НАСЛОВНА » ПИТАЊЕ ПАСТИРУ, Свештенство и монаштво » Зашто православни свештеници носе браду?

Зашто православни свештеници носе браду?

Питање:
Помаже Бог! Жао ми је што вам одузимам време неким баналним питањима, али мене интересује: Зашто православни свештеници носе браду? Зашто су мантије код православних црне? Како неко може да одреди коју ће славу да слави? Један мој пријатељ је крштен као дете, отац му је умро и није ни славио славу, а његови су македонци, није у контакту са очевом страном породице. Мајчина страна слави Св. Николу, па би он радије неку другу, је ли то у реду? Опростите на незнању и све најбоље вам желим!
Н.Н.


Одговор:
Бог помого! Кључан одговор на ваше питање зашто православни свештеници носе браду лежи баш у њиховом свештенству. Ево зашто то кажем. Ако узмемо старозаветну књигу Левит видећемо да је Господ узео «лично» учешће у организовању старозаветне цркве – Његове скиније. Тако је и установио службу свештенства када је наредио Мојсеју да миром помаже главу свога брата Аарона; и док је овај у свом својем послушању Господу то миро изливао на главу брата, а оно се сливало низ његову браду. Новозаветна Црква и даље се сећа тих библијских речи тако што сваки рукоположени свештенослужитељ, био он презвитер или епископ, не може да свршава никакву службу ако на себи нема епитрахиљ, а он је дугачко платно које стоји око врата које се протеже скоро до стопала и баш представља то сливање мира или свештеничке благодати, или «извршавајућу и одозго силазећу благодат Духа» (Свети Симеон Солунски, «О храму», гл 39) . Данас сваки епископ као и свештеник, приликом одевања епитрахиља молитвено се сећа тог момента када је установљено старозаветно свештенство, и пред приношење новозаветне бескрвне жртве, они одевају на врат епитрахиљ (τραχηλος = врат, «надвратник») произносећи следеће билијске речи: «Благословен Бог који излива благодат своју на свештенике своје као миро на главу, које се слива на браду, браду Аронову, који се слива на скут хаљине његове» (Псалам 133, Проскомидија) . Овде је смисао свештенства јако везан за браду, а посебно ако томе још придодамо факт да је брада украс мушкарца, и да њено бријање уствари јесте срамоћење човека (3 Мојсејева 19, 27; Дневника 19, 5, и да Левит забрањује да се брије (19, 27) . Само на основу тога што је наш Првосвешеник и Месија имао браду и данас би требали сви свештеници да носе своје пуне браде, и то без «уметничких» подбријавања (упореди Синтагма Т, гл 9) . Под снажним утицајем модернизма данас неке цркве толиришу својим свештеницима када ови не носе своје браде. Поред тога што није канонски и еванђељски, нити литургички оправдано, такође није разумљиво (нити искрено) када један свештеник чита молитву за одевање свог епитахиља, а да се саме њене суштине одриче.Нека врста мантије помиње се још код Јустина Мученика «као филизофска одежда» и да су је носили привелеговани људи који су имали право учења, али јасно о томе говори Матеј Властар, који каже да она мора да буде «црне боје» (слово Е, 9 гл.) , али црноризци се помињу још у Нитријској пустињи који су били одевени црним одеждама кроз које су изражавали покајање и одрицања од овог света. Ипак постоји традиција у Руској Цркви да се за време пасхалног периода носе и беле мантије. Римокатоличка црква као и неке протестантске задржале су ношење црних мантија, али сада све више и више црног одела.Свештеничка црна мантија означава покајање за себе и своју паству док њена дужина означава право учења.Славу може сам да изабере у договору са својим свештеником.
Са благословом, О. Љубо

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *