Венчање у каснијим годинама

Питање:
Драги наши пастири, има ли сврхе да разведена особа, која није венчана први пут у Цркви, склопи други брак у Цркви, с обзиром да се не испуњава најважнија сврха брака: “Рађајте се и множите се и напуните земљу и владајте њоме”, него је сврха заједничко подизање деце из претходних бракова, а ако Бог да – и унука, а све уз узајамну помоћ, љубав и поштовање. Ако је то велика жеља особа, које су се покајале за претходне промашаје и грехе из незрелости и неоцрковљености и сада се труде да живе богоугодно, до ког доба старости се дозвољава црквено венчање – ако се дозвољава? Свако добро од Господа
Александра


Одговор:
Драга сестро, да те најпре исправим: “најважнија сврха брака” није рађање и васпитање деце. Постизање тога циља се подразумева, јер је то, како си и сама цитирала, најстарија заповест Божија, дата још у рају. Међутим, два лица раличитога пола сједињују се “ради потпуне духовне и телесне заједнице”, јер је Господ при стварању рекао: “Није добро да је човек сам” (1. Мојсијева 2, 18) . Дакле, примарни циљ брака је заједница мужа и жене, а “ради рађања и васпитања деце”. То значи да брак може постићи свој циљ и онда кад нема благослов рађања. Сигурно да си у свом окружењу, а можда и у породици, упознала срећне супружнике, иако бездетне. Зар ти у жељи двоје људи, за које се интересујеш да живе заједно, не видиш “рађање”. Истина, то неће бити физичко рађање. Они су физички већ изродили децу, али ће прихватањем деце свога будућег брачног друга, ту децу духовно рађати кроз усиновљење, које не мора бити и формално потврђено, али ће у суштини они обоје добити нову децу, коју ће, ако су малолетна васпитавати, а ако су пунолетна саветовати. Кад знамо да је брак “потпуна телесна и духовна заједница”, онда нам је јасно да је временско ограничење за ступање у брак, па и црквено венчање мање важно. Међутим, за свако венчање мушкарца старијег од 60 и жене старије од 50 година, свештеник ће затражити од надлежног епископа диспенс, разрешење и брак ће након тога моћи да се склопи. Треба само напоменути, да би био непристојан, а самим тим и недозвољен, брак између мушкарца од 70 и жене од, рецимо 20-30 година, и обратно. Такав брак је још свети Василије Велики назвао непристојним. Ако је разлика у годинама пристојна, ако су обоје слободни и при здравој свести, ако су њихови ранији бракови разведени грађански и црквено, они слободно могу ступити у црквени брак, па и ако је потребно разрешење надлежног епископа. Ниси навела и другу страну, да ли је и други супружник био само у грађанском браку. Ако је неко од њих двоје био и у црквеном браку, мора најпре покренути бракоразводну парницу пред надлежним црквеним судом, па тек онда може ступити у нови брак, по упутствима датим у пресуди црквеног суда. Благослов Божји на тебе и ово двоје честитих људи призива о. Душан

Comments are closed.