Питање:
Помаже Бог драги и уважени оци Познато нам је да је у Србију грегоријански календар ушао још 1919. г. за време Краљевине СХС. Краљ Александар га је прихватио вероватно да би смањио гњев католика Хрвата и Словенаца, а и да није он то урадио тада, вероватно би га безбожни комунисти увели после 2.св.рата. Исто тако знамо да је на Свеправославном сабору у Цариграду 1923 г. главана тема била: реформа Јулијанског календара. Тада је прихваћен предлог србске стране, тј. календар Др. Миланковића као најтачнији, али нажалост који никад није заживео, и у Србији се и дан-данас још увек све ради по грегоријанском календару. Тако и ове данашње паганске демократе више форсирају латинске и стране називе по Србији, као и непревазиђени дочек Нове годне на 31.12. по грегоријанском календару. Колико се само издвоји новца за бљештила, музику, лумперај, пијанке, пиротехничка средства, преждеравање (и то још у Божићном посту) , поклоне, шминкерај… а народ нема шта јести, болесни немају зе лекове и теже операције, избеглице без топлог дома, сирочад… Због свега тога као и због актуелне календарске неуравнотежености питам себе и вас: 1. Да ли Срби требају да славе Нову годину на 31.12. по Грегоријанском календару? 2. Да ли ја правим грех који такве осуђујем и кажем да ту Нову годину (коју зовем ватиканском) не признајем и не желим је славити? Вама и свим посетиоцима ове странице свако добро од Господа желим, као и благословен дочек долазећег нам празника Христовог рођења – Божића. Мир Божији, ХРИСТОС СЕ РОДИ… 31./18.12.2010 године Ваш брат у Христу Драган
Драган
Одговор:
Драги Драгане, 1. Ни Срби а ни било који други народи, по мом мишљењу, не треба да славе никакву нову годину, а посебно не на овакав начин. Лепо си изнео од када је уведен грегоријански календар, али ниси навео оно главно: од када се на овакав начин слави нова година, као таква, од када је то славље постало баш овакав социолошки феномен, каквим га данас видимо, по било ком календару? Једна мала исправка: у Цариграду 1923. није одржан никакав „Свеправославни сабор“, већ се, „на иницијативу патријарха Мелетија од 10. маја до 8. јуна 1923. године у Цариграду састао такозвани „Свеправославни конгрес“, који упркос одлукама сабора из 1583. и потом, 1587. и 1593. одлучује да промени календар у Православној цркви. Врло је карактеристично за тај контраверзни скуп, за који у литератури постоје разни називи: „Све-православни конгрес“, „Православно сабрање“, и т.д. да су на њему били присутни представници само три помесне Православне цркве: Грчке, Румуније и Србије, док су представници осталих, па и најближих цркава: Антиохијске, Јерусалимске и Александријске патријаршије, одлучили да не присуствују. Као васељенски патријарх, Мелетије је председавао седницама овог скупа коме је, присуствовао и англикански бискуп Чарлс Гор, који је, на Мелетијев позив, седео са његове десне стране и узимао учешћа у раду овог конгреса. Може се рећи да је увођење новог календара за парохијско свештенство и народ, а посебно за монаштво, представљало крајње разочарење широм Православља. Овај гест је углавном протумачен као видљива пројава намере Цариграда да се приближи Западу, на штету вековног богослужбеног јединства помесних православних Цркава. Тако је тзв. „Свеправославни конгрес“, сачињен од представника три помесне цркве, успео да прихвати нови календар из истих оних разлога уније, из којих су га ранији православни сабори осудили и одбацили: „ради истовременог прослављања великих хришћанских празника од стране свих Цркава“. Више о томе овде: http: //svetosavlje.org/biblioteka/Istorija/meletios.htm 2. Не правиш грех зато што ту и такву нову годину не признајеш и не желиш је славити, али правиш грех зато што осуђујеш оне који то чине. Код нас је правило да осуђујемо грех а не грешника. Поздравља те, о. Срба