Обичаји везани за слављење славе

Питање:
Можете ли поставити славске молитве, имам жељу да нучим 12 ступова славе. Још ме интересује ово: примијетио сам да поједини људи чекају да сломију славски колач па онда понуде прекадњу. Ја понудим прекадњом све госте без обзира да ли сам сломио славски колач (неки нису у могућности да чекају) . Дали је то испрвно?
Славиша


Одговор:
Драги Славиша, Требало би да правиш разлику између вере и народних обичаја, који су различити у разним крајевима. Обичаји су добри, нарочито ако су укорењени у доброј и православној вери. Али, обичаји су фолклор. Они нису исто што и вера и Црква. На жалост, ја не знам сваки фолклор и сваки обичај. Не знам ни шта су то „12 ступова славе“, нити одакле је тај обичај? Можда је неко од светих Отаца набројао врлине и вредности наше славе? То је лепо и корисно, али мислим да се вредности и врлине славе не могу потпуно набројати, а посебно не верујем да их има само 12. Такође, у Цркви не постоји никакво правило о томе када се каде гости на слави а када не. И то спада у некакве обичаје, које понекад људи измишљају како знају и умеју, и како је њима згодно. Када свештеник сече славски колач, он и кади присутне укуħане и госте. Људи могу и треба да окаде куħу и укуħане, кад год се моле Богу. Код нас су силна измишљена „правила“ и обичаји настали под утицајем Мухамеданства. Јер, код њих је тенденција да постоји правило и обичај за сваку ситницу: како се једе, спава, ради или не ради, ово или оно. Муслимани не морају пуно да размишљају, све је описано у њиховом закону – Исламу, и код њих за све треба да постоји неко правило и обичај. Стога су се и код нас развили обичаји на принципу „ваља се“ и „не ваља се“, а дошло је и до и салмизираног поимања Бога. Човек са таквим Богом комуницира извршавајуħи његове наредбе и ишчекујуħи праведни суд. За њега је вера систем правила која се морају испоштовати, а Бог је страшни судија, који броји сагрешења и презире грешнике. Такав се човек, између правичности и љубави, опредељује за правичност. Између жртве за ближњега и испуњења закона, он се опредељује за закон. Међутим, наш хришħански православни однос са Богом и људима се заснива на љубави и здравом разуму, на пријатељству према Богу и према ближњем. Све што је из тога – добро је. Све што је противу тога – не ваља. Препоручио бих ти више вере а мање обичаја. Поздравља те, о. Срба

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *