NASLOVNA » Pomesne Crkve, TRAGOVI U VREMENU » Krivični sud u Solunu osudio na 20 godina zatvora nekadašnjeg igumana Metodija manastira Esfigmen na Svetoj gori

Krivični sud u Solunu osudio na 20 godina zatvora nekadašnjeg igumana Metodija manastira Esfigmen na Svetoj gori

Atina, 28. januar 2017. godine – Krivični sud u Solunu,  u odsustvu, osudio je na 20 godina zatvora igumana Metodija (Papalambrakopulosa) iz „starog bratstva“ manastira Esfigmen na Svetoj gori i monaha Antipu za pružanje otpora i upotrebu „molotovljevih koktela“ kada su na sve načine pokušavali da  izbegnu izbacivanje iz  manastira,  jula 2013. godine. Monasi su i dalje u opkoljenom manastiru  i malo je verovatno da će se predati vlastima.

Ispostavilo se da je ova Odluka suda bez   presedana – nikada ranije Sud nije  doneo tako stroge kazne za korišćenje „molotovljevih koktela“. „Molotovljevi  kokteli“ su omiljeno oružje grčkih anarhista, i većina osumnjičenih se pušta na slobodu odmah nakon hapšenja, a oni koji se procesuiraju, retko kada dobiju zatvorsku kaznu dužu od dva ili tri meseca. „Novo bratstvo“ manastira Esfigmen  podržalo je presudu, navodeći da je doneta na osnovu „zdravog razuma“.

Istorija sukoba

Pre nekoliko godina, sud po zahtevu  crkvenih vlasti Svete Gore naložio je  najmanje dvadesetorici monaha  da napuste manastir i da manastir ustupe „novom bratstvu“ formiranom  2005. godine. Monasi „starog bratstva“, koji  već  pola veka nisu u zajedništvu sa Vaseljenskom  patrijaršijom, odbili su  da napuste manastir.

Sukob između  bratstva manastira Esfigmen i Carigradske patrijaršije, pod čijom jurisdikcijom je Sveta  Gora,  počeo je 1965. godine. Razlog za to je bio susret između Vaseljenskog patrijarha Atinagore i pape Pavla VI, i dalja saradnja sa rimokatolicima, koju su monasi Esfigmena smatrali  izdajom  vere jednog pravoslavnog  patrijarha. Preostalih devetnaest svetogorskih manastira podržali su formiranje i imenovanje „legalnog“ bratstva Esfigmena, od strane vlasti Svete Gore, čime  su dotadašnji monasi „starog bratstva“  proglašeni disidentima  i trebali su da napuste manastir, kako bi se u njega uselilo „legalno  bratstvo“. Međutim, „buntovni  monasi“ su odbili da napuste manastir – jedan od najstarijih na Svetoj Gori. Izgrađen je u V veku, u njemu se  čuvaju  svete mošti mnogih svetitelja  a u  biblioteci manastira  ima skoro 400 vrednih  rukopisa i osam hiljada knjiga.

U julu 2013. godine, došlo je  sukoba specijalnih snaga policije Grčke i pobunjenih monaha. Monasi su pružili oštar  otpor kada su pokušali da ih  isele iz manastira i sprovedu u Kareju  (glavni je grad i središte Autonomne monaške države Svete Gore).  Na policiju su tada bacali kamenje, molotovljeve koktele, baklje.

Presuda

Na optuženičkoj klupi našlo se jedanaest  ljudi, uključujući osam monaha.Sud je utvrdio da je iguman Metodije taj koji je  raspirivao nasilje, monah Antipa se smatra krivim za podmetanje požara, izazivanje eksplozija, skladištenje i upotrebu  eksploziva i nezakonitu upotrebu oružja i osudio ih je  na po 20 godina zatvora. Odluka stupa na snagu odmah.

Ostalih šest monaha, koji se smatraju saučesnicima, osuđeni su na zatvorske kazne, od četiri meseca do maksimalno 10 godina, i  njihov slučaj će biti ponovo  ispitan u žalbenom postupku.

Sud je oslobodio trojicu koji su, po njima, bili prisutni  jer su pomagali monasima u obezbeđivanju osnovnih životnih potreba.

Iguman Metodije i monah Antipa nisu bili prisutni na suđenju, zastupali si ih advokati.  Po ovoj presudi monasi bi trebali biti odmah uhapšeni i sprovedeni  u zatvor.

Očekuje se da će ovakav razvoj situacije izazvati novu reakciju, jer se još uvek ne zna da li će monasi želeti da se predaju ili će i dalje ostati opkoljeni u manastiru. Svakako ova situacija je bez  presedana u istoriji postojanja monaške republike -Svete Gore, i ako ne postoji želja osuđenih monaha „buntovnog bratstva“ da se predaju , nije jasno kako će vlasti reagovati u skladu sa donešenom odlukom.

„Novo bratstvo“

U međuvremenu,“novo bratstvo“ manastira Esfigmen podržalo je presudu, navodeći da je donesena na osnovu „zdravog razuma“.

„Jedna stvar je ispovedanje vere, a druga  to što su upotrebom eksploziva počinili težak zločin. Jedno je duhovno nesaglasje, a drugo nepoštovanje zakona Svete Gore i države“, navodi se u saopštenju objavljenom na sajtu grčke agencije „Romfea“.

„Nova bratstvo“, izjavilo je u vezi sa ovakvim  razvojem situacije da je odlučilo da još jednom apeluje  na ljude „koji su odlučili da nastave sa neosnovanim  zaposedanjem  manastira.“

„Pozivamo ih ponovo u ljubavi, kao i 2005. godine, u doba  kada je naš prvi iguman bio blagosloveni otac  Hrizostom. Priđite nam  sa Duhom Božjim. Bratstvo i administracija manastira su spremni da prihvate svakog brata koji dolazi sa dobrim namerama, i učiniće svaki napor da ih vrati (u službu). Sve možemo rešiti  mirno i bez fanatizma, kako bi smo zajednički doprineli okončanju dugotrajne,  uzaludne  i beznadežne okupacije manastirskih prostorija „- navodi se u saopštenju.

Prethodno, po informacijama grčkog sajta „Romfea“, 6. aprila prošle godine, sud u Solunu osudio je 14 monaha iz manastira Esfigmen na 6 meseci zatvora zbog „nezakonitog zauzimanja manastirskih zgrada”. Iguman manastira  i osuđeni monasi odbili su da se povinuju odluci suda i ako je bila konačna i na nju nije bilo pravo žalbe.

Ali Sin Čovečiji kada dođe, hoće li naći veru na zemlji? (Lk 18,8).

Izvor: ria.ru

Prevod: „Pravoslavlje život večni“

Save

22 komentar(a)

  1. rosa petrović

    joj, kako je ovo teško čitati, kako je tužno…kako je moguće da neko donese odluku za izbacivanje monaha, jel to neka nova moda? A šta ako su ti monasi u starom bratstvu u pravu? Ako vreme pokaže da jesu bili u pravu?

  2. Kako li je „fanatično“ izgledao sv. Marko Efeski u svoje vreme,ili još gore sv. Maksim Ispovednik u svoje. Čak i ako nisu u pravu oni su naša savest koja nam svedoči da se nešto ozbiljno dešava.Živu žabu ne možete skuvati u vrućoj vodi ali zato …!

  3. Normalno da niko ne opravdava nasilne metode,upotrebu oružja,eksploziva i sl.Inače po kazivanju nekih uvaženih i uglednih jerarha grčke crkve,u toj državi je na sceni proces dekristijanizacije u društvu a i u strukturama vlasti i politike.Ipak taj manastir,kako bilo da bilo,je odraz i vapaj jednoga općeg stanja i dijagnostika trenutačnog pravoslavlja na svjetskoj razini.Ne podržavam njihove nasilne metode ali niti molitvene ekumenske cirkuse u Dubrovniku…Oba su velika problema,rekao bi,istog značaja i ranga…I od jednog i od drugog treba bježati kao „đavo od tamjana“…

  4. teško štivo za verujuće ljude. Ne treba suditi, ni jednoj strani. Ostavimo to Bogu, a mi da se molimo da se dobro sve reši.

  5. Petar Jaraković

    Ni Sveti Marko efeski ni Sveti Maksim ispovednik nisu bili „fanatični“ (zaslepljeni) , već prosvetljeni Duhom Svetim i utvrđeni u istini „Jedne svete, saborne i apostolske crkve“. Oni su se neustrašivo borili za čuvanje svetih bogonosnih dogmata, utvrđenih od svetih otaca na vaseljenskim saborima. Porediti njih sa, sa Crkvi neposlušnim, uobraženim i sujetnim, nije umesno. Nije se plašio Sveti Marko razgovora sa zapadnim šizmaticima, jer je na njegovoj strani bila istina. Plašljivi su oni koji su nesigurni u svom uverenju. Valja i sada razgovarati sa njima, sa onim istim argumentima koje su ubedljivo iznosili Sveti Marko i Sveti Maksim ispovednik. Hvala Bogu imamo i mi Srbi, a ostale Pravoslavne crkve, dostojne naslednike ovih svetih muževa. Budimo poslušni svojoj Crkvi i spokojni ako smo čvrsto u njenoj zajednici. Čuvajmo je najpre od sebe, a i od tuđih negativnih uticaja, kao što je i pisanje latinicom.

  6. da nisam bio u manastiru Esfigmen odmah bih odreagovao negativno na ovu vest..ovako pošto sam ih upoznao..mogu da kažem da je to brastvo u krajnjem slučaju vrlo čudno a podatak da ih nijedan manastir na Svetoj Gori ne podržava mnogo toga govori..ispada da su samo oni u pravu..da li je to baš tako ?!

  7. Nikola Mutavdzic

    Sveti Maksim Ispovednik je umro u tamnici. Odseceni su mu ruka i odsecen mu je jezik. Umro je tako sto je iskrvario. A u tamnicu su ga bacili „drugi hriscani“, koji su u tom trenutku imali podrsku svetovnih vlasti. Ova vest unosi ogromnu tugu i smutnju u ljudske duse.

    • Petar Jaraković

      Gospodine Mutavdžiću,
      Pročitajte pažljivo još jednom, bar žitije Svetog Maksima Ispovednika, pa će te videti da su ti „drugi hrišćani“ bili odstupnici od učenja „Svete saborne i apostolske crkve“ Dovoditi u vezu takvog viteza pravoslavlja, ili što je još gore, porediti ga sa neposlušnim i svojeglavim, nema smisla. Zar Vam ne izgleda farisejski pravljenje razdora u Crkvi, zbog nečeg što nije suština. Svi raskolnici su , kroz istoriju Crkve, pravili samo ranu na njoj, ali su sebe u rane pretvorili.

  8. Ko ne zna, trebao bi da se upozna sa činjenicom da bratstvo Manastira Esfigmen (koje pripada tzv. Florinskom Sinodu Jelinske „IPC“ :http://anti-raskol.blogspot.rs/2011/12/blog-post_7960.html) svo Vaseljensko/Kanonsko Pravoslavlje smatra jeretičkim i bezblagodatnim. Uključujući i Pomesnu SPC. Dakle, za esfigmence „zilote“, naše Sv. Pričešće nije Sv. Pričešće, naši Svetitelji novojavljeni (Sv. Pajsije, Porfirije, Justin, Simeon Dajbabski itd.) nisu nikakvi Svetitelji jer pripadahu „bezblagodatnoj“ Crkvi.

  9. staro bratstvo niko ne moze izbacivati iz manastira jer je to glavno krsenje ljudskih prava a sve se to desava po antihristovom dopustenju , grcke vlasti su preterale kad su donele odluke da se monasi osude na toliku kaznu i izbace iz manastira is hs nika

    • Brate Igore, nikakvo „antihristovo dopuštenje“ ne postoji! Već, samo i isključivo, dopuštenje i volja Božija.
      U Crkvi Hristovoj važe sekularna „ljudska prava“, već crkveno i kanonsko ustrojstvo.

      • Izmena: *ne važe sekularna „ljudska prava“

        • Princ Mishkin

          Lepo ste to objasnili brate u Hristu Petros i vi naceli kao temu brate Igore! Ako smem da primetim, iako bi Crkva Hristova trebala biti smerna i verna Nevesta Hrista „ONA“ tj. sekularizovan crkva-posvetovnjacena jei nije verna Hristu svome Obrucniku, svome Nebeskom Zeniku! Ali verni znaju jer veruju istinito da ce Hristos istiniti Bog, jagnje Bozije i Sudija to R E S I T I na Stranom Sudu!
          A ja cu ovako“U cara Trajana velike usi, u cara Trajana velike usi, cara Trajana velike usi, cara Trajana velike usi…“

  10. Ne treba nikome suditi, pogotovo jer su bili postavljeni tamo gde su kao pravoslavci. Sad ako su zaisli sa puta svoga, treba jih opomenuti, ali nikako im i suditi! Nismo mi rimo-katolici bre! Ako nisu u pravu umrece i zapustece, znace se – da li stvarno zalazimo mi danas kao takvi pravoslavni sa puta ili oni – nasa braca pravoslavna, koja stvarno salju cudne poruke na ne-hriscanski nacin na kojim zauzimaju nesto sto je od sve-pravoslavnog dobra.
    na istinu nisu oni bili odabrani da vode celokupnu zajednicu – padaju na poslusnosti? ili je stvarno nesto veliko cemu treba obratiti paznju – to je vecito pitanje; ali ako smem da iznesem svoju misao: ipak je poslusnost ispred svega! tesko je ljudima sto moramo da slusamo jedni druge; jer smo svi gresni! Molim da neko od svestenih lica nas prosvetli na temu, da se mi jadni ne sablaznjavamo – da li, ili sta je to sto je tu nasu bracu toliko namucilo da su morali tako zestoko da nas upozore?! fala!

  11. Hristos posredi nas i jeste i biće !
    Pomozi Bog !
    Ja sam se već javljao ali rekoh da Vam prenesem još nešto što sam čuo boravivši u manastiru Esfigmen 2006.godine…za monahe tog manastira vladika Nikolaj NIJE svetitelj čak vladiku Nikolaja smatraju „novotarcem“ zato što se eto družio sa inoslavnima a ni o avi Justinu u to vreme kad sam bio nisu imali neko mišljenje, smetalo im je to što je navodno cincar (te stavove je grupi u kojoj sam bio izneo jedan od monaha Esfigmena inače.monah Srpskog porekla)…eto…

  12. Nikola Mutavdzic

    Petar Jaraković,

    ne bih mogao da kazem da su oni sami sebe pretvorili u ranu. Radije bih rekao da je Bog dopustio da oni budu vidljiva rana Crkve, da bi mi ostali strazili i bili osetljiviji na unutrasnje, nevidljive rane. Daj Boze da je ovaj raskol najveci problem sa kojim se Crkva suocava, daj Boze.

  13. Nikola Mutavdzic

    Problem je sto se u Srbiji ucvrstio navijacki mentalitet. Za vreme Tita i Slobodana, a sada i Vucica. Mislim da je vise nego preterano reci da u Srbiji postoji dostojan naslednik svetog Maksima Ispovednika.

  14. -(Kako budeš sudio ,tako će ti se suditi)!!! Toliko vekova posta ,iskušenja i molitve na Svetoj Gori i Bogu hvala nekakvoga mira u pravoslavnom svetu,a sada kada dopustimo da nam papisti i satanisti sudbinu kroje i tehnologijom žele da nas rob-otizuju,čemu možemo dobrom napredku da se nadamo?Samo jednom… Verom u Boga da će sve brzo proći i da je sve ovo iskušenje za sve ljude na Zemlji!A mnogi će otpasti od BOGA!-(Jer koji veruje u mene ima život večni rečeGospod)!Dakle verujmo u Boga ,idimo u Crkve pravoslavne,ispovedajmo se svome duhovniku i pričešćujsmo se bar jednom mesečno i kada got možemo govorimo u sebi “Gospode Isuse Hriste -Sine Božiji,pomiluj me (greš)nog-nu!Amin.

  15. Mala napomena vezana za Svetog Maksima ispovednika,njegovi najveci protivnici bili su tadasnji zvanicni patrijarsi Aleksandriski i Carigradski,da njega nije bilo danas vise ne bismo imali pravoslavnu crkvu na istoku.Koliko su samo pokusavali da ga ubede da prihvati „ne bitne“ cinjenice.Ziloti su zaista po mnogo cemu revnosni ne po razumu,ali da je bilo ljubavi u Patrijarhu carigradskom i njegovim episkopima rana se mogla odmah zaceliti.Nije dovoljno samo biti u pravu i spovesti odluke zbog kojih ce doci do raskola.Eto mi danas imamo u nasoj crkvi „ludog“ episkopa Jovana Purica(to mu je dodelila zvanicna crkva).DA LI TREBA BITI SLEPO POSLUSAN?

  16. Dobrica Jovanovic

    Bicete gonjeni imena moga radi. Cuvaj te se da vas ko ne prevari. Cuvaj te se vukova u jagnjecoj kozi, jer ce pokusti da prevare i odabrane, ako bude bilo koguce. Atak i progon Pravoslavlja je danas eskalirao i jasan je kao sunce. Poslusnost je najveca vrlina. ALI! biti poslusan bratiji,roditeljima,komsijama starijim od sebe. To ne znaci ako ti komsija kaze zapali kucu svoju, da je zapalis…Kao i sto ovo cine sa monasima danas u Grckoj,Bugarskoj,Rumuniji,Srbiji…ciste SVE koji odbijaju da ih slede.(Vase je da se moli te, pazite na znakove, ne sledi te ih) Ova vremena danasnja su najopasnija , kqkva od postanka bila nisu. Ekumenizam je SMRT! dakle nema gore nista od toga…To je direktno odrizanje Gospoda i vencanje sa nepomjanikom! Sacuvaj Gospode i sakloni.AMIN!

  17. Bojan Kukavica

    Progon Hrišćana od Hrišćana,koji su malo popustili rimokatoličkoj sekti.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *