Старо кумство

Питање:
Mоже ли ћерка да наследи старо кумство и може ли, уопште, жена да буде венчани кум у цркви? Ако стари кум нема сина, да ли може његова ћерка да буде кум?
Горан


Одговор:
Драги брате Горане, у нашем народу постоји неко неписано правило, да се кумство, разуме се крштено, наслеђује по мушкој линији, аналогно Крсној слави, која се преноси са оца на сина. Обично се сматра, ако кум нема мушког потомства, да се кумство може прекинути. Међутим, то се не слаже са основним учењем Хришћанске цркве о равноправности полова. Ту је Свети апостол Павле изричит: „Нема више Јудејца ни Јелина, нема више роба ни слободнога, нема више мушког ни женског јер сте ви сви један (човек) у Христу Исусу“ (Галатима 3, 28) . Значи, као што мушкарац може да кумује женском детету, а жена мушком, тако исто кумова ћерка (поготово ако је то старо кумство, како се каже, од памтивека) може кумовати и мушкој и женској деци својих кумова. Међутим, кад се ћерка старог кума уда и оде у другу породицу, може се споразумно потражити нови крштени кум. Што се кумовања на венчању тиче, оно се потпуно разликује од крштеног кумства. Кум на венчању је само сведок, који ће ако буде потребно, посведочити да браку који се склапа не стоје на путу никакве сметње или забране и да младенци у брак ступају по слободној вољи. Он у самом чину венчања нема никакву улогу (на обручењу он мења прстење, а на венчању држи свеће) . Сведочење, кумовање на венчању не води у духовно сродство, које почиње тек крштењем. И овде су мушко и женско потпуно равноправни, па и жена може бити сведок – кума на венчању. Обичај у нашем народу је био, да је на венчању први сведок – кум, лице које није у крвном или духовном сродству са младенцима. Поред њега је и стари сват, који може бити (што се најчешће и догађа) даљи сродник младожење (обично из двородног сродства, сродник са мајчине стране) . Међутим, у новије време, када се венчавају јавне личности (са естраде, филма, спорта) , веренице траже оно што је уобичајено код западних народа и цркава, а које нема никаквог упоришта у обичајном праву код Срба, да и оне имају своју куму на венчању. На тај начин је нестала функција старог свата. Том страном обичају допринело је и преношење ТВ програма „48 сати свадба“, а поготово регистрација брака код матичара. Тамо не постоје никаква правила о избору сведока, па се то, нажалост, пренело и на црквено венчање. Дакле, са црквено-правног становишта нема никакве препреке да жена кумује на венчању, али је то донедавно било неуобичајено. На венчању су били сведоци кум и стари сват, обојица мушкарци. Као што је био и девер уз девојку, вереницу. Благослов Божији призива на тебе и твоју породицу о. Душан

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *