NASLOVNA » PITANJE PASTIRU, Sveto Pismo » Luka 14, 26

Luka 14, 26

Pitanje:
Pomaže Bog časni oci, blagoslovite, čitam i proučavam vaš sajt već nekoliko dana, i stvarno sam oduševljen. Vaš trud i entuzijazam je za svaku pohvalu. Da li mi možete razjasniti sledeći tekst iz Jevanđelja po Luki 14, 26: Ako neko dođe meni i ne mrzi oca svoga, i mater, i ženu, i decu, i braću, pa i život svoj, ne može biti moj učenik. Na šta se ove reči Hristove odnose? Hvala puno unapred i svako dobro od Boga
Luka Mataric


Odgovor:
Dragi brate, ovaj stih, koji si naveo iz Jevanđelja po Luki, ima svoj pandan u Matejevom jevanđelju, koji glasi: „Koji ljubi oca ili mater većma nego mene, nije mene dostojan, i koji ljubi sina ili kćer većma nego mene, nije mene dostojan (10, 37) „. U oba slučaja je pripadanje Hristu, ljubav prema Hristu, iznad svega ostalog u svetu, pa i najbližih srodnika, pa čak i roditelja i dece. Biti učenik Gospoda Isusa Hrista, znači pretpostaviti Njega svemu ostalom. Pripadanje Hristu i zajednica sa Njim nema alternativu. Zato jevanđelist Luka zapisuje teške reči, pa pominje čak i mržnju najbližih srodnika, da bi se moglo u potpunosti sledovati Hristu. Međutim, u Hristovom učenju nema mesta mržnji u doslovnom smislu. On je svojim sledbenicima zapovedio da ljube jedni druge, jer će se samo po ljubavi prepoznavati kao njegovi učenici (Jovan 13, 35) . Šta više, zapoveda im da ljube i svoje neprijatelje (Luka 6, 27) pa je stoga nemoguće da im ovde doslovno kaže da mrze one koji su im na zemlji najbliži (Luka 8, 20–21) . Mrziti, naime, može da znači i „manje voleti“ (pogledaj istoriju Jakova, kada mu je ujak Lavan „podvalio“ i dao mu stariju kćerku, koju Jakov nije voleo, 1. Mojsijeva 29, 30–33) , a pogledaj i odredbu zakona u 5. Mojsijevoj 21, 15) . Hristos, naime, kaže da ljubav učenika prema Njemu mora biti tako velika, da u poređenju sa tom ljubavlju i najveća zemaljska ljubav (prema roditeljima i deci) treba izgledati kao mržnja, baš onako kako je to zapisao jevanđelist Matej u navedenom stihu. Činjenica da se ovde navode oni, koji su čoveku najbliži i najdraži, ističe ovu Hristovu misao u najvećoj ozbiljnosti. Hristos ne poziva na mržnju, već na spremnost, da se u konkretnom slučaju, kada se sukobe ljubav i odanost prema Njemu i ljubav prema porodici, dade prednost Njemu. Čak ni sopstveni život ne sme biti važniji od ljubavi i pripadnosti Hristu, kako je zapisao Hristove reči jevanđelist Jovan: „Koji voli život svoj izgubiće ga, a ko mrzi život svoj na ovome svetu sačuvaće ga za život večni“ (Jovan 12, 25) . Čovek mora da bude odan Hristu čitavim svojim bićem. Blaženi Teofilakt kaže da roditelje i decu treba prezreti ukoliko bi oni zahtevali veću ljubav za sebe, od one koja pripada Hristu. Međutim, on upućuje i na sledeći stih, u kome Hristos poziva na potpuno sledovanje, jer zahteva i stradanje: „I koji ne uzme krst svoj i ne pođe za mnom, nije mene dostojan“ (Matej 10, 38) . Znači, ko se ne odrekne sadašnjeg života i ne bude spreman za krsnu smrt, nije dostojan Hrista. Prema tome „mrzeti“ ima značaj, smisao „staviti na drugo mesto“. Hristos kao Mesija, Spasitelj, mora biti na prvom mestu. I to nedvosmisleno! U protivnom, ne može se biti Njegovim učenikom. A kako to praktično izgleda pokazuje ustanova, postojanje apostola. Apostol Petar konstatuje: „Eto, mi smo ostavili sve i pođosmo za tobom“ (Luka 18, 28) . Hristos još jednom potvrđuje zapovest o ljubavi prema ocu i materi, kada govori književnicima i farisejima: „Zašto vi prestupate zapovest Božju za predanje vere? Jer Bog zapovedi govoreći: Poštuj oca i mater; i koji ruži oca ili mater smrću da umre“ (Matej 15, 3–4; 19, 19) . Hristos potvrđuje i zapovest o zaštiti porodice sa ženom i decom (Matej 19, 3, 17) . Dalje, on potvrđuje zapovest o ljubavi prema bližnjima, a takođe i ljubav prema braći i sestrama (Matej 22, 34–40) . Ali sve to ide pod jedan veliki predžnak: Hristos je najvažniji. Eto, dragi brate Luka, sa izvesnim zakašnjenjem iz opravdanih razloga, mislim da sam odgovorio na tvoje pitanje i da je otklonjena svaka sumnja da Hristos svoje sledbenike poziva na mržnju prema bilo kome. Hristos kao Bog izvor je ljubavi, On sam je ljubav, to je Njegova suština, tom ljubavlju On obasipa nas, a tu ljubav zahteva i od nas, kako prema Bogu (sebi) , tako i jednih prema drugima. Mir i radost u Gospodu želi ti o. Dušan

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *