NASLOVNA » PITANJE PASTIRU, Sveštenstvo i monaštvo » Borba za pravoslavlje

Borba za pravoslavlje

Pitanje:
Pomaže Bog! Ja sam laik i još jedan smućeni vernik, nisam upućen u Pravoslavne dogmate i kanone. Molim vas ako možete da mi objasnite nešto što je veoma važno za očuvanje našeg Pravoslavlja i spasenje naših duša? Javna je tajna da ima episkopa i sveštenika koji su im slepo poslušni, koji svesno i bezobzirno krše svetootačke dogmate i kanone! Veoma me zabrinjava vest o promeni i izmenama dogmatike na Bogoslovskim fakultetima koja se čini već duži niz godina unazad. A moje pitanje je: šta da očekujemo od tih mladih bogoslova koji uče po novom? jesu li oni jeretici? dali takvi arhijereji i sveštenici koji su im poslušni mogu da savršavaju svete tajne i bilo koje druge svestene radnje? S obzirom da je jedan jeromonah koji se poziva na reči Jevanđelja i oštro se protivi ekumenizmu i bilo kakvim novotarijama koje se kose sa svetootačkim predanjem, sve njih zajedno sa našim patrijarhom koji to sve odobrava, nazvao jereticima i da im je Gospod dao vreme za pokajanje dok ih polako napušta blagodat Svetog Duha! Da li je taj jeromonah u pravu? Unapred hvala i molim se za vas da istrajete u borbi za Pravoslavlje!
Predrag


Odgovor:
Dragi brate, Pitanja koja postavljaš nisu jednostavna, već su veoma složena, bolna i komplikovana, za većinu, ne samo običnih vernih ljudi i žena, već i učenih bogoslova i duhovnika. Ona tište sve nas i izazivaju ne malo nespokojstvo u celom Pravoslavlju. No, pre nego što pokušam da nešto promucam na ovako složene teme, oprosti, molim te, na komentaru i primedbi ali, najpre kažeš da si „jedan smućeni vernik, da nisi upućen u Pravoslavne dogmate i kanone“, a odmah zatim konstatuješ „javnu tajnu“ o „kršenju pravoslavnih dogmata i kanona, i izmenama dogmatike na Bogoslovskim fakultetima koja se čini već duži niz godina unazad.“ Moje pitanje je: kako postavljaš kompleksna pitanja o posledicama onoga u šta nisi upućen? Nije ovo igra reči, nego se meni čini da ovde postoji izvesna doza neprilične (da ne kažem lažne) skromnosti. Oprosti, još jednom, ovo govorim jer si izrazio da želiš objašnjenje za „nešto što je veoma važno za očuvanje našeg Pravoslavlja i spasenje naših duša“. Dakle, dobro si započeo i najvažnije si stavio na početak: – Za očuvanje našeg Pravoslavlja je veoma, veoma važno, da vernik ne bude smućen, već da bude upućen u Pravoslavne dogmate i kanone. A to, bar danas, nije teško, jer evo, čak i na internetu je veoma lako dostupna literatura i mnoštvo informacija o Pravoslavnim dogmatima i kanonima. (Na primer, kod nas: http: //svetosavlje.org/biblioteka/index.htm) Neko bi pomislio da si smućen zbog greha ovakvih sveštenika ili episkopa, koji ne uče jasno i pravoslavno. Stoga, ako si smućen, nemoj ni izokola kriviti druge, nego samo sebe. – Za spasenje naših duša je važno da ne osuđujemo grešnika nego greh. Drugo, važno je potražiti odgovore i informacije iz dobrih izvora, a ne slušati vesti koje kolaju okolo. Ako, na primer, želiš da se informišeš o tome kuda ide naše današnje hrišćanstvo, potraži dobre duhovnike ili ovakve tekstove: http: //svetosavlje.org/biblioteka/Knjige/Kuda.htm Gospod Hristos nije propovedao na fakultetima i akademijama, isključivo učenim mudracima i naučnicima, visoko obrazovanim i školovanim ljudima, već običnom narodu, po selima, zbornicama, narodu i ribarima na obali jezera, na gori, u kućama običnih ljudi… Jevanđelje je pisano za tebe i mene, za običan i prosečan svet, a tako i apostoli i ogromna većina Svetih Otaca, oni pišu i govore upravo tebi i meni. A mi ih ne slušamo, smućeni smo. Zašto? Jer ne slušamo Njega i njih, nego šta se priča okolo… Kada Gospod dođe, ili kada mi odemo pred Njega, On će tražiti da vidi moju i tvoju veru, a neće nas pitati za veru onih koji te možda smućuju, kao što ti mene sada pitaš. Nisam prorok i ne usuđujem se da predviđam šta možemo da očekujemo od takvih mladih bogoslova. Takođe, Gospod je rekao da ne tražimo trun u tuđem oku i da ne osuđujemo tuđeg slugu. A rekao nam je da je On mnogomilostiv i dugotrpeljiv, da se ne gnjevi odmah na naša neznanja i grehove. Jer, ko bi onda ostao živ? Tako, ne usuđujem se da odlučujem o tome ko je jeretik a ko ne, i ko ima blagodati Svetoga Duha a ko ne? U svakom slučaju, ono što se od početka moglo pročitati u Svetom Pismu, što se moglo čuti od proroka, apostola i Učitelja, Gospod je upisao svima nama u srca naša. Stoga, uglavnom svi znaju da razlikuju bistru od mutne vode, pa shodno tome mogu i sami da odluče sa kojeg izvora će piti. A Spasitelj nam je obećao i rekao, da „Svaki koji pije od ove vode opet će ožednjeti; a koji pije od vode koju ću mu ja dati neće ožednjeti dovijeka, nego voda koju ću mu dati postaće u njemu izvor vode koja teče u život vječni.“ (Jn. 4, 13 – 14.) Pozdravlja te, O. Srba

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *