Шта је блуд у браку

Питање:
Помаже Бог, Поштовани отци, Слава Богу и хвала вама за ваш сајт, радо га посећујем и много сам научио. Ипак, темељно претражујучи нисам нашао питање које ме мучи, па би хтео да вас питам шта значи појам “блуд у браку“, шта обухвата и сл. Имам духовника, доброг свештеника, али нисам имао смелости да питам отворено о томе јер је тема деликатнија. Хвала вам
Горан


Одговор:
Бог ти помого Горане, То што имаш духовника то је добро, а то што немаш смелости да га питаш баш све што те мучи мислим да је то само до тебе и нема разлога да се устручаваш.
Термин „блуд у браку“ нисам баш сигуран на шта се мисли (вероватно ако нису у црквеном браку) али покушаћу да ти објасним. Заједница живота човека и жене (грађански брак) по спољашности изгледа као и црквени брак. То је послужило као повод Оцима Цркве да у Канонима понекад назову браком и оно што у суштини није законити – Богом благословени брак, и венчањем оно што није венчање. Ово је створило недоумицу у погледу појединих односа, да ли су они брак, или блуд. Највеће недоумице изазвале су управо заједнице живота човека и жене (грађански брак) . Да би разрешио ово питање свети Василије Велики својим 26-им каноном именује правим именима (црквени) брак и блуд (грађански брак) , не обраћајући пажњу на оно што се показује споља, него судећи управо по духовној суштини.
„Блуд није брак, пак ни почетак брака; зато, ако је могуће, нека се разлуче они који су се кроз блуд саставили, и то би било најбоље. Али ако они на сваки начин хоће да заједно живе, нека се подвргну казни за блуд, а нека се већ не дијеле, да се што горега не догоди“ (26. канон Вас. Вел) . „Блуд није брак“. Грађански брак није црквени брак, зато му је духовна суштина да је он блуд, тј. безаконита, безблагодатна заједница живота човека и жене. То што грађански брак споља изгледа као црквени не сме да омете наше старање за истином. Грађански брак, будући блудом, не само да није брак него није ни почетак брака, те, по Св. Василију Великом, такву везу треба разлучити, али не по сваку цену. Упорност човека и жене да живе заједно може довести до тога да Црква, у страху „од чега горега“, одобри и благослови тајном брака ту заједницу, независно колико је дуго она трајала. Речи пак: „нека се подвргну казни за блуд, а нека се већ не деле“, означавају допуштење брака од стране Цркве за таква лица која се већ налазе у грађанском браку. Дотични морају ступити у брак (тј. венчати се у цркви) . Погрешно је тумачити да речи: „Нека се већ не деле“, значи оставити их да живе и даље у блуду, тј. без црквеног брака, а да опет уживају пуну литургијску заједницу, односно, Свето Причешће. Јер за оне који живе у блуду (грађанском браку) , у прелазној заједници, 22. канон Св.Василије Велики каже: „… не треба их дотле примати док се исте (сметње) не дигну од њих“. Црква не прима у литургијску заједницу (Тела и Крви Господње) никога док је у блудном живљењу, осуђеном Црквом. Свако добро ти желим о. Драган

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *