Kuma na krštenju

Pitanje:
Pomaže Bog Verovatno su ovakva pitanja česta, ali ja vas molim da mi odgovorite. Naime, sestra mog dečka i budućeg muža me je pitala da budem kuma njenom detetu. Da li je to u redu?
Nevena


Odgovor:
Draga sestro, dosta puta je na ovoj listi pisano o kumstvu, kako si i sama primetila. No, da ne tražiš po odgovorima, ponoviću i za Tebe, radi umirenja Tvoje savesti. U Pravoslavnoj crkvi, a kod pravoslavnih Srbi, čini mi se, posebno, pored krvnog srodstva, u velikom poštovanju je i duhovno srodstvo, koje nastaje kumovanjem na krštenju i usinovljenjem. Konkretno, pri kumovanju na krštenju, duhovno srodstvo počinje od kuma, kumčeta i kumčetovih roditelja i ide u nishodnoj liniji, kao i krvno srodstvo do sedmog stepena, zaključno. Naš izraz „kum“ je skraćenica od „saotac“, „samajka“, jer predstavlja duhovnog oca ili duhovnu majku. Krštenje je novo, duhovno rođenje i kum ili kuma su duhovni otac ili majka novokrštenom. Staroslovenska reč „vosprijemnik“ predstavlja onoga koji novokrštenoga prihvata, prima posle krštenja. Znači, sveštenik krštava, a vosprijemnik prima novokrštenog i predstavlja ga zajednici kao punopravnog člana. Ko ne može biti vosprijemnik, kum na krštenju? Ne može biti sveštenik koji krštava i roditelji, jer su ga oni već jednom rodili za fizički, telesni život. Svi ostali kršteni, ponoletni pravoslavni hrišćani, mogu biti kršteni kumovi. Što znači da kršteni kumovi mogu biti i bliži srodnici (tetke, ujaci, stričevi, braća i sestre od tetke, strica, ujaka) , što je u nekim našim krajevima i uobičajeno (na pr. Istočna Srbija) . Međutim, gotovo svuda u našem narodu se gleda na to, da se ne meša krvno i duhovno srodstvo, a baš zbog ogromnog poštovanja kumstva, tako da ne bude, na primer tetka-kuma; kum-stric, kuma-sestra i tako dalje. Konkretno, u Tvom slučaju, ako kumovanje bude pre no što se udaš za kuminog brata, Ti ćeš sa kumčetom i njegovim roditeljima stupiti u duhovno srodstvo, koje se ne prostire na pobočnu liniju (Tvoj mladić i njegova sestra su u drugom stepenu krvnog srodstva u pobočnoj liniji i duhovno srodstvo se na njega ne prostire) , već na nishodnu. Tvoja deca, ako se udaš za kuminog brata, i deca Tvoje kume biće i u krvnom i u duhovnom srodstvu. Međutim, kad budeš krstila dete sestre svoga mladića, Ti nećeš ući u duhovno srodstvo sa njenim braćom i sestrama, jer se kumstvo ne prostire na pobočnu liniju. To je, draga sestro, po crkvenim pravilima. Međutim, postoji i, u narodu vrlo poštovano, običajno pravo. Čak i crkveni zakonodavci smatraju da nije dovoljno ako je nešto samo dozvoljeno, nego i da li je prilično. To znači, ako je po crkvenom zakonu, na primer, dozvoljeno uzajamno ili obostrano kumstvu (ja tebi, ti meni, što je u Bosni kod pravoslavnih Srba sasvim normalna pojava) , možda u nekim krajevima (u Srbiji sigurno) to može da posluži na sablazan i nedopustivo je. Ne znam iz kog si kraja, ali je najbolje da se po tom pitanju raspitaš kod starijih ljudi i mesnog sveštenika, ali svima saopšti da Ti znaš, da je takav slučaj u crkvenom zakonodavstvu dozvoljen. Ako primetiš da će to da izazove sablazan, pa čak da neko stavi pod pitanje Tvoje venčanje, onda sestri tvog mladića objasni u čemu je stvar i izvini joj se zbog odbijanja kumstva. Srećno kumovanje i srećan brak želi Ti o. Dušan

Jedan komentar

  1. Mile Vragolan

    Gledam po arhivima knjige krstenih iz 19. veka u Knezevini Srbiji i VRLO CESTO vosprijemnik ili vospijemnica biva srodno lice, i to krvno srodno, tipa baba-tetka, deda-ujak isl. Dakle to nije bilo neobicno dok nisu Srbiju naselili gorstaci iz Hercegovine i Crne Gore.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *