НАСЛОВНА » ПИТАЊЕ ПАСТИРУ, Пост » Пост трудне жене у овом посту и за свето причешће?

Пост трудне жене у овом посту и за свето причешће?

Питање:
Помаже Бог оче! Како треба да посте трудне жене у овом посту и за свето причешће.
Горан


Одговор:
Бог вас благословио Горане.
Света Црква, мајка и учитељица наша, она одавнина има свој став у вези овог питања, али и поред тога увек се нађе ревнитељ па да и од трудница и болестних траже пост. То је свакако због тога што многи уопште не разумеју шта је он у својој суштини и због чега уопште постоји. Властарева «Алфавитна Синтагма» у свом 24 правилу, под словом «Г», наводи 8 правило Тимотеја Александријског, у коме он каже да труднице не треба да посте. Наравно то не значи да труднице могу да једу најача јела, него он саветује да труднице користе «умерену храну» ради «ојачавања тела…, јер пост је установљен ради обуздавања тела, а када је слабо то оно нема НИКАКВЕ потребе да се смирује, него тражи помоћ да оздрави и обнови ранију снагу».
Мислим да је излишно да се овде било шта додаје.
Што се тиче поста и св. Причешћа баш смо много о томе говорили. То је доста компликовано питање у реалности, а у својој суштини тако је просто. Тешко је Србину да се објасни да за св. Причешће заиста није потребан пост – то телесно уздржавање од хране, и да учествовање у том заједничарењу (причешћу) зависи више од моралних вредности човека, пре свега од његове литургичке активности. Још теже је да му се објасни да он слободно може да се причести и ван постова. Мрсна храна ван одређених постова НИЈЕ никада била сметња за свето причешће. У вези овога само кршење поста као духовне дисциплине може да буде сметња, т.ј. непослушање према Цркви; иначе храна као нешто нечисто није позната у Православљу у шта нас и Сам Господ уверава да су све «четвороножне животиње на земљи и звериње и гмизавци и птице небеске» благословени за јело (Дела Апостолска 10: 12. 14. 15) . Месо само по себи никада није била сметња за свето причешће. Сједињење са Христом кроз свету Евхаристију заиста је пожељно да буде што чешће; – дакле, то је смисао правог хришћанског живота да се живи са Христом и у Христу. Нашу «достојност» за св. Причешће не условљава то што смо вечерали, него одређена правила пред причешће, а посебно пост једне друге врсте; а он је уздржавање од интимних брачних дужности, свађа, раздражљивости и слично, ово су врло важне стави који морају да се добро «отпосте». Најтеже је «отпостити» праштањем неке тешке увреде која нам је нанесена, а колико таквих људи слободно прилазе чаши са неким својим унутрашњим самооправдањем да смо јели «клот», а у исто време са прелешћеним осећањем да није потребно да се помиримо са нашим родитељима, браћом, сестрама, и осталоме родбином, или ближњим. Многи се данас причешћују постећи «погрешан пост» са убеђењем да су велики праведници.
Од трудница се тражи да се чешће причешћују са могућим уздржавањем од јаке хране онолико колико њихово тело које се налази «у другом стању» налаже, јер као што већ горе видесмо класични пост се не препоручује трудницама па чак и доиљама.
Ово је, отприлике, један врло реалан и здрав прилаз ка овом проблему, и што је најважније он је од Бога.
Са поштовањем
О. Љубо

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *