (а не две грлице) и „два голубића“.

    Он овако говори: „Приношење пара грлица представљало је целомудреност родитеља, оних који живе по закону брака; а два голубића, који не познају брак, јасно су наговештавала Дјеву и од ове Дјеве рођенога, Који је до краја Девственик. Обрати пажњу на строгу тачност Закона: говорио је о пару грлица, будући да грлице означавају оне који су сједињени браком; када је пак реч о птићима, на њих ово не може да се примени, јер ни Она Која је родила ни Онај Који је рођен нису знали за јарам (брака). Наговештавајући још у старини девствено рођење, Закон га предсказује овим прасликама (предизображењима). Након што се на чудесан начин родио, Он је сада био донесен у храм, док је Дух Свети припремио друге, достојније грлице и голубиће. Кога то? Симеона и Ану, јер би они због свог младенаштва (детињег узраста) када је у питању грех оправдано могли да буду названи голубићима или пак грлицама, с обзиром на њихову крајњу целомудреност.“
    Питање је, дакле, како треба да гласи стих: „две грлице“ или „пар грлица“ ?

  2. Александар Живковић

    И једно и друго је тачно, јер су те ријечи синоними. Ријеч пар означава двоје. Међутим, у нашем језику је бољи превод двије грлице, јер се тиме недвосмислено указује, колико их има. На примјер, да дословно стоји преведено “пар грлица“, онда би, у духу нашег језика, то могло да значи и неколико грлица, а не само двије, јер се ради о хомониму. Примјер за ријеч пар може бити и следећи: “Рекао ми је пар ријечи о томе“ или “били смо тамо пар дана“ или “’чекали смо га пар минута“. У овим примјерима је очигледно, да пар не значи два, већ неколико.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *