НАСЛОВНА » Друштво, СПЦ, ТРАГОВИ У ВРЕМЕНУ » Високи напон око Теслине урне
NIKOLA TESLA SKULPTURA IVANA MESSTROVICHA  MUZEJ NIKOLE TESLE 
Beograd 6. 3.2009. foto:ZZeljko Jovanovich

Високи напон око Теслине урне

Вест да је патријарх Иринеј поновио предлог СПЦ да прах Николе Тесле почива у порти Храма Светог Саве изазвала је праву лавину коментара на друштвеним мрежама и реакције хрватских медија

Beograd ; Hram Svetog Save ; vera ; religija ; pravoslavlje 26.08.2014. Snimio:Dragan Jevremovich

Јучерашњи састанак патријарха Иринеја и председника Томислава, у вези са живописањем Храма Светог Саве прошао би готово незапажено, да поглавар СПЦ том приликом није поновио предлог да урна с пепелом Николе Тесле из музеја буде пренесена у порту Храма, где ће великом научнику бити подигнут и споменик.

Тако је део протоколарне вести о сусрету челних људи српске државе и цркве постао повод за низ коментара на друштвеним мрежама и у онлајн новинама.

Док једни сматрају да су религија и наука неспојиви, други поручују да се овим потезом прекида то да ли је „Тесла наш или Хрватски”. Било је и оних демократски настројених који су предложили да о судбини земних остатака нашег научника одлучи народ на – референдуму.

Подршку патријарховој иницијативи дало је неколико удружења Срба из Хрватске, подсетивши да су се за то исто и сами залагали 2013. када се обележавало 150 година од Теслиног рођења. Политичке странке су биле уздржане, с изузетком Лиге социјалдемократа Војводине. Како су истакли у саопштењу, „премештање Теслиних остатака није и не може бити ствар одлуке сусрета председника државе и патријарха” као и да „Теслина урна није само неизоставни део музејске збирке већ и светски споменик науци”. Овај потез, закључује ЛСВ, представљао би „не само још једно Николићево гажење Устава већ и светску срамоту”.

Евентуално „пресељење” остатака великог научника у порту Храма Светог Саве била је вест и за хрватске медије, али и повод за још једно „подсећање” на Теслино хрватско порекло. „Хрватски и амерички изумитељ светског гласа рођен је у личком  Смиљану 1856. године, али је готово цео живот радио у САД где је остварио све изуме. Умро је у Њујорку у старости од 87 година”, наводи ријечки „Нови лист”, а преноси агенција Танњуг.

У овој краткој биографији изостављено је да је Никола Тесла рођен у православној породици и да је син свештеника.

Пре тачно годину дана у нашој јавности се водила слична полемика о истој теми, али са далеко занимљивијим сценским ефектима. Наиме СПЦ је тада указала на наводни сатанистички обред крај Теслине урне изложене у Музеју. Испоставило се да је реч о интервјуу са извесним музичаром, учесником београдског фестивала „Резонајт”. Фотографије из музеја објављене су на Твитер налогу фестивала, с потписом „Невероватна сеанса”. Представници цркве су на слици препознали елементе „спиритизма и некромантије” и уз жестоку критику указали на оправданости предлога СПЦ да се прах Николе Тесле да под њихово окриље. Реч је заправо о иницијативи Српске православне цркве која је формализована 2014. године, када је патријарх Иринеј потписао споразум са министарком Зораном Михајловић о подизању споменика Николи Тесли покрај Храма Светог Саве и пресељењу остатака нашег највећег научника у порту овог здања. Измештању урне одмах се успротивио Управни одбор Музеја Николе Тесле, саопштивши да је реч о културном добру које не може да буде сахрањено на гробљу, нити може бити изложено негде другде.

Управни одбор добио је подршку покрета „Спасимо науку” који је активан на друштвеним мрежама. Научници окупљени у овом покрету сматрали су да је поменути споразум производ предизборне кампање и пример „злоупотребе великог научника у дневнополитичке сврхе”, као и да је реч о „правно и етички проблематичном питању”.

Због неслагања једног дела стручне јавности, политичког притиска или због ишчекивања парламентарних избора 2014. године, градоначелник Београда тада је замрзао ову одлуку. Објавио је то неколико дана након што су своје потписе ставили патријарх и министарка Михајловић. Подизање споменика није спорно, али је преношење урне под знаком питања.

Ипак, СПЦ не одустаје од своје иницијативе. То је потврђено и у закључцима Светог архијерејског сабора, чије је заседање окончано 25. маја: „Сабор, по ко зна који пут, понавља свој став да остаци српског и светског великана, Николе Тесле, не заслужују да буду музејски експонат него да буду достојно сахрањени на одговарајућем простору поред Храма Светог Саве на Врачару, као што су и Вук и Доситеј пред Саборном црквом у Београду”.

 

Извор: http://www.politika.rs/scc/clanak/356181/Visoki-napon-oko-Tesline-urne

2 коментар(а)

  1. дамјан

    Плашите се највише унутрашњег непријатеља, јер он је као црв ,који сише сок здравог дрвета и учини да и велики храст падне. Ове глупости савремених „научника“ и јадних политичара (читај безверника) стварно показују, да „љубичица бела“ још цвета и смрди. Али, даће Бог…..неко ново покољење ће се одужити овом великану. Облачак, проћи ће!

  2. Мирела Јовановић

    Никола Тесла је прије сбега био Христов следбеник, скроман и понизан, Богу Драгом угодан човјек, велики вјерник, рођен у српској ,православној, свештеничкој породици. За њега би сигурно била част бити сахрањен на једном светом мјесту-Храму посвећеном Светом Сави, а не у музеју као експонат.
    Спознаје које је изнио и обзнанио човјечансту, добио је само он ,као поклон, дар и дозволу од Драгог Бога , да спозна мали дио тајне Божије.
    Слава Оцу и Сину и Светом Духу, сада и увијек и у вијеке вијекова ! Амин.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *