НАСЛОВНА » Молитва и Богослужење, ПИТАЊЕ ПАСТИРУ » Порођај и одлазак у цркву.

Порођај и одлазак у цркву.

Питање:
Помаже Бог! Жена ми се породила пре неколико недеља. Хвала Богу, добили смо здраво дете. Ми идемо у цркву сваке недеље, и после порођаја моје жена није одмах ишла у цркву, мада сам ја наставио да идем. После неколико недеља (пре истека 40 дана) и она је накратко отишла у цркву да запали свећу и захвали Богу на здравом детету. Касније сам чуо да жена не сме да уђе у цркву првих 40 дана после порођаја. Ја сам знао да дете не иде у цркву првих 40 дана, а мислио сам да жена не сме да се причешћује првих 40 дана, а не и да не иде у цркву. У нашем народу има доста веровања која су понекад више везана за локалне обичаје него за православно учење, тако да не знам шта је истина. Ми живимо изван Србије и немамо Српску цркву и свестеника овде, већ идемо у једну од сестринских православних цркава. Ја ћу за који дан разговарати са локалним православним свештеником, али ме интересује шта наша Црква учи о овоме (претпостављам да би учење о овоме требало да буде исто у свим православним црквама) ? Ако моја жена стварно није смела да уђе у цркву у првих 40 дана, шта да радимо како би ово исправили. Унапред пуно хвала. У Христу ваш,
Ђорђе


Одговор:
Бог помогô, Ђорђе! Примедба која је упућена Вашој супрузи од стране сестринске цркве заснована је на канонима и правилима по којима Црква треба да живи.
И у нашем Требнику оба превода постоје молитве које се читају жени у први, осми и четрдесети дан после порођаја. Жена када се породи, по мишљењу Цркве, не би требала 40 дана да иде у храм зато што пролази кроз свој период очишћења (В. Синтагма, А, гл. 16; Св. Дионисије Александријски 2 прав., као и св. Тимотеј Александријски, 7 прав.) . То јасно говори молитва првог дана, у којој се свештеник моли за породиљу да је Господ „подигне са постеље на којој лежи“; дакле, свештеник иде да посети своју парохијанку која је у кући или у болници, и чита ову молитву (не у храму) . Упутство за читање молитве „у осми дан“ говори да дете доноси „бабица“ и да се пред вратима цркве чита ова молитва. Не мења ситуацију и ако мајка донесе своје дете, јер они обоје не би требали да уђу у храм, него би само сачекали да свештеник очита молитву и после ње требали би да оду кући. У 40 дан по свом порођају мајка доноси своје чедо у храм, и у његовој припрати читају се ове молитве за њих обоје, а ако је дете крштено врши се и уцерковљење. Уцерковљење се врши тако што свештеник узима дете у своје руке и подижући га увис у знаку крста говори молитвену формулу уцерковљења. Ако је дете мушко, он то ради на уласку у наос храма, па пред царским дверима и, на крају, на „горњем месту“ самог олтара, а ако је дете женско, онда се оно не уноси у олтар.
Као што и сами видите, овде нема никаквих обичаја и традиције него је чиста литургичка нужност коју Црква поштује.
Шта је било било је, и немојте да се бринете. Ако је дете крштено, можете да га причешћујете, али проверите да ли уцерковљено (на енглеском Churching) , а ако вашој супрузи још није прочитана молитва за улазак у храм после четрдесетодневног очишћења, ви замолите вашег свештеника да то накнадно уради и све ће бити у реду.
Ваш о. Љубо.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *