Voda osvećena na Krstovdan i na Bogojavljenje?

Pitanje:
Pomaže Bog! Interesuje me da li je isti način upotrebe vode osvećene na Krstovdan (19 jan. po novom) i vode osvećene na Bogojavljenje (20 jan) , i ukoliko nije problem, molim vas da mi prepišete molitvu koja se čita pre upotrebe Bogojavljenske vode. Unapred zahvaljujem na odgovoru. Svako dobro od Gospoda.
Radmila


Odgovor:
Bog pomogo draga Radmila! Jeste isti način upotrebe jer je u suštini jedan i te isti praznik. Minej za mesec januar jasno objašnjava ovo pitanje. U našem kalendaru pored Vozdviženija Časnog Krsta – Krstovdan, koji je zapiisan crvenim slovom (27 septembra) takođe se surećemo sa još jednim «krstovdanom», koji se praznuje uoči Bogojavljenja i zapisan je crnim slovima (znači ne prazničnim) . Ovaj poslednji «krstovadan» minej ne poznaje kao praznik nego u taj dan se služi «predprazdnstvo» (predprazništvo) Bogojavljenju. Služba je posebno lepa, i pripremajuća, i ima svoje posebnosti. Uoči Bogojavlelja posle jutrenje služe se posebni časovi, posle kojih dolazi večernja samog Bogojavljenja sa liturgijom sv Vasilija Velikog, gde se odmah posle zaamvone molitve vrši vodoosvećenje (po Tipiku) . Ovo prvo osvećenje vode liturgijski već jeste bogojavljensko, jer se odslužila večernja praznika. Inače samo praznično bdenije Tipik propisuje da se počne sa velikom povečerijem posle kojeg dolazi jutrenja, i kasnije posle časova liturgija. Opet posle zaamvone molitve, na sam dan Bogojavljenja, vrši se i drugo vodoosvećenje. Čin vodoosvećenja potpuno je isti u oba slučaja. Takođe i ova osvećena voda u oba slučaja vršena je u spomen krštenja našeg Gospoda Isusa Hrista na reci Jordanu i novozavetnog javljanja Boga kao Troice. Dakle ništa se ne dešava u ime krsta, niti praznuje, nego je u narodu ostalo sećanje na krst zato što se on bacao u vodu u samom činu vodoosvećenja; takođe postoji lepa traicija kod grka kada je episkop bacao krst sa mosta u reku (u januaru) a hrabriji ronioci i plivači tražili su ga i vadili napolje, i pobednik je dobijao određene nagrade. Treba imati na umu da septembarski Krstovdan koji se praznuje u čast krsta Gospodnja i ovaj januarski hertološki (nauka o praznicima) nemaju ničeg zajednčkog. Dakle ovaj poslednji «krstovdan» ipak je više narodan nego li crkveni. Pred upotrebu bogojavljenske vode peva se ili čita tropar i kondak Bogojavljenju dok sveštenik osvećuje kuće kao što to i jektenija vodosvećenja svedoči: «O čerplющihъ i emlющihъ vo osvящenie domovъ, Gospodu pomolimsя». Posebne «jedne molitve» pred osvećenje vode nema zato što ih u samom činu osvećenja ima više, a kako je voda već osvećena to nije potrebno da se nikakva molitva čita, osim našeg hvaljenja prazniku koje izražavamo kroz pevanje tropara i kondaka. Nadam se da sam odgovorio na vaše pitanje. Sa poštovanjem i blagoslovom, o. Ljubo

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *