Левица не зна шта ради десница

Питање:
Драги оци, молим Вас да ми растумачите шта значи да ти левица не зна шта ради десница, и још једно питање, да ли ми Срби православци можемо да се молимо другим православним несрпским свецима, на пример Матрони Московској? УНАПРИЈЕД ЗАХВАЛАНА И СВЕ НАЈБОЉЕ ВАМ ЖЕЛИМ
Вања


Одговор:
Драга сестро Вања, Опрости што сам превидео да одговорим и на Твоје друго питање, а у вези молитава „несрпским православним свецима“. Ако си прелиставала календар Српске православне цркве приметила си да је веома мало имена Светих, који су штампани курзивним, косим словима. То су празници српских Светих! Сви остали свети Божји угодници су, да тако кажемо, интернационални, општехришћански, општеправославни. Међу заповедним празницима код Срба, који се у календару штампају црвеним словима, Срби су само: Свети Сава, Свети Василије Острошки, Свети кнез Лазар, Свети Петар Цетињски и (вероватно) Преподобна мати Параскева, Света Петка. Сви остали Свети су припадници других хришћанских и православних народа и ми се њима молимо, њима Службе служимо. Према томе, драга сестро, можеш се молити за посредништво пред Богом свим светим Божјим угодницима, који се налазе у нашим православним календарима, што значи да су од Цркве проглашени Светим. Можеш се молити и Мартрони Московској, ако је од стране Руске православне цркве канонизована као Света. Мир Ти и радост у Господу жели о. Душан


Драга сестро Вања, Кад се један фарисеј молио у храму и износио пред Богом своје врлине и хвалио се да пости два пута недељно и „даје десетак од свега што стекне“, није изашао из храма оправдан. Зашто? Па он није ништа слагао, он је заиста давао 10% од свега што је стицао. Али, он то није давао зато што је био милостив и сажаљив, већ због тога да га људи виде и хвале због тог доброчинства. Говорећи о Старом завету и његовим законским одредбама, у својој беседи на Гори, Христос напомиње да ће у Новом завету све бити много савршеније, па и давање милостиње. У казивању о томе ко ће бити „блажен“ у Новом завету, Христос помиње и милостињу, па каже: „Блажени су милостиви, јер ће бити помиловани“ (Матеј 5, 7) . И наставља Христос о милостињи, још конкретније и прецизније: „Пазите да милостињу своју не чините пред људима да вас они виде: иначе плате немате од Оца својега који је на небесима… А ти кад чиниш милостињу, да не зна левица твоја шта чини десница твоја. Да би милостиња твоја била у тајности; и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно“ (Матеј 6, 2-4) . Дакле, милостиња треба да је тајна или скривена, скромна и несамохвалисава, ма да Христос не искључује ни јавна добра дела, кад каже: „Тако да се светли светлост ваша пред људима, да виде ваша добра дела и прославе Оца вашега који је на небесима“ (Матеј 5, 16) . Не каже Христос да ми показујемо своју милостињу и своја добра дела, да би се ми хвалили, јер то није добро, него да би се светлост нашег доброчинства сама показала, како би се чак и наши непријатељи задивили и прославили не нас, већ Оца нашег на небесима. Јер кад ми чинимо добра дела, не чинимо их да би се ми прослављали, већ да прославимо Бога, који нам је омогућио да другима помажемо. Конкретно, речи Христове: А ти кад чиниш милостињу, да не зна левица твоја шта чини десница твоја, значе да је потребно чинити добро не ради тога да нас види свет и да нас хвали, већ напротив, да то треба сакрити чак и од самога себе. Или друкчије речено: лева рука подлеже сујети, а десна се опредељује за милостињу. На тај начин се милостиња даје без сујете, да не би сујета оштетила, обезвредила твоју милостињу. Само милостиња која се даје из љубави према Богу и ближњему, која не тражи узвраћање, та милостиња је врлина пред Богом и Бог ће за њу наградити човека. Зато је милостиња већа од хуманости. Хуманитарна давања често су спојена за захвалницама, почастима, величањем хуманитарног дела. Значи, хуманост тражи узвраћање, а милостиња из љубави прославља Бога, највећег дародавца. Мир Ти и милост од Бога. о. Душан

Један коментар